Britská vláda chce zavést nové hodnocení univerzitních kursů - podle jejich praktického významu
23. 10. 2009
Vysoké školy a učiliště terciárního vzdělávání budou v Británii hodnoceny podle toho, kolik studentů nedokončí kurs, kolik budou studenti po ukončení kurzu vydělávat a nakolik se jim studium v kurzu líbilo. Má tím vzniknout trh, který donutí, aby kursy, hodnocené špatně, byly zlepšeny anebo zlikvidovány. Učiliště nabízející kratší kurzy terciárního vzdělávání by měly zavést školné, které by společně platili budoucí zaměstnavatelé i studenti.
Doporučuje to vládní Komise pro zaměstnanost a kvalifikaci (Commission for Employment and Skills). Její doporučení ostře sledují stínoví mluvčí Konzervativní strany, kteří chtějí po předpokládaném vítězství konzervativců zavést internetový hodnotící systém pro univerzitní kursy a pro kurzy dalšího vzdělávání.
Existují ovšem obavy, že nový systém hodnocení povede k stejným problémům, jaké vznikly po zavedení hodnotitelských tabulek na školách prvního stupně, že totiž učitelé budou vyučovat tak, aby měli dobré hodnocení, nikoliv tak, aby studenty něco naučili.
Nový systém má obsahovat tyto rysy:
- Každý kurz bude podroben známkování podle pěti měřítek: počet studentů, kteří propadli, studentská spokojenost, míra zaměstnanosti absolventů, výše platu absolventů, výsledky inspekcí.
- Každý kurz se objeví v hierarchické tabulce - ale instituce také dostanou individuální "přídavky" bodů pro kurzy, do nichž se přihlásí "rizikoví" studenti. Školy a univerzity budou muset učinit své kurzy relevantnější pro místní zaměstnavatele, mají-li dostat dobrou známku.
Nejprve má být systém zaveden do učilišť dalšího vzdělávání a pak i na univerzity.
Sally Hunt, generální tajemnice odborového svazu učitelů terciárního vzdělávání University and Colleges Union, konstatovala: "Kultura tabulkového hodnocení způsobila katastrofu ve školách a v nemocnicích. Pokud bude takový systém zaveden do terciárního vzdělávání, povedení k zúžení nabídky kurzů a stane se překážkou inovacím."
V Británii dnes už neexistuje samostatné ministerstvo školství, ale "Ministerstvo pro byznys, inovace a kvalifikaci". Jeho mluvčí uvedl: "Spolupracujeme velmi těsně s Komisí pro vzdělávání a kvalifikaci a vřele vítáme jejich cenné připomínky jak zlepšit kvalifikační systém."
Podrobnosti v angličtině ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pátek 23.10. 2009
-
23.10. 2009 / ČR je "připravena podílet se na novém obranném štítu"24.10. 2009 / Nehorázná drzost a sprostota23.10. 2009 / Ať se pan Fischer vyjádří23.10. 2009 / Proto jsem necinkal klíči23.10. 2009 / Rusko přijalo zesílenou verzi Bushovy doktríny23.10. 2009 / Koho "nás" má Biden uklidňovat?23.10. 2009 / O svobodě projevu23.10. 2009 / Britská vláda chce zavést nové hodnocení univerzitních kursů - podle jejich praktického významu21.10. 2009 / Britské listy potřebují 100 000 Kč na nové servery23.10. 2009 / Když chceme něco používat, musíme si to zaplatit23.10. 2009 / Britským listům nedávejte žádné peníze23.10. 2009 / Oficiální web územního plánu Prahy23.10. 2009 / Rusko požaduje zavedení licencí na výrobu Kalašnikovů22.10. 2009 / Goldman Sachs: Veřejnost se musí naučit přijímat "nerovnost prémií" vyplácených pro bankéře22.10. 2009 / Česká republika potápí klimatickou dohodu22.10. 2009 / Dokáže Google sežrat televizi?22.10. 2009 / Uwe LadwigČernožluté štěstí a strach před privatizací, neboli Jak sociálnědemokratická je paní Merkelová?21.10. 2009 / Bílý dům je znepokojen vazbami britských konzervativců na východoevropské extremisty. Členem tohoto klubu je i ODS.21.10. 2009 / O popíračích holocaustu ve východní Evropě21.10. 2009 / Mají zvířata morálku?21.10. 2009 / Uwe LadwigSociální podpora dětí před soudem, neboli Peníze ano, ale kolik, jak a komu?8.10. 2009 / Hospodaření OSBL za září 2009