2. 9. 2005
Umění vyjadřuje nevyjadřitelné
Význam uměleckého díla je jednak ve výpovědi, která se nedá vyjádřit jinak, a jednak v estetické kvalitě, která je jeho součástí. Umělecké dílo má ve své složitosti jednak funkci poznávací - dosahuje do oněch oblastí života a zkušenosti, do nichž se nedá jinak proniknout, a jednak to dělá způsobem, který je esteticky uspokojující. Právě proto, že to přesahuje běžné verbální vyjadřování, je nemožné to vysvětlit. Přesto to existuje. Je to, obávám se, kruhová definice: Vzhledem k tomu, že to, co dokáže umění, se nedá řádně vyjádřit slovy, nejde to vyjádřit slovy. Přesto jde o jedinečnou zkušenost, přesahující normální, šedivé, rutinní lidské vnímání. Je to ozvláštnění, záblesk magična, prozření, někteří lidé tvrdí, že náznak "jiného", "nadpozemského" světa. Vynikajícím uměním proniknete mimo hranice našeho černobílého světa. Je to tak trochu jako narkotický "trip" - s tím rozdílem, že intenzivní zážitek má přímou vazbu se skutečností - anebo výjimečný sexuální zážitek. Jsou ovšem lidé, kteří tvrdí, že poslech hudby je lepší než sex...:) |
Proč nepíšu literární umělecká díla? Necítím se na to dost schopný. Není to proto, že bych si nemyslel, že by opravdu dobré literární umělecké dílo vypovědělo míň o světě než žurnalistické či analytické články. Vypovídá víc, ale musí se to umět. Vypovídá víc, protože vynikající umělecké dílo je dokonalým modelem naší skutečnosti - a člověk se, odmala, učí hraním. Je hudba skutečně jen pro zábavu? Právě v tomto neverbálním umění máte myslím, u opravdu dobré hudby, možnost uvědomit si, o jakém nadzemském, magickém, totálním zážitku se snažím mluvit. Je poslech Mozartových klavírních koncertů nebo jeho Rekviem, nebo Dvořákova Stabat mater, skutečně jen "zábava"? Státní podpora umění je možná potřebná, jak píše Martin Škabraha, už jen proto, aby vznikl určitý kulturní substrát, z něhož dobré umění, máme-li štěstí, snad může vzniknout. Ze státních grantů a dotací však většinou vzniká šunt. Je málo vyvolených, kteří mají onen zázračný talent. Bez státní dotace kulturního zázemí by se však tyto výjimečné talenty nikdy nerozvinuly. Ano, jistě, velká část české literatury 19. století je z dnešního pohledu slabá. Vyučuje se asi jen proto, protože mají Češi pocit, že musejí u mladých generací udržovat tradici nacionálního povědomí - přitom si neuvědomují, že vnucováním staré nekvalitní literatury jen mladé lidi od umění odrazují. Jde tedy o výběr - rozumný pedagog bude seznamovat své studenty s dobrými věcmi - nebude jim nutit to, co ho samotného nudí. Ale Máchu bych jim asi přečetl... |
Co je podstatou uměleckého díla | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
2. 9. 2005 | Co je opravdu podstatou uměleckého díla? | Pavel Šmerk | |
2. 9. 2005 | Co hledám v literatuře já | Štefan Švec | |
2. 9. 2005 | Neporadím vám | Martin Škabraha | |
2. 9. 2005 | O podstatě umění: Nepřesvědčili jste mě | Pavel Šmerk | |
2. 9. 2005 | Umění vyjadřuje nevyjadřitelné | Jan Čulík | |
2. 9. 2005 | Umění dotváří historii | Bohumil Kartous | |
2. 9. 2005 | "Jen kurvy se musí líbit, básně ne!" | Martin Škabraha | |
2. 9. 2005 | Petr Zvěřina = beránek, který snímá hříchy světa | Štefan Švec | |
2. 9. 2005 | Má estetika v kostce | Boris Cvek | |
1. 9. 2005 | Kdo určí, co je skutečná kultura? | Jan Samohýl | |
1. 9. 2005 | Co je podstatou uměleckého díla? | Jan Čulík | |
31. 8. 2005 | Lidovky a skutečná lidová demokracie pokleslých "reality shows" | Bohumil Kartous |