9. 1. 2009
POZNÁMKA NA OKRAJ:O ekonomické krizi, neboli Mezi hroutící se poptávkou a insolventními dodavateliAutomobilový sektor je něco jako páteř německého hospodářství. A v téhle době má právě automobilový průmysl velké problémy nejen s poptávkou, ale také s platební schopností svých specializovaných dodavatelů. Zjistilo se teď, že závislost na odbytu automobilů a chybějící vlastní kapitál se staly nebezpečnou pastí nejen pro tyto menší firmy, ale i pro jejich velké průmyslové zákazníky. Na druhé straně by právě tito teď nelikvidní dodavatelé vlastně mohli být zajímavými cíli pro investice, protože bez jejich výrobků se v budoucnosti žádné automobily nebudou moci prodávat. |
Podle nejnovějších údajů německého Svazu automobilového průmyslu byla v roce 2008 výroba aut o 3 procenta nižší než v roce 2007 a export dokonce o 4 procenta. Někomu se to možná nezdá být moc, ale ekonomové vědí, že pro některé firmy bude obtížné po takových výsledcích uhradit celkové náklady roku. Horší ale než ten zdánlivě malý roční pokles je ale výsledem posledního měsíce roku 2008. Oproti prosinci 2007 se snížily výroba i vývoz obojí o 22 procent a v dohledné době se nedá říci, kdy by se tato situace mohla zlepšit, protože v roce 2009 má klesat i vnitrozemský prodej aut. Ten ale hraje pro německý automobilový průmysl vlastně jen vedlejší roli, protože podle Spiegel Online vyrobily za poslední rok německé automobilky 5,5 milionů aut a vyvezly z nich 4,1 milionů vozidel. Automobilky mají teď problémy se svými subdodavateli, protože i oni jsou těžce postiženi poptávkovou krizí. Například už se nachází v insolvenčním řízení výrobce brzdových destiček TMD Friction a také specialista na zvukovou izolaci Stankiewicz. Ovšem bez takových specialistů se ale automobily nedají vyrábět. Proto je otázka, jak a komu se podaří zachraňovat takové firmy. Já jsem zvědav, kdo do nich bude investovat. Moc velké riziko se mi to nezdá, nebo si myslíte, že v budoucnosti auta nebudou potřebovat například brzdové destičky? |