28. 3. 2008
Řidiči kamionů jezdí bez nehod a jsou to vyzrálí profesionálovéKdyž jsem si přečetl zprávu ředitelství silnic a dálnic o tom, že většina kamionů během rekordně největší nehody v České republice překročila povolenou rychlost, vcelku jsem měl chuť si říct, "no to je nám novina". Nicméně večer jsem zhlédl pořad Události, komentáře na ČT. Jako hlavní diskutující byli pan Novák z dopravní policie a pan Šprynar z vedení sdružení dopravců. |
A tady jsem se dozvěděl věci, které jsem opravdu netušil. Řidiči kamionů mají v autě omezovač rychlosti, a to na 85 km v hodině. Na dálnicích a rychlostních komunikacích takřka nehavarují, jezdí zcela profesionálně a slušně. Policie na všech kritických úsecích řidiče kamionů kontroluje a přísně postihuje za přestupky. Měření na mýtných branách je nekalibrované /!/ a proto se jím nikdo zabývat nebude. Jejich dostihy při předjíždění jsou moje fikce a tak, že by se předjížděly dva či tři kamiony na dálnici jsou pouhá pomluva bez důkazů a hon na kamionovou dopravu. No dokud se člověk umí učit, tak je prý mlád... Ale při tomto pořadu jsem omládl asi tak do jeslí. Chápu stav našich silnic a nepoměr mezi množstvím automobilů a jejich kapacitou, ale... Jezdím víceméně ob den mezi Libercem a Boleslaví. O víkendech na Vysočinu po D1. Zcela běžně za námrazy nebo deště, kdy já mám strach jet 100km (v opravdu velkém a bezpečném autě) mne předjíždějí kamiony s návěsem rychlostí evidentně přes 120 km v hodině. Asi jim nefunguje omezovač, ale vlastně ne vždyť můj tachometr není kalibrován a schválen úřadem k měření rychlosti. Běžně při zácpách se setkávám s přejížděním kamionu napříč několika pruhy aby zablokoval možnost osobním autům místo nehody objet. Ale ne, vlastně vždyť, na rozdíl ode mne, mají psychologické testy (neuplacené) a jenom já bez důkazů je obviňuji. Policii jsem viděl jenom na bezproblémových úsecích měřit rychlost, rozhodně ne stíhat a postihovat nebezpečnou jízdu řidičů kamionů. Ale asi jsem se zase spletl a uvádím bez důkazů a statistik svůj osobní dojem. Sestřičky často mají za přítele řidiče kamionů. Jsou to fajn kluci, někdy jim je i dvacet let. Mají jistě bohatou praxi a jsou zcela bez problémů schopni řídit přemotorovaný automobil s váhou často přez dvacet tun. Nemají sice za sebou vojnu, kde se dva roky museli na řidičák učit, za každý problém dostávali za uši a praxi na nějvětším šuntu dopravce než se na kamion dostali, ale v dnešním světě je přece i vzdělávání v čemkoliv mnohem rychlejší. Možná si stačí trochu zagooglovat. Možná bych si měl zagooglovat i já. Jak tak jezdím a poslouchám dopravní zprávy tak se mi zdá, že není den aby nebyla nehoda způsobená kamionem. Ale dojem je jen dojem a důkazy nemám...a pan řaditel Šprynar jasně řekl, že je to pomluva. Co nekomentoval nikdo, je vynikající stav našich dálnic a skvělá reakce při nehodách. Aby kvůli vynikajícím řidičům kamionů neuvázly tisíce lidí v zácpách a nevznikaly pravděpodobně mnohamilionové škody na majetku a nyvyčíslitelné na ztrátě času. A tak jsem si oddechl. Do teď jsem se na dálnici dost staral, když jsem míjel kamion, nebo on mne, nebo, nejhorší varianta ja stojím před zácpou a za mnou kamion s omezenou rychlostí se blíží nějak moc rychle. Ale všechno je v pořádku. Kamiony nehody nezpůsobují, jezdí maximálně osmdesát pět kilometrů v hodině, řidiči jsou odpočatí a psychologicky otestovaní vyzrálí jedinci, a kdyby přece jenom se něco stalo, tak na místě bude ihned dopravní policie a zařídí, aby do sebe nenabouralo víc aut. Zítra se mi ze služby v Boleslavi do Liberce pojede mnohem klidněji. I když si nejsem úplně jist jestli to nebyl předčasný apríl. Ten kontext s (prozatím) největší nehodou na našem území by tomu napovídal... |