16. 1. 2006
Český letecký průmysl - tradiční sebeklam od let třicátých< Aermacchi MB 339 Aero Vodochody vyrábělo a prodávalo za doby Varšavské smlouvy (a mnohdy ještě i poté) na trhy , které Štěpán Kotrba vyjmenoval v článku "Aero Vodochody: iks pokusů o záchranu leteckého průmyslu". Bohužel, nikdo za celou dobu nebyl schopen zanalyzovat, jaká byla skutečná cena, za která lze letouny prodat. V období studené války prostě trh se zbraněnmi neexistoval, byly sféry vlivu, kam se dodávalo a vše financovala většinou banka RVHP. Prtoto skutečná konkurenceschopnost Aera (podstatné know-how a zkušenosti do Aera přešly z Kunovic a z Luftwafewerke) je prostě velká neznámá, píše čtenář, jehož totožnost je redakci známá. |
Ani vteřinu nepochybuji o to, že Američani se v Aero chovali jako ........ (synonymický výraz pro "přinejmenším podivně" - pozn. red.), ale ten nejpodstatnější podíl na krachu L159 mají, bohužel, naši zelení idioti jeho chybnou specifikací. Když se podíváte na JAK-AEM 130, specifikovaný přibližně v téže době, pak - je mi líto - celý vývoj L 159 byla kolosální pitomost. Lépe bylo udělat to jako italská Aermacchi a nechat si letadlo vyvinout v Rusku. Letoun vznikl díky mezinárodní spolupráci firem Aermacchi S.p.A. (Itálie), Jakovlevova konstrukční kancelář (Rusko), SOKOL Novgorod (Rusko) a Považské strojírny (Slovensko). Dnes jim to lítá s dvouproudovými turbodmychadlovými motory DV-2S vyráběnými v Považských strojírnách nebo ve verzi M-346 s motory F124 od GE a lítá to moc pěkně. Přiznejme si bez mučení - Aero na zbrusu novou konstrukci prostě nemělo, zejména konstrukční zkušenosti s kompozitovými materiály Kevlar a Nomex byly nulové. JAK-AEM 130 je éro o řád lepší (teď jim ho Čína kopíruje pod překvapivým názvem - L15 :-). Spolupráce s italským partnerem pomohla Jakovlevově konstrukční kanceláři specifikovat základní konfiguraci letounu, schopného provádět bojový výcvik až do roku 2040. JAK 130 je kombinací lehký bitevník/výukový, má démonicky mechanizované křídlo. Potenciální kupci pro lehký bitevník jsou navíc státy, které ho již mají v argentinské verzi pro velmi chudého muže (FMA IA 58A Pucara, FMA IA 63 Pampa) anebo mají tradiční vazby na Velkou Británii (kterej blbec z Aero všechny krmil tou Indií, kde bylo jasné, že z toho bude h....... - synonymum pro nic - pozn. red.). A nakonec i fakt, že eroplán L 159, který je tolik podobný starému L 39, je desetkrát dražší, hraje také svoji roli. Stejně nebezpečný sebeklam jsme měli o našem leteckém průmyslu koncem třicátých let, a úplně stejnou vinou tehdejších zelených idiotů se konstrukce dolnoplošníků poslala na vedlejší kolej. Resumé - kam český mírový voják stoupne, tam to po......., pak to zase zacharaňují dobrovolníci v legiích, Svobodově armádě nebo RAF. Po.......li Aero, po.......jí transportéry, o kterých psal nedávno pan Dolejší. |