21. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 9. 2005

Turecko mělo být v EU dávno před Bulharskem a Rumunskem

Často se hovoří o vstupu Turecka do Evropské unie. Je to taková podivná hra. Turecko by chtělo, EU vstupní jednání stále oddaluje.Jednou vadí Kurdové, podruhé islám. Letos v červenci jsme se rozhodli podívat do Turecka sami na vlastní pěst, trochu zjistit jaké Turecko vlastně je.

Autobus bulharské společnosti Katev nás hodil za 24 hodin na centrální nádraží do bulharské Sofije. Cesta přes Srbsko utekla rychle, horší byl přejezd srbsko-bulharské hranice.

Líní a zkorumpovaní bulharští celníci pracovali tempem jeden autobus půl hodiny. Vedro, smrad, nepořádek, volně pobíhající psi a beznadějné čekání.

Po třech hodinách jsme vpuštěni do země, kde se tak trochu zastavil čas. Celník sbalil něco cigaret a piv a milostivě nás vpustil do Bulharské republiky.Pamatuji si Bulharsko před téměř dvaceti lety, moc se toho nezměnilo. Spíše k horšímu. Hned za hranicemi zkrachovalé továrny, zavřené restaurace. Sofija to samé. Ošuntělá, špinavá, Balkán.Máme den na prohlídku. Velká mešita (v Bulharsku žije 10% Turků) vedle pravoslavného chrámu a židovské synagogy.

Jsme svědky pravoslavného křtu, dáváme si večeři (ceny pro nás příznivé), pivo Zagorku. Čeká nás noční přejezd do Istanbulu. Na nádraží milé překvapení.

Velký moderní autobus turecké společnosti Metro. To jsem ještě nevěděli, že takto bude vypadat cestování po Turecku vždycky. Na zavazadlo dostanete lístek jako do letadla.

V busech na všech tureckých dálkových linkách samozřejmostí klimatizace, občerstvení v ceně jízdenky, dva stevardi v černých oblecích, káva, čaj, kola, perníček, na delší lince několikrát. LCD obrazovky jako v letadle. Občerstvení probíhá stejným stylem jako v letadle -- pomocí vozíčku. Stevardi vždy vymydlení, pronikavá vůně, úsměv na tváři. To samé řidiči. Vždy ochotní, milí, profesionálové. K dispozici i prášek proti bolestem hlavy či břicha.

Jízdenky se vždy vystavují v kanceláři, v ceně je i úrazová pojistka. Platíte v hotovosti nebo kartou, vše přes počítač, stevard dostane výpis z počítače před cestou, každý má přidělené svoje místo.

Nikdo nestojí, řidič nemusí manipulovat s penězi. Na každé zastávce (mluvím o dálkových trasách, zastávky tak po 50 -100 km) dostane stevard nový výpis.

Velké množství konkurenčních společností se předhání v nabízení jízdenky. Na každém nádraží jste odchyceni naháněčem společnosti, můžete cenu usmlouvat. Cenová hladina jízdného zhruba stejná jako u nás, úroveň cestování ale vyšší několikanásobně.

Nové nádražní terminály, čisté, v Istanbulu, Izmiru či Burse kanceláře 160 konkurenčních společností. Vše naprosto jasné a přehledné. Praha s Florencí by se měla skutečně stydět.

Při návratu do Čech nás špinavá karosa s kouřícím řidičem dostala zpět do reality. Bulharsko-turecké hranice opět na úrovni těch bulharsko-srbských. Razítko od Bulharů, pěšky z autobusu na tureckou stranu pro razítko, poté všechny věci ven, každý ke svému zavazadlu, další kontrola razítka, opět skoro tři hodiny. Tak nějak návrat před rok 1989.

Jinak v autobuse docela zábava. Bulharský Turek hovořící česky (pracoval v Čechách), mladý Maďar studující češtinu- cestující do Sýrie. Turkyně Elena hovořící lámanou ruštinou. Pohodoví lidé.

Jeden z důvodů, proč se vracíme na Blízký východ. Ráno konečně v Istanbulu, bereme tuto patnáctimilionovou megapoli jen jako přestupní stanici (město již známe z předcházející cesty).

Do dvaceti minut máme autobus do Ankary. Most přes Bospor a jsme v Asii. Podél Marmarského moře. Rozmanitá krajina. Hory, hory a ještě jednou hory. Dálnice stoupá až do 2000 m nad mořem.

V Ankaře přestupujeme na autobus do Goreme, hlavního cíle naší cesty. Krajina se mění, mizí hory, začínají nekonečné stepi. Jsme v Anatolii. Tady proběhla prvně v dějinách tzv.neolitická revoluce. Lidé zde začali pěstovat obilí, usazovat se ve městech. Ubývá civilizace, přibývá chudoby. Malé kamenné vesnice. Velmi řídké osídlení. Úzké minarety. Lány obilí. Slunečnice.

Z fádní krajiny nás vytrhne slané jezero Tuz. Patří k největším slaným jezerům Turecka, jedeme kolem přes sto kilometrů. Rychle se stmívá a blíží se cíl naší cesty. Goreme, hlavní centrum Kappadokie, zázračné krajiny uprostřed nekonečné anatolské pustiny. Máme trochu strach.,ale nakonec vše dobře dopadne. Za zvuků muezzina svolávající věřící k poslední (páté) modlitbě usínáme v pohodovém penzionu.

Turecko je sice islámská země, ale islámská moderní země. Kdo chce, chodí zahalen, převažuje ale evropské oblečení. V mešitách byla většinou také starší a střední generace. Při vstupu do mešity jsme byli vždy vlídně přivítán, nikdy jsme se nesetkali s nějakým nepřátelstvím. Stále jsme jen museli čelit otázkách, zejména "Odkud jste?" K oblečení Turků -- drtivá většina z nich chodí velmi pěkně oblečena a všichni do jednoho vzorně ostříháni. K holiči chodí většinou večer. I v malém městečku je holičů několik desítek. Měli jsem pocit, že to je nejčastější zaměstnání vůbec.

Při pozorování tureckých rodin vidíte často velmi galantní chování k ženám a zejména velký respekt dětí k rodičům. Děti všude čisté, upravené, bezprostřední. Islám drží rodinu více pohromadě než u nás. Žádní opilci a povaleči, islám koneckonců alkohol zakazuje. V Turecku koupíte ale běžně pivo či místní víno.Nevím, zda je také výsledkem náboženské výchovy to, že nikde nevidíte posprejované budovy jako všude v Evropě.

Dva dny nás čeká Kappadokie. Hlavní cíl cesty. Jen jsem ráno vykoukl z okna, tak jsem musel zakřičet. Říkám tomu duševní orgasmus. Desítky skalních věží zvané peri bacalan (pohádkové komíny) přímo přede mnou. Krajina se tady formovala asi před 30 miliony let, kdy vybuchující sopky pokryly území sopečným prachem. Ten ztuhl na snadno erodovaný materiál zvaný tuf, na který se na některých místech přilnuly vrstvy tvrdé vulkanické horniny.V průběhu času vytvořila eroze z narušeného tufu charakteristické kuželovité útvary.

Skalní věže dosahují výšky až 40 metrů. V nich jsou roztroušeny desítky skalních kaplí, klášterů i celá města. Řada kostelíků má vzácné byzantské fresky z 9.století. Celá oblast je proto pod ochranou Unesca.

Prošli jsme celé údolí Goreme, navštívili skalní město Cavusin, stopem objeli další skalní města Zelve a Ugrup. To vše podbarvené meruňkovými sady, oslíky, slunečnicemi. V Ugrupu jsme si prohlédli i slavné turecké lázně hammam, ochutnali i místní víno. Specialitou kraje jsou lehká bílá vína.

Dvě zajímavá setkání. Prší? -- ozvalo se kousek za námi. Žena měla deštník proti slunci- výborná pomůcka, ve stínu bylo krutých 36 stupňů. Autorem výroku trojice Čechů vracejících se z dalekého tureckého východu, od hory Ararat.

Druhé setkání -- dvojice českých stopařů mířících někam do vnitrozemí. Další den se touláme po Goreme -- chvíle klidu v místní mešitě (vždy zde najdete záchody, pitnou vodu, mýdlo), fantastický pohled na zasněženou sopku Ercieyes -3916 metrů vysokou, stánky se suvenýry, rychlá občerstvení -- všudypřítomný kebab či placka pida, malý trh se zeleninou a ovocem, dominují hromady melounů, jak zelených ,tak i žlutých. Návštěva místní prádelny koberců i s odborným výkladem majitele.A všude opět milí a přátelští lidé.

Nočním busem se přesouváme do centra turecké riviéry, do Antalye. Cestu trávíme s pohostinnou rodinou (krmí nás okurkami a rajčaty), s partou mladých Číňanek z Tchajwanu. Fascinuje nás noční Konya, islámské duchovní centrum středního Turecka. Noční stánky na velkém autobusovém terminálu jsou skutečným zážitkem. Desítky, možná stovky nabídek k jídlu ve dvě hodiny ráno. Turecké medy, dorty, grilované pochoutky, griliášové placky.

