22. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 7. 2008

Úspory ministerstva zdravotnictví

Ministerstvo zdravotnictví ČR se od nástupu ministra Julínka rádo chlubí, jak šetří peníze na nákladnou léčbu. Výsledkem je mimo jiné více než 30 miliard korun na účtech zdravotních pojišťoven, zavedení 5000 Kč limitu na ceny léků a jiná opatření, která opticky a mediálně nevypadají vůbec špatně.

Bohužel, podstata těchto opatření je poněkud jiná. Je nutno si totiž uvědomit, že výchozí situací bylo univerzální krytí zdravotní péče pomocí veřejného zdravotního pojištění. Jakkoli tedy existovali pacienti, kteří např. na léky dopláceli větší částky a tato praxe jistě zasluhuje systémové řešení, jakkoli byly deficity zdravotních pojišťoven v minulosti problémem a jistě by zasluhovaly také systémové řešení, problém spočívá v tom, že tato potřeba systémového řešení nespočívá v praxi v nástrojích, které zavedl ministr Julínek.

Podívejme se proč, nejprve ohledně limitu na léky. Výchozí situace, kvůli které byl limit zaveden, byla taková, že někteří pacienti dopláceli na léky velké částky, a tyto pacienty nyní limit 5000 Kč "chrání". Problém je ovšem v tom, že výši doplatků na léky určuje ministerstvo zdravotnictví. Navíc není jisté, zda všichni, kteří dopláceli na léky větší částky, spotřebovávali skutečně nejlevnější účinný lék, a nebo některou dražší variantu. Aby bylo jasné -- nikomu nelze upřít, aby se po poradě s lékařem rozhodl pro lék s doplatkem, který bude třeba pro jeho léčbu komfortnější. Ale úhrady z veřejného pojištění se obecně řídí principem nejnižších nákladů při adekvátní účinnosti. Správný postup pro řešení situace pacientů s většími doplatky je tedy zcela jiný než zvolil ministr Julínek -- pokud tito lidé skutečně dopláceli na lék větší částky ročně a neměli alternativu, pak by bylo správné zvýšit úhrady příslušného léčiva z veřejného zdravotního pojištění. Pokud alternativu měli, tak by mělo být po konzultaci s ošetřujícím lékařem, příp. revizním lékařem zváženo, zda je možné lék změnit na levnější, nebo zda pacient bude nadále užívat lék dražší z vlastního rozhodnutí a tedy bude mít větší doplatek -- pak jde ale o jeho volbu a není důvod, aby ho stát před těmito doplatky chránil limitem.

Pokud se týče rezerv ve zdravotních pojišťovnách, je jejich existence zdůvodňována jako tvorba zdrojů na horší časy, podobně jako tomu je v pojišťovnách soukromých. Jenže to je naprosté nepochopení principu veřejného pojištění. Zde se žádná kapitálová rezerva nevytváří, navíc výdaje na zdravotní péči za posledních 50 let nikdy meziročně nerostly skokově, není tedy důvod vytvářet rezervy v tomto rozsahu na úrovni jednotlivých pojišťoven. V případě epidemie apod. je i tak povinen zvýšené náklady hradit stát. Jediným důvodem pro tvorbu takovýchto rezerv je zvýšit atraktivnost zdravotních pojišťoven při jejich "transformaci" -- rozuměj privatizaci.

Samozřejmě, že tyto peníze v systému chybí. Jakkoli také nejsem příznivcem plošného "rozpouštění" těchto prostředků, tak je bohužel evidentní , že zejména co se týče platů zdravotníků a investic do zdravotnických zařízení je v ČR situace velmi špatná -- konkrétním projevem je třeba situace zdravotních sester nebo lékařů absolventů. Zdravotnictví přestává být dobrým zaměstnavatelem, zdravotnická zařízení nemají peníze na investice a na rozvoj lidských zdrojů. Neplatí to samozřejmě absolutně a tak by alokace od pojišťoven jistě měla být i nadále řízená -- to ale neznamená, že se řada věcí vyhodnotí jako neefektivní a pojišťovny si nechají peníze na účtech.

Při bližším pohledu tak působí opatření ministerstva zdravotnictví jako špatný vtip. V situaci, kdy ve zbytku ekonomiky rostou platy vzhledem k integračnímu procesu do evropské ekonomiky, v situaci, kdy obyvatelstvo stárne a je třeba zdravotnictví rozvíjet a adaptovat ho na nové podmínky, v situaci, kdy u řady lidí je problém naopak s nespotřebováváním dostatku zdravotní péče -- v této situaci ministerstvo zdravotnictví zavádí limity na spoluúčast na lécích a ponechává vybrané prostředky na účtech pojišťoven. To nezní moc rozumně a také to rozumné není, pokud by ministerstvo chtělo skutečně dělat to, co má -- tedy moderní zdravotní politiku založenou na důkazech, vědeckém poznání a celospolečenském konsensu. Místo toho bohužel připravuje pojišťovny na privatizaci, odrazuje občany od spotřeby zdravotní péče pomocí nepřehledných a nepraktických poplatků a vytváří atmosféru toho, že čerpání zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotní ho pojištění je jakýsi luxus, který dopřejeme jen přísně odůvodněným případům, zejména těm nejtěžším.

Tak to ale není. Zdravotní pojištění je systém, který si všichni občané platí proto, aby je zbavil strachu z nedostatečného ošetření, ekvalizoval podmínky pro přístup k péči v rámci tržní ekonomiky a šance na uzdravení, sdílel zdravotní riziko v rámci celé populace a dával jistotu, že v případě problémů každý z nás najde pomoc bez ohledu na to, kolik má zrovna v kapse. Jistě má i svoje chyby -- je však třeba pracovat na jeho průběžném zlepšení tak, aby nebyla narušena jeho podstata, smysl a nesporné výsledky, kterých od doby svého vzniku nejen v ČR, ale v celé Evropě dosahuje.

                 
Obsah vydání       22. 7. 2008
23. 7. 2008 Slabí jedinci v čele Československa a České republiky Petr  Nachtmann
22. 7. 2008 BASIC: Osud íránského raketového programu závisí na mezinárodních kontrolních režimech
22. 7. 2008 Druhá karibská krize anebo PSYOPS? Štěpán  Kotrba
22. 7. 2008 Jak to vlastně je s dodávkami ruské ropy do ČR?
22. 7. 2008 Dotaz na mluvčího Ministerstva obrany ČR Petr  Nachtmann
22. 7. 2008 Mluvčí MO ČR: Nedokážu odpovědět
22. 7. 2008 Britská vládní komise bude prosazovat sociální rovnost
22. 7. 2008 Byla náboženská víra B. Obamy stvrzena křtem? Miloš  Dokulil
22. 7. 2008 Ministerstvo zdravotnictví rekordmanem v nečinnosti Aleš  Uhlíř
22. 7. 2008 Euthanásie Petr  Wagner
22. 7. 2008 Historie se opakuje Petr  Nachtmann
22. 7. 2008 Výuka angličtiny na VŠ jako kladivo na čarodějnice Jiří  Beránek
21. 7. 2008 Úspory ministerstva zdravotnictví Jan  Mertl
22. 7. 2008 Julínek zadržuje peníze, které mu nepatří Petr  Wagner
22. 7. 2008 Jistě, paní ministryně: argumentační agónie Vlasty Parkanové Radek  Batelka
19. 7. 2008 WTO: známý scénář, nebo skutečně (a konečně!) průlom v jednáních? Ludmila  Štěrbová
22. 7. 2008 Srbsko zatklo Radovana Karadžiče
22. 7. 2008 Pozemská bída národní hudby Jan  Chmelarčík
22. 7. 2008 Není to báječné, že mezi námi přibývá těch "movitějších", tj. milionářů? Miloš  Dokulil
22. 7. 2008 Ochrana životního prostředí a jaderná energie, aneb O problémech s radioaktivním odpadem Uwe  Ladwig
21. 7. 2008 Film, který v ČR propaguje Klaus, "porušil předpisy"
21. 7. 2008 Jak si poradíme bez fosilních paliv?
21. 7. 2008 K čemu je armáda? Ke směňování a agregaci moci Bohumil  Kartous
21. 7. 2008 Jedna velmi malá americká základna... Jan  Neoral
21. 7. 2008 Kritika Britských listů z Izraele Daniel  Veselý
21. 7. 2008 Evropa šéfů Burkhard  Hirsch
21. 7. 2008 Většina Rakušanů nelituje pádu Alfreda Gusenbauera Richard  Seemann
21. 7. 2008 Británie "musí kontrolovat" tvrzení americké vlády, že nepoužívá mučení
20. 7. 2008 Test protiraketové obrany: Šaškárna pro české publikum Jakub  Rolčík
19. 7. 2008 Hospodaření OSBL za červen 2008

Zdravotnictví a reformy RSS 2.0      Historie >
22. 7. 2008 Euthanásie Petr  Wagner
21. 7. 2008 Úspory ministerstva zdravotnictví Jan  Mertl
10. 7. 2008 Klystýr, nebo kůrovec? Hynek  Hlavenka
4. 7. 2008 Obchod ve zdravotnictví a autentická solidarita Tomáš  Munzi
4. 7. 2008 Jak je to s tou "falešnou solidaritou?"   
4. 7. 2008 Nejde o konflikt mezi falešnou a skutečnou solidaritou, ale o konflikt mezi lékařskou etikou a neoliberální ekonomickou ideologií Vladimír  Línek
3. 7. 2008 Další fundamentalista, který chce české zdravotnictví zničit Petr  Wagner
1. 7. 2008 Horký konec června? Ondřej  Slačálek
13. 6. 2008 Protestní shromáždění proti neblahým změnám ve zdravotnictví   
12. 6. 2008 Anatomická pomůcka ke studiu chirurgie českého zdravotnictví   
6. 6. 2008 Žádné hrůzy v českém zdravotnictví Jaroslav  Polák
5. 6. 2008 Tančíme s poplatky Jan  Mertl
4. 6. 2008 Nejsem proti placení poplatků u lékaře Bohumír  Tichánek
4. 6. 2008 Zdravotnické poplatky v Německu: Neúčinné   
3. 6. 2008 Proč je Julínkova reforma špatná Petr  Wagner