25. 9. 2007
Vstal jsem ze židleDobrý den pane Kotrbo, předem bych chtěl upozornit, že vaše články na Britských listech čtu pravidelně a mnohdy se s vašimi názory shoduji. Nicméně po přečteni vašeho komentáře k vyjádřeni rektora VŠUP jsem vstal ze židle. Jsem studentem této školy a domnívám se, že o situaci na této instituci mám docela dobrý přehled, píše Marek Bureš, student III. ročníku VŠUP. |
Nejprve bych se rád pozastavil nad tím, co jste napsal obecně o slově kurátor. Pro veřejnost, která se nepohybuje na poli umění, to slovo zní jako ze sci-fi literatury. Proto pokud hodláte tuto společensko-kulturní funkci hodnotit, pak bych vás poprosil o objektivnost a zároveň omluvu všem kurátorům, kteří na rozdíl od vás něco pro české současné umění udělali. Pokud hodláte kurátorskou činnost hodnotit podle prizmatu vaší studentské zkušenosti, tak při vaší inteligenci musíte být sám sobě pro smích. Předpokládám, že jste od svých studii ještě úplně nezastydl, a že aspoň občas nakouknete do světa, co se v umění vlastně děje a jakou úlohu v tom kurátoři hrají. Já nechci nijak hájit kurátorskou praxi pana Pavla Lišky a řešit, jestli je v tomto oboru nulou nebo jedničkou, ale nemohu přehlížet to, že pan Štěpán Kotrba z pozice člověka, který taky vystudoval uměleckou školu bude hloupě komentovat, co je úlohou kurátorů. Kvalitních mladých kurátorů a teoretiků je na české scéně málo a možná to je jeden z problémů, proč české umění ve světě zapadlo a není o něm téměř slyšet. Ano i to může být díky nedostatečnému fungování VŠUP a dalších uměleckých škol (a filosofických fakult). Podle oslavného traktátu na adresu Borise Jirků soudím, že se spolu v názoru na současné umění neshodneme. Jen jsem vás chtěl upozornit, že jste zapomněl v tomto hodnocení vašeho (předpokládám) dobrého přítele dodat, že to je prvotřídní kýčař! A na tom se asi shodnout můžeme, protože ve výtvarném projevu BJ je kýč už na prvním místě. Tím nechci říci, že každý, kdo se ve své tvorbě zabývá kýčem je umělec 3. kategorie, ale zkuste srovnat Jeffa Koonse a Borise Jirků a jejich přístup ke kýčovosti... BJ se může pochlubit řadou ocenění a výstav po celém světě, a některé z knih, které ilustroval mám velmi rád, ale jeho kvalita je opravdu zde, ne to co předvádí na půdě Strakovy akademie. To, že se BJ zaštiťuje panem Topolánkem, mně ani nepřipadá příliš zarážející, pan BJ již když zuby nehty bojoval o udržení pana zastupujícího Larvy ve funkci statutárního zástupce na VŠUP, předvedl, že jeho ruce (loby) jsou přinejmenším tak dlouhé, jako na jeho kresbách, a že na pana Topolánka bez větších problémů dosáhne. To, že pan BJ v současné době ve Strakově akademii visí, dokazuje opravdu jen na krizi na naší kurátorské scéně. Srovnal bych to asi tak se skutečností, když nedávno Brno hostilo prezidenty z širého okolí a jako kulturní vložku pro tuto společnost připravilo návštěvu výstavy reprodukcí zlatého slavíka Karla Gotta. Přitom brněnská Galerie Wankovka nabízí opravdu to nejlepší, co se v současnosti na české malířské scéně nachází. Kupodivu tam nevisí ani jeden z obrazu pana Borise Jirků. Pravděpodobně namítnete, že pan Richard Adam je úřednická nula, která nemá vkus. Pokud budeme hodnotit to, co jste se ve škole naučil, pokud vás vezmu doslova, tak svoji statí o umění to přesně popíráte: Byli jsme jedním z posledních ročníků, který dostal důkladný základ v řemesle i rozličných výtvarných technikách. Ne v kecech teoretiků a obhajobách "toho co jsme chtěli vyjádřit, i když jsme vyjádřili něco jiného", ale v práci . Proč tady teda kecáme a nevěnujeme se poctivému řemeslu? Protože o výtvarném umění by žvanilům mělo být zakázáno hovořit? Shoduji se s vámi na tom, že UP na naší škole je v úpadku, ale silně pochybuji nad tím, že Boris Jirků povýšením pana ze sádrovny do pedagogické funkce, chtěl tento problém adekvátně řešit, tím že si zvýší popularitu mezi pedagogy navýšením jejich počtu. Pokud jako patriot naší školy máte pocit, že by se polistopadový mor měl začít nějak adekvátně léčit, tak zkuste navrhnout jak. Já na tento problém svůj názor mám a věřím, že vám by se asi moc nelíbil, protože jestli jste si nevšiml, tak většina absolventů školy končí ve spárech reklamních agentur (inu taky to je průmysl, že?). Není ten problém třeba v tom, že poptávka současného průmyslu už není založena na botách a náušnicích? Asi by se vám moc nezamlouvaly ateliéry multimédií, které by byly schopny produkovat odborníky s možností uplatnění filmovou postprodukcí počínaje a spoluprací s vědou konče? To, že pan Liška si dovolil pozastavit se nad tím, že ve Strakově akademii jsou k vidění obrazy Borise Jirků považuji z jeho pozice za správné. Protože kdo jiný než rektor umělecké školy, by měl na tyto nepochopení situace na umělecké scéně reagovat. Možná je to z důvodů jeho delšího pobytu v Německu, kde by si takový renonc nedovolili. Bohužel si asi bude muset zvyknout, protože jak víme vládní činitelé holdují předešlým Borisům Jirků, Karlům Gottům a Kristianům Kodetům. Ano, je to snobárna mít doma na stěně Karla Gotta. A demonstruje to přinejmenším to, že na to opravdu mám, abych si takový dekadentní nesmysl mohl doma pověsit. Nicméně všechny tyto názory vyřeší čas, který ukáže jak hluboko v historii umění zapadne Boris Jirků, ve srovnání např. s Jiřím Kovandou. Já bych si na BJ rozhodně nevsadil. TENTO E-MAIL SI NEMUSÍTE BRÁT OSOBNĚ, ROZHODNĚ PROTI VÁM NECÍTÍM NIJAKOU ZÁŠŤ, JEN JSEM MĚL POTŘEBU REAGOVAT NA ČLÁNEK, KTERÝ SI VE SVÉ IMPOTENCI NEZADÁ S VÝKŘIKY PANA PAULA. S pozdravem Marek Bureš (student III. ročníku VŠUP) |