"Objevení" Janáčkova Broučka v opeře v Glasgow

10. 5. 2010

Před nedávnem jsem viděl interview s Janem Čulíkem v pořadu Před půlnocí a velice mě zaujala vzpomínka na 80. léta o pronikání české kultury na Britské ostrovy, píše Tomáš Tauber. V souvislosti s tím bych se chtěl zeptat, zda Jan Čulík tento rok zaznamenal nárůst popularity Janáčkovy tvorby. Kromě Výletů pana Broučka uvedla Scottish Opera ještě Káťu Kabanovou, před nedávnem Edinburgh Studio Opera hrála Příběhy lišky Bystroušky. Není to ale jen Skotsko, The Royal Opera House v Londýně také měla v repertoáru Příběhy lišky Bystroušky, English National Opera odehrála Káťu Kabanovou a oznámila Věc Makropulos na příští sezonu. A mohl bych pokračovat...

O rostoucím zájmu o Janáčkovy opery dokonce psali v Heraldu.

Zažil jste nějaké podobné "objevení" české tvorby, nebo je tohle ojedinělá náhoda (kolem Janáčka není letos žádné výročí, pokud vím)? Co se týče onoho zvláštního popisu Výletů pana Broučka na plakátu, tak je to poměrně pochopitelné - snažili se o přístupné ztvárnění, přičemž ve Výletu do 15. století vidí běžný Brit českou historii jen jako kulisu pro absurdní humor. Jedna paní ze Scottish Opera to popsala jako "Mighty Boosh mixed with John Cleese", takže se není čemu divit. Jinak samotné představení je velice povedené - jak se dá odhadnout, spojili dva díly v jeden celek, k tomu posunuli hlavní děj do roku 1968, aby navázali Výlet na Měsíc na americko-sovětský vesmírný závod a Výlet do 15. století na Pražské jaro, což je poměrně zajímavý nápad.

Pozn. JČ: Janáček je v Británii - na rozdíl od Česka - považován za jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století, takže není překvapivé, že se jeho opery hrají často.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 10.5. 2010