Rusko hodlá obnovit výrobu Ruslanů
24. 8. 2009
ŠOK│ Ministerstvo obrany Ruské federace rozhodlo o obnově výroby největšího sériového transportního letadla na světe AN-124 "Ruslan". Informoval o tom na mezinárodním letecké veletrhu MAKS 2009 vrchní velitel vzdušných sil RF generálplukovník Alexandr Zelin.
"Toto letadlo potřebujeme, a to nejenom pro komerční využití, ale také pro vojenské účely. Nemusíme tajit, že nyní tyto letadla využívá ruská letecká společnost Volga-Dněpr, která přepravuje vojska NATO do Íráku," řekl Zelin. Sériové transportní letadlo umožňuje přepravit až 130 tun nákladu na vzdálenosti více než 3 tisíce km. Dříve se tyto letadla vyráběla v Kyjevě a Uljanovsku. S obnovením výroby se počítá jenom v Rusku.
pozn. autora: An - 124 "Ruslan" (délka 68,96 m, rozpětí 73,3 m, výška 20,78 m, max. vzletová hmotnost 405 t, nosnost 150 t, max. dolet 20151 km, dolet s nákladem 120 t 5400 km) je největší sériově vyrobené transportní letadlo. Úplně největším vyprojektovaným, ale doposud nepostaveným a neprovozovaným letounem je ekranoplán Beriev Be-2500 Neptun (délka 123 m, rozpětí křídel 156 m, výška 29,12 m, max. vzletová hmotnost 2500 t, nosnost 1000 t) a Be-2500P (délka 115,5 m, rozpětí křídel 125,51 m, výška 29,12 m, max. vzletová hmotnost 2500 t, nosnost 1000 t). Antonov 225-100 Mrija (délka 84 m, rozpětí křídel 88,4 m, vzletová hmotnost 600 t) je druhé největší letadlo, které kdy bylo zkonstruováno a největší letadlo v provozu. Mrija byl navržen jako "utluščenaja" verze AN-124 pro přepravu kosmoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Vyroben byl však pouze jeden letoun v roce 1988, rozestavěn a nikdy nedokončen byl ještě druhý. K zastavení výroby došlo roku 1994. Druhé největší rozpětí křídel a výšku má ekranoplán Hughes H-4 Hercules (délka 66,65 m, rozpětí 97,54 m, výška 24,18 m, užitečný náklad ale pouze 180 t).
Ruslanů bylo vyrobeno 56 kusů v devíti verzích a jde o největší nákladní letoun používaný v běžném leteckém provozu. Největším americkým transportním strojem je C-5 Galaxy (délka 75,31 m, rozpětí 67,89 m, výška 19.84 m, max. vzletová hmotnost 381 t, nosnost 122,47 t)
Volga Dněpr hodlá nechat postavit a chce do roku 2027 provozovat 40 kusů AN-124-100M-150 s nosností 150 t (20 letounů v letech 2011 - 2020, a 20 do roku 2027), které má mezinárodně certifikovány od roku 2007.
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 24.8. 2009
-
24.8. 2009 / Kdo byli skuteční atentátníci?24.8. 2009 / K totální manipulaci: Dvacet let svobody...21.8. 2009 / Demonstrace Stop tunelování české vědy a kultury24.8. 2009 / Výsledky afghánských voleb zpochybňovány24.8. 2009 / Uwe LadwigStručná vzpomínka nejen na rok 1969, neboli Nejen na cestách se toho člověk hodně dozví24.8. 2009 / Rusko hodlá obnovit výrobu Ruslanů24.8. 2009 / Štěpán KotrbaMoc za jakoukoliv cenu jako bezcharakterní a všeho schopný hybatel dějinných procesů24.8. 2009 / Darina MartykánováV Asii a v Jižní Americe se Spojené státy chovaly stejně hnusně jako Sovětský svaz21.8. 2009 / Jan ČulíkSovětský svaz: Ubohá supervelmoc, jejíž bezpečnostní problémy "muselo" vyřešit zotročení Československa21.8. 2009 / Štěpán KotrbaRusáci -- politická frustrace, ponížení a ztráta nadějí, nebo nevyhnutelnost v bipolárním světě?21.8. 2012 / Proti zapomnění a manipulaci: O co šlo v roce 196820.8. 2009 / Jan ČulíkMaďarsko oslavilo, jak před dvaceti lety způsobilo pád komunismu v celé Evropě10.8. 2009 / Hospodaření OSBL za červenec 2009