Dokáže Google sežrat televizi?

22. 10. 2009

Do minulého týdne svět usuzoval, že ne. Ale znepokojující zpráva od firmy Arbor Networks a ještě pozoruhodnější oznámení z britské televizní stanice Channel Four by mohlo toto všechno změnit.

Prvním z dvou hlavních důvodů skepse bylo vědomí, že televizní společnosti si nepřejí být sežrány a zdálo se, že si úspěšně dokáží uhájit svou identitu. U vědomí hrozby, že diváci v milionech přecházejí k YouTube, kterou vlastní Google, vytvořily americké televizní společnosti síť Hulu - internetový přehrávač televizních pořadů, silně podporovaný reklamami, který vlastní.

V Británii došlo také k několika úspěšným manévrům týmž směrem. Nejpopulárnější je iPlayer společnosti BBC, ale komerční televize ITV má svůj internetový přehrávač televizních pořadů, který je podle analytické firmy Screen Digest komerčně jako nástroj pro reklamu ještě úspěšnější než americké internetové televizní sítě.

Druhým důvodem pro skepsi byly pochybnosti, zda Google chce skutečně televize sežrat. Konec konců, všichni věděli, že YouTube je bezedná díra na peníze.

V dubnu r. 2009 odhadla finanční firma Credit Suisse, že v roce 2009 zaznamená YouTube operační ztráty ve výši skoro půl miliardy dolarů, především v důsledku nákladů ve výši stamilionů dolarů za náklady stahování videomateriálu.

Avšak podle analytické firmy Arbor Networks Google nyní vyřešil problémy obrovský nákladů na provoz YouTube. Google už zakoupil tak velké množství internetové infrastruktury, že teď uzavírá dohody s poskytovateli internetových služeb v tom smyslu, že si s nimi komunikační linky vyměňuje a už za ně neplatí.

Zároveň oznámila britské televize Channel Four, že po půlročním vyjednávání je připravena skočit firmě Google do chřtánu. Channel Four podepsal s firmou Google kontrakt na tři roky, je založený na sdílení příjmu z reklamy. V jeho rámci budou od začátku příštího roku pořady televize Channel Four zpřístupněny na YouTube, včetně 3000 hodin archivního materiálu.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 22.10. 2009