18. 5. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 5. 2006

Pendolino je fajn, ale bylo ho opravdu třeba?

Michal Polák

V posledních týdnech a měsících slýcháváme z různých stran množství chvály na nový rychlovlak pendolino. Že prý přineslo velký kvalitativní skok v osobní železniční přepravě v Česku a reprezentativnější spojení severní Moravy se zbytkem země.

Ale přesto, bylo nasazení pendolin na české tratě opravdu již tak potřebné, jak je nám ze strany Českých drah vtloukáno do hlavy?

Uvědomme si, že železniční koridory postavené v minulých letech jsou dimenzovány na maximální rychlost 160 km/h. Této rychlosti bez problému dosáhnou i současné vlaky EuroCity a InterCity, i když některé zatáčky musí tyto vlaky projíždět trochu menší rychlostí než pendolino s naklápěcím systémem. Kdo již cestoval těmito luxusními rychlíky a také pendolinem, jistě potvrdí, že zejména v první třídě jsou kvalitou nabízených služeb i komfortem jízdy tyto vlaky zcela rovnocenné.

Takže se nabízí otázka, proč jsme museli utratit tolik miliard korun za nové rychlovlaky, když si prozatím vystačíme "bez ztráty kreditu" i se současnými "ecéčky" a "icéčky"? Nebylo by efektivnější a vůči cestujícím zodpovědnější investovat tyto miliardy do rekonstrukce regionálních a lokálních tratí a nádraží, které jsou často v dosti špatném stavu a některé součásti této infrastruktury ještě pamatují provoz parních lokomotiv? Bylo, jenže to by jistí lidé na jistých místech museli rozhodovat racionálně a efektivně a nikoli krátkozrace a populisticky. Rovněž se vynaložené peníze mohly použít např. na dřívější nákup nových příměstských vlaků, které by nahradily dnes již zastaralé "pantografy".

Rozhodně bychom se nemuseli za chybějící rychlovlaky před okolním světem stydět. Např. po rakouských železnicích, které jsou na vyšší technické úrovni než ty české, žádná pendolina nejezdí a přesto jsou rakouské expresní rychlíky pověstné svou kvalitou a komfortem.

Sečteno a podtrženo, pendolino v Česku bude mít smysl tehdy, až budou postavené tratě umožňující rychlost přes 200 km/h (jako všude jinde, kde tyto vlaky jezdí), což v následujících letech rozhodně "nehrozí". Do té doby v některých z nás zůstane pachuť z pocitu zbytečně vyhozených miliard...

Autor je student VŠB - TU Ostrava

                 
Obsah vydání       18. 5. 2006
18. 5. 2006 Klíč k určování Nováků, aneb nevím, že nevím, a nevím o tom Ondřej  Hausenblas
18. 5. 2006 ■ ■ ■ Michal  Šanda
18. 5. 2006 Jak věcně lhát Bohumil  Kartous
18. 5. 2006 Bankovní krize otřásá Rakouskem Richard  Seemann
18. 5. 2006 "Popírač" Václav Klaus, verbální "zločiny" a Lidové noviny
18. 5. 2006 Voličovy nálady, voličovy preference a voličova volba Štěpán  Kotrba
18. 5. 2006 Triumvirát zločinu, praní špinavých peněz a pokřivené spravedlnosti Josef  Vít
17. 5. 2006 Objektivita - objektivita anonyma
17. 5. 2006 Zelení: Kam jsi to vlezl? Ven ! Štěpán  Kotrba
17. 5. 2006 Jak vyhrát volby Oskar  Krejčí
17. 5. 2006 Hledání vlastních zájmů Oskar  Krejčí
18. 5. 2006 Kuba: Někde bude chyba Lubomír  Molnár
17. 5. 2006 Ruský medvěd je zpátky -- a tentokrát je na plyn
17. 5. 2006 Truncheons and other pre-electoral tools Irena  Ryšánková
17. 5. 2006 Political thuggery and strong women Jan  Čulík
17. 5. 2006 Opravdu parodie
18. 5. 2006 Jak být šťastným František  Augusta
18. 5. 2006 Stejně jiný náhled na věc Kamil  Abbid
18. 5. 2006 Pendolino je fajn, ale bylo ho opravdu třeba? Michal  Polák
17. 5. 2006 ČRo: Svoboda sprostořekosti a odpovědnost Štěpán  Kotrba
18. 5. 2006 Kdo má modernější pojetí bezpečnosti? Miroslav  Prokeš
18. 5. 2006 911 In Plane Site
18. 5. 2006 Filmový a diskusní večer v Pardubicích
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce