1. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 9. 2005

Co je podstatou uměleckého díla?

Kdo určí, co je skutečná kultura? Nemůžete to naplánovat, míníJan Samohýl. Tak to musím oponovat. Ono totiž není zase tak relativní, co je a co není umělecké dílo. V kostce je možno umělecké dílo definovat asi takto:

Umělecké dílo je složitá struktura komplikovaných vztahů na nejrůznějších úrovních. Mezi jeho jednotlivými složkami vznikají složité vzájemné reakce. Struktura je plná napětí (to právě činí umělecké dílo zajímavé), ale zároveň jsou všechny jeho složky podřízeny určitým jednotícím zákonům díla: všechny vektory v konečném důsledku ukazují týmž směrem.

Ze složité struktury uměleckého díla vyplývá význam díla, jeho sémantický obsah, který je synergický: je něčím víc, než je součet všech jeho jednotlivých částí. Právě tato nevyjádřitelná magičnost činí umělecké dílo uměleckým dílem.

Skutečné umělecké dílo je vždycky nevyjádřitelné slovy. Každá jeho analýza je vždycky nedostatečná, slova k vyjádření jeho významu nikdy plně nepostačují. (Kdyby bylo lze význam uměleckého díla vyjádřit slovy, nebylo by třeba umělecké dílo tvořit. Proto je tak hloupé, když se učitelky ve školách žáků ptají: "Co tím chtěl básník řící?" Kdyby se význam básně dal popsat jinými slovy, nebylo by třeba psát tu báseň.) Každý pokus o interpretaci je nedokonalý, ale je přesto rozumné se o něj pokoušet, protože nám osvětlí alespoň některé aspekty daného díla.

Složitost uměleckého díla je vědeckou analýzou relativně snadno zjistitelná: zjistitelné je i to, že z této nesmírné složitosti vzniká významový přesah.

Toto je prosím hlavní rozdíl mezi uměleckým dílem a plebejským artefaktem, určeným pro konzumní zábavu.

Už touto definicí uměleckého díla je dáno, že jeho složitost a novost informací může být překážkou pro jeho vnímání démotickým konzumentem, který se chce často především bavit a nechce nutně - po celodenní práci - namáhat své mozkové buňky.

Zásadním rozdílem mezi skutečným uměleckým dílem a populárním konzumním artefaktem pro zábavu je rozdílná míra složitosti. Zábavné konzumní, "pokleslé" dílo je záměrně budováno z jednoduchých struktur, často líbivých především svou nesložitou mechaničností, stereotypičností a stravitelností.

Je samozřejmě pravda, že se při hodnocení kvality a novosti,originality uměleckého díla může soudobý kritik splést - složitá struktura uměleckého díla se skutečně spolehlivěji hodnotí s časovým odstupem.

Z výše uvedeného vyplývá, že rozdíl mezi vysokým a konzumním uměním je zcela jasný a vůbec nejde o nic relativního.

                 
Obsah vydání       1. 9. 2005
1. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
1. 9. 2005 Střelba zastavila evakuaci z New Orleansu
1. 9. 2005 Kenneth Clarke ostře zaútočil na Blaira kvůli válce v Iráku
1. 9. 2005 Jak námi manipulují Britské listy
31. 10. 2005
1. 9. 2005 CzechTek po americku Thomas  Franke
1. 9. 2005 Proč české servery ignorují Utah?
1. 9. 2005 Hudbou proti nesvobodě - "Nechceme policejní stát"
31. 8. 2005 "Zemřely stovky, možná tisíce lidí"
1. 9. 2005 Kostel Petr  Odehnal
1. 9. 2005 Konec vše napraví? Major Zeman byl po celou dobu agentem CIA! Jan  Čulík
31. 8. 2005 Ministerstvo zahraničí šíří v médiích polopravdy o obchodu se zbraněmi
1. 9. 2005 Kdo určí, co je skutečná kultura? Jan  Samohýl
27. 9. 2005
1. 9. 2005 Co je podstatou uměleckého díla? Jan  Čulík
31. 8. 2005 Férové a vyvážené: Je úplně jedno, zda jste černoch nebo běloch
31. 8. 2005 Irák: Při panickém útěku zahynulo až 1000 šiitských poutníků
1. 9. 2005 Kenneth Clarke do čela britských konzervativců? Jan  Čulík
1. 9. 2005 Americká studie varuje před pěstování GM pšenice Miroslav  Šuta
1. 9. 2005 Německé voliče vyděsila rovná daň Richard  Seemann
1. 9. 2005 Stoiber, Paroubek a Klaus Miroslav Václav Steiner
31. 8. 2005 Klavírista a mediální pábení o psychiatrii Ivan  David
30. 8. 2005 "Cizinci jsou zločinci"
31. 8. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
30. 8. 2005 Láska všechno překoná?
19. 8. 2005 Hospodaření OSBL za červenec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Co je podstatou uměleckého díla RSS 2.0      Historie >
1. 9. 2005 Kdo určí, co je skutečná kultura? Jan  Samohýl
1. 9. 2005 Co je podstatou uměleckého díla? Jan  Čulík
31. 8. 2005 Lidovky a skutečná lidová demokracie pokleslých "reality shows" Bohumil  Kartous