1. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 9. 2005

Kdo určí, co je skutečná kultura?

Žádné pokleslé umění neexistuje

Největším nepřítelem pro mediální komunikaci jsou navzájem mezi sebou komunikující lidé.

Rád bych polemizoval s (dle mého soudu elitářským) názorem, že existuje jakési "vysoké umění", které má mít z nějakého důvodu automatické právo na existenci, a většina (která by jej snad chtěla úplně zrušit) dává přednost "pokleslé" zábavě.

Kdo určí, co je skutečná kultura? Jedině čas. Nemůžete to naplánovat, podobně jako nemůžete naplánovat vědecké objevy, takže představa, že nějaká elita rozhodne, co je kultura a co ne, a na co se tedy mají dát peníze, je naprosto zcestná. Zkrátka, něco se tou kulturou stane a něco jiného naopak ne.

Protože to nelze dopředu určit, vlastně na tom vůbec nezáleží, kdo rozhoduje o tom, které projekty se realizují. Tedy o nich mohou rozhodovat i přímo lidé. A existuje spousta příkladů, kdy se masová a komerční zábava stala součástí kultury. A na řadě zase jiných příkladů je vidět, že i obyčejní lidé se starají o své kulturní dědictví. To za prvé.

Za druhé, tvrdím, že libovolný umělecký nápad (myšlenku, sdělení) lze realizovat jenom pomocí bloku papíru a tužky (popřípadě s pár přáteli, jde-li o vystoupení), takže peníze v umění zkrátka nejsou problém.

A pokud je dobrý nápad, peníze na realizaci třeba celého filmu nebo jiného drahého díla, už se nějak seženou. Podívejte se jenom kolik vynikajících filmů (a divácky úspěšných, tj. zaplatily se) bylo natočeno podle vynikajících knih. To je skutečná demokracie.

Je to plýtvání zdroji, vydávat peníze na megalomanické projekty, o které téměř nikdo pak nestojí. Mluvím o srdci na Hradě, kyvadle atd. To, co chtěl příslušný umělec národu sdělit takovým dílem by bezesporu šlo realizovat i mnohem levněji.

Jistě, nemělo by to možná ten efekt, ale ten se k tomu vždycky nechá dodatečně přidělat, pokud je originální nápad dobrý (třeba scénář nebo kniha) a lidé o to mají zájem. Ale těmto pseudoumělcům nejde o sdělení ani pobavení, ale právě jenom o nějaký laciný (nebo spíš naopak) efekt.

Za třetí, vy pletete dvě věci dohromady. To co chce většina, a to co je té většině nabízeno klikou filmových a televizních producentů. Je fakt, že lidé jsou často líní a zvyklí, a nechce se jim hledat alternativy, pokud nejsou zrovna fajnšmekři. Je to ale právě nedemokratičnost výběru (už v tom co se vyrábí!), která způsobuje tenhle problém. Schválně počkejte, až BBC zveřejní všechny své pořady na internetu; jsem přesvědčen, že budete velice překvapeni, jaké perly umění si lidé ve skutečnosti pouští. A je třeba rozlišit mezi uměním a zábavou. Přestože je Smetana naše kulturní dědictví, ještě to neznamená, že se mi musí líbit.

Za čtvrté, k VyVoleným a jim podobným. Je to manipulace s divákem, založená (zejména) na lidské zvědavosti, jak to dopadne. Co přesně má dopadnout, jestli telenovela, