1. 9. 2005
Co je podstatou uměleckého díla?Kdo určí, co je skutečná kultura? Nemůžete to naplánovat, míníJan Samohýl. Tak to musím oponovat. Ono totiž není zase tak relativní, co je a co není umělecké dílo. V kostce je možno umělecké dílo definovat asi takto: |
Umělecké dílo je složitá struktura komplikovaných vztahů na nejrůznějších úrovních. Mezi jeho jednotlivými složkami vznikají složité vzájemné reakce. Struktura je plná napětí (to právě činí umělecké dílo zajímavé), ale zároveň jsou všechny jeho složky podřízeny určitým jednotícím zákonům díla: všechny vektory v konečném důsledku ukazují týmž směrem. Ze složité struktury uměleckého díla vyplývá význam díla, jeho sémantický obsah, který je synergický: je něčím víc, než je součet všech jeho jednotlivých částí. Právě tato nevyjádřitelná magičnost činí umělecké dílo uměleckým dílem. Skutečné umělecké dílo je vždycky nevyjádřitelné slovy. Každá jeho analýza je vždycky nedostatečná, slova k vyjádření jeho významu nikdy plně nepostačují. (Kdyby bylo lze význam uměleckého díla vyjádřit slovy, nebylo by třeba umělecké dílo tvořit. Proto je tak hloupé, když se učitelky ve školách žáků ptají: "Co tím chtěl básník řící?" Kdyby se význam básně dal popsat jinými slovy, nebylo by třeba psát tu báseň.) Každý pokus o interpretaci je nedokonalý, ale je přesto rozumné se o něj pokoušet, protože nám osvětlí alespoň některé aspekty daného díla. Složitost uměleckého díla je vědeckou analýzou relativně snadno zjistitelná: zjistitelné je i to, že z této nesmírné složitosti vzniká významový přesah. Toto je prosím hlavní rozdíl mezi uměleckým dílem a plebejským artefaktem, určeným pro konzumní zábavu. Už touto definicí uměleckého díla je dáno, že jeho složitost a novost informací může být překážkou pro jeho vnímání démotickým konzumentem, který se chce často především bavit a nechce nutně - po celodenní práci - namáhat své mozkové buňky. Zásadním rozdílem mezi skutečným uměleckým dílem a populárním konzumním artefaktem pro zábavu je rozdílná míra složitosti. Zábavné konzumní, "pokleslé" dílo je záměrně budováno z jednoduchých struktur, často líbivých především svou nesložitou mechaničností, stereotypičností a stravitelností. Je samozřejmě pravda, že se při hodnocení kvality a novosti,originality uměleckého díla může soudobý kritik splést - složitá struktura uměleckého díla se skutečně spolehlivěji hodnotí s časovým odstupem. Z výše uvedeného vyplývá, že rozdíl mezi vysokým a konzumním uměním je zcela jasný a vůbec nejde o nic relativního. |
Co je podstatou uměleckého díla | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
1. 9. 2005 | Kdo určí, co je skutečná kultura? | Jan Samohýl | |
1. 9. 2005 | Co je podstatou uměleckého díla? | Jan Čulík | |
31. 8. 2005 | Lidovky a skutečná lidová demokracie pokleslých "reality shows" | Bohumil Kartous |