Zajímavé jsou semafory. Na zeleném i červeném světle je číslo udávající čas trvání daného signálu. Antalya. Opět velké nádraží. Místní dopravou do centra. Penziónek kousek od moře. Koupání, pohodová středomořská atmosféra. Město hodně západního střihu.

Široké bulváry, velké nákupní možnosti. Zajímavé stavby -- mešity, Hadriánova brána. Další den dolmušem-typická místní doprava,staví na mávání ,malý minibus, cenu určuje místní magistrát- na hlavní nádraží tj.otogar, Všechna autobusová nádraží jsou vždy na předměstí měst. Naším cílem je město Denizli a nedaleká vesnička proslavené travertinovými útesy s jezírky -- Pamukkale.

Na nádraží v Denizli k nám přibíhá mladý Turek a nabízí nocleh v Pamukkale. Usmlouváme rozumnou cenu, posadí nás na místní bus, za dvacet minut nás ve vesnici čeká jeho matka a autem nás veze do svého hotýlku. To je boj o zákazníka. V Pamukkale je na 150 malých penzionů a hotelů. Cena velmi vlídná. Pokoj pro tři, záchod a sprcha na pokoji, k tomu snídaně, k dispozici bazén -- 25 dolarů tj.přesně kurzem 208 korun na jednoho.

Za to máte v Čechách možná špinavou ubytovnu. A pak přichází Pamukkale a Hierapolis. Obojí si vychutnáváme v podvečer i druhý den ráno. Úžasné travertinové terasy patří k nejvyhledávanějším tureckým lokalitám. Terasy vznikají tak, že z vody z horkých minerálních pramenů stékajících ze svahu se odpařuje a uvolňuje oxid uhličitý a zanechává za sebou krystalický sintr. Výsledná travertinová kupa, vytvářející ve svahu kaskády, si vysloužila přezdívku Pamukkale-bavlněný hrad. V těsném sousedství jsou rozvaliny Hierapolis,slavného římské města s významnými termálními lázněmi. Koupal se zde Hadrianus a další slavní císaři. Město bylo na vrcholu slávy v letech 196-215. Od 6.století začalo upadat a zčásti zmizelo pod vodou a nánosy travertinu. Večer v Pamukkale popíjíme místní pivo Efez s domorodým majitelem malého obchůdku s potravinami.Občas kolem projede traktor s melouny i traktor s postřikem proti moskytům.

Ráno dolmušem do Denizli a dálkovým spojem přes Izmir a Bursu do Istanbulu. Cesta trvá skoro 13 hodin, včetně trajektu přes Marmarské moře. Jedem se společností Kamil Koc. Dle turistického průvodce prestižní dopravce. Firma vzniklá v roce 1926 je skutečně profesionální. Stevard má i hygienické rukavičky, do klimatizace stříká různé druhy vůní.

V Istanbulu jsme kolem druhé hodiny ranní. Putujeme otogarem a hledáme spoj do Sofije. Před kanceláří postarší Bulhar, ochotně budí kolegu, otvírá nám kancelář a nocleh máme zajištěn. Bus do Sofije jede v 10 hodin dopoledne. Hranice s Tureckem stejná buzerace jako při cestě tam. Musíme vyplňovat bulharské celní prohlášení.

Celníci objevují u bulharských turistů nepřihlášené cigarety. Následují prohlídky všech zavazadel cestujících s bulharským pasem. Tři hodiny trávíme v horku v pásmu nikoho mezi tureckou a bulharskou celnicí.

Tak jsem si uvědomil, jak jsem rád, že jsme v Evropské unii a jsme tohoto šikanováni ušetřeni. Vše špatné k něčemu dobré. Seznamujeme se s Benem. S Benjaminem Andersonem, 30ti letým Australanem, který již 4 měsíce putuje na roční cestě kolem světa. Po Indonésii, Thajsku, Srí Lance, Indii, Pákistánu a Turecku je nyní s námi v Bulharsku.

Ohromný pohodář. V bufetu na bulharské straně hranic dáváme něco málo k snědku a čeká nás přejezd celého Bulharska do Sofije. Tam se loučíme, ubytováváme v nádražním hotelu, na ráno máme rezervované jízdenky ze Sofije do Brna. Čeká nás noční Sofija a večeře.

Netušíme, že v podchodu kousek od centra narazíme na Bena. A tak jdeme společně do restaurace. Vydatně povečeříme, vypijeme pár piv (cenzura), vyměníme emaily, uděláme foto, pozveme Bena do Broumova -- bude v Čechách tak za dva měsíce, chtěl vidět Prahu a jižní Čechy, po rozhovoru s námi pochopil, že v České republice stojí za vidění jen dvě místa -- Praha a Broumov.

Ráno opět bulharská společnost Katev a bulharsko-srbské hranice. Opět stejná písnička. Celníci jsou tak drzí, že si řeknou kolik chtějí piva, kolik tvrdého alkoholu, jinak vás nechají stát třeba celý den. Stěžovat si můžete jít kam chcete. Třeba na lampárnu. Normální zvůle a bolševické manýry. Začal jsem reportáž, zda Turecko do Evropské unie. Nejsem politik a nevím všechna zákoutí turecké politické scény. Vím jen to, že pokud má být v unii v roce 2007 Bulharsko a Rumunsko, tak tam Turecko mělo být již dávno před nimi. Statistické údaje OSN- srovnání:

Česká republika -- index životní úrovně -- 32.místo na světě, Turecko 88.

Parita kupní síly - 15 780 USD/l.obyv Turecko 6390

                 
Obsah vydání       21. 9. 2005
21. 9. 2005 Firmy chtějí jednat proti globálnímu oteplování, brání jim v tom vlády
21. 9. 2005 Copyrightová organizace OSN chce uvalit autorská práva na volný materiál na internetu
21. 9. 2005 Regulace EU "ohrožuje internet"
21. 9. 2005 Hrdá bolest Antonín  Sova
21. 9. 2005 Mezi mužským a ženským pohlavím "skoro není genetických rozdílů"
31. 10. 2005
21. 9. 2005 Hrrr na ně! Jan  Polívka
21. 9. 2005 Nevím, kam patřím Josef  Provazník
27. 9. 2005
21. 9. 2005 Británie: Studenti odmítli zákaz debaty o islámu
21. 9. 2005 Třetina Britů nevyjde s platem
21. 9. 2005 Po vlastní ose Blízkým východem - v Palestině Jozef Bohumil Ftorek
21. 9. 2005 Turecko mělo být v EU dávno před Bulharskem a Rumunskem Milan  Kulhánek
19. 9. 2005 Anarchismus je potlačená pravda západní civilizace Martin  Škabraha
21. 9. 2005 Koho jsem vlastně volil? Jan  Polívka
20. 9. 2005 Fukuyama: Země nemusí být demokratická
20. 9. 2005 Firmy šlapou, lidé se bojí Jan  Stuchlík
19. 9. 2005 Odkud, s kým a kam Tomáš  Krček
19. 9. 2005 Deutsche Wahl 2005: Politický zlom i potvrzení starých pravd Martin  Kunštek
20. 9. 2005 Pyrrhovo vítězství Igor  Záruba
20. 9. 2005 Vyroste na poli obří Hobby Market?
20. 9. 2005 Po vlastní ose Blízkým východem - Sýrie, brána arabského světa Jozef Bohumil Ftorek
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
21. 9. 2005 Turecko mělo být v EU dávno před Bulharskem a Rumunskem Milan  Kulhánek
20. 9. 2005 Miluji tě, Rudolfe Bohumil  Kartous
19. 9. 2005 Je rozumné používat pojem "rasa"?   
16. 9. 2005 Cizinci mohou dostat v Německu německé občanství, ale... Tomáš  Krček
16. 9. 2005 Drama lidského života Jan  Čulík
15. 9. 2005 Zasmrádlé rasistické teplíčko ve střední Evropě Jan  Čulík
15. 9. 2005 Ženy chtějí dobrovolně zemřít Václav  Dušek
15. 9. 2005 Maso ze zkumavky   
15. 9. 2005 Švýcarsko, konopí a André Fürst Bushka  Bryndová
15. 9. 2005 Tips aren't included... Ladislav  Žák
14. 9. 2005 Vegetariánství škodí zdraví Petr  Wagner
14. 9. 2005 Kulhánek: Highlander pro klempířské učně Filip  Sklenář
14. 9. 2005 Hurikán Katrina - změna klimatu a toxické znečištění Miroslav  Šuta
14. 9. 2005 Díky korporacím máme místo demokracie Pobřežní hlídku   
14. 9. 2005 Hospodská debata jako paradigma české politiky? Karel  Dolejší