2. 9. 2005
Má estetika v kostceAčkoli nejsem přítel abstraktních spekulací, jaké jsou pro dějiny estetiky typické, přece jen si dobře uvědomuji, že k reflexi otázky, co je a co není umělecké dílo, je zapotřebí mít nějaká filozofická (ať tematizovaná nebo netematizovaná) východiska. A zde je největší problém každé teoretické diskuse o povaze umění. Jan Samohýl a Jan Čulík mne podnítili k velice stručnému shrnutí několika myšlenek, k nimž jsem při samostudiu estetiky dospěl. A protože jsem si jako filozofický směr oblíbil i osvojil instrumentalismus, budu uvažovat pokud možno jednoduše. |
Existuje něco, co nazýváme fyzikální realitou -- je to pochopitelně náš konstrukt, nicméně dobře funguje, a to i díky tomu, že připisuje věcem okolo nás extramentální existenci (čili když tu nebudeme, ony tu jaksi budou i bez nás). To, co dělá z uměleckého díla umělecké dílo není ovšem podle mého názoru součástí této fyzikální reality, neboť např. z Cézanových obrazů po vymření všech možných posluchačů zůstane jen směs chemických sloučenin a její interakce s elektromagnetickým zářením, letícím k nám ze Slunce. Čili mít něco za umělecké dílo je totéž jako umět vnímat v nějakých smyslových datech něco, co nás subjektivně osloví oním podivuhodným způsobem, jemuž říkáme umělecký (přičemž různí lidé tomuto slovu často rozumí zcela různě). V estetice tradičně existuje snaha definovat umělecké dílo nějak objektivně... třeba důrazem na konkrétní řemeslné kvality, stanovením "správných" pravidel, redukcí na matematiku (v případě hudby) či v moderní době velmi vlivným strukturalismem. Umění bez člověka, který ho vnímá, ovšem není uměním, je to jen kus šutru, hadru, chvění vzduchu... Je sice pravda, že možná v nějaké platónské říši idejí naše duše bez těl budou moci navěky vnímat pravzor Sofoklových her nebo Beethovenových symfonií, nicméně zde na zemi (a pro mne, který v žádné platónské nebe nevěřím) je myslím zcela dostačující, když nás umění vzrušuje, když nad ním přemýšlíme a když se o něm bavíme. Je to úžasné rozevření prostoru prožívání, ztisícinásobení života. A nejkouzelnější je právě to, že umění je tajemstvím našeho nitra... |
Co je podstatou uměleckého díla | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
2. 9. 2005 | Co je opravdu podstatou uměleckého díla? | Pavel Šmerk | |
2. 9. 2005 | Co hledám v literatuře já | Štefan Švec | |
2. 9. 2005 | Neporadím vám | Martin Škabraha | |
2. 9. 2005 | O podstatě umění: Nepřesvědčili jste mě | Pavel Šmerk | |
2. 9. 2005 | Umění vyjadřuje nevyjadřitelné | Jan Čulík | |
2. 9. 2005 | Umění dotváří historii | Bohumil Kartous | |
2. 9. 2005 | "Jen kurvy se musí líbit, básně ne!" | Martin Škabraha | |
2. 9. 2005 | Petr Zvěřina = beránek, který snímá hříchy světa | Štefan Švec | |
2. 9. 2005 | Má estetika v kostce | Boris Cvek | |
1. 9. 2005 | Kdo určí, co je skutečná kultura? | Jan Samohýl | |
1. 9. 2005 | Co je podstatou uměleckého díla? | Jan Čulík | |
31. 8. 2005 | Lidovky a skutečná lidová demokracie pokleslých "reality shows" | Bohumil Kartous |