26. 10. 2006
POZNAMKA NA OKRAJ:Schröderovi staronoví přátelé, aneb Jak využívat médiaV posledních dnech se nejvíce mluvilo o nastávající minulosti. Šlo o knihu, která má vyjít ve čtvrtek. Životopis Gerharda Schrödera, bývalého německého kancléře. |
Ve čtvrtek je významný den. Pro hodně Němců, hlavně pro knihkupce, pro politiky a také pro odboráře. Ve čtvrtek vyjde v nákladu 160 000 výtisků životopis Gerharda Schrödera. Je to kniha, která bude velkou atrakcí německého knižního trhu a mnoho lidí ji jistě taky najde pod vánočním stromečkem. Předběžné informace o ní bylo lze číst v časopisech, v novinách, byly v rozhlase i v televizi. Své komentáře ke knížce, která není ještě na trhu, poskytli nejen bývalý kancléř a novináři, ale taky paní Merkelová, další politikové a hlavně zástupci odborů. Gerhard Schröder nebyl jen 'mediálním kancléřem'. Už jako mladý muž a předseda organizace německých mladých sociálních demokratů vyvolal senzaci pro noviny, když burcoval nad mřížemi úřadu kancléře a vykřikoval, že se do toho úřadu chce dostat. Později, když už v tom úřadu pracoval, věděl dobře, jak mu mohou být média k užitku. Někteří lidé zastávají názor, že to přeháněl, například když se nechal fotografovat v obleku italské firmy Brioni, anebo když kouřil kubánské doutníky značky Cohiba. Ten kouřící 'Brioni-kancléř' tak ale jen pěstoval mediální image odhodlaného a rezolutního muže. K tomu patřilo také italské slovo 'basta'. Říkali mu 'basta-kancléř', protože když už nechtěl diskutovat, ale rozhodnout, oznámil to vždycky italským "basta"! Na konci své éry, když ještě jednou bojoval jako kancléř a volební kandidát, už věděl, že spolupráce s tiskem skončila. Tehdy začal novináře obviňovat - a tím je zase využíval, ale jinak než dříve. A tak byl mnohem úspěšnější u voličů, než se dalo předvídat a než předpovídali jeho bývalí přátelé v médiích a analytikové voleb. Chybělo jen málo a mohl ve své kariéře kancléře pokračovat. To ale, že neuspěl, neznamená, že Schröder přestal používat média ve svůj prospěch. Začal psát životopis, a začal o tom mluvit s novináři. Spolupracoval dokonce s časopisem Spiegel, a použil k popularizaci své knihy i bulvární noviny Bild-Zeitung, s nimiž v poslední době přerušil všechny kontakty. Dal jim k otištění úryvky ze své knihy. V rozhovorech s novináři útočil na odboráře, kteří ho nepodpořili. Mluvil s nimi o svém vztahu k bývalému ministru financí a předsedovi strany německých sociálních demokratů Oskaru Lafontainovi a kritizoval kancléřku Angelu Merkelovou, že je nerozhodná. A tak se staří přátelé stali novými. Média pomáhala Gerhardu Schröderovi kdysi ve volbách. Nyní mu pomáhají při prodeji jeho knihy. Šťastný to člověk. |