19. 2. 2007
SKANDÁL: Česká televize si dělá databázi politické orientace občanů, které zve do pořadu
|
Nepřijatelnost takovýchto dotazů vůči občanům, kterří mají dělat v televizi "veřejnost", je více než zřejmá. Sběr a skladování informací o politických preferencích a členství v politických stranách konkrétních osob hraničí se zákonem na ochranu osobních údajů i s ústavou, pro instituci veřejné služby je naprosto nepřijatelným, fízlovským jednáním. Využití těchto údajů dramaturgy pořadu totiž zavání manipulací veřejným a možným zneužitím shromážděných dat. Česká televize má právo na jediné: pozvat veřejnost a nestarat se, kdo přijde, prvních 250 osob pak vpustit do sálu, ostatní ponechat ve veřejně přístupných částech Kongresového centra, kde nainstaluje několik velkoplošných obrazovek... O vyváženosti publika nemůže být řeč a o reprezentativnosti vzorku obyvatel už vůbec ne. Řešení v souladu se zákonemJak zajistit vyváženost publika a zároveň celý problém s citlivými osobními údaji systémově řešit? Jednoduše. Anonymním dotazníkem, na jehož konci by byly veřejné podmínky natáčení. Ty by musel každý odsouhlasit před tím, než dostane další pokyny. Po jeho vyplnění a odsouhlasení podmínek by dotyčný dostal unikátní anonymní identifikační číslo (virtuální totožnost) a zároveň by mu bylo sděleno, kam a kdy se má s tímto číslem dostavit. A nebo také ne, pokud by počítač zjistil, že předem nastavená kritéria "vyvážensoti" už má splněna. Každý, kdo vejde do sálu, obdrží ještě jednou veřejné podmínky natáčení - aby se pak nemohl vymlouvat na právní kličky. Po kontrole čísla u vchodu do sálu by dále nebyl občan zvaný "veřejnost" obtěžován jakýmikoliv dotazy nebo lustrací totožnosti. Žádný systém není odolný vůči lži při vyplňování dotazníku - čili není zaručeno, že občan bude stejně jako do dotazníku, reagovat i ve studiu. Ve vysílání je na režisérovi i moderátorovi diskuze, aby zajistili podíl názorů z obou stran politického či názorového spektra. Přitom nemusí porušovat ústavní práva občanů i zákon na ochranu osobních údajů. Důvěra se těžko buduje, ale lehce ztrácí. "Dotazník" České televize ZDE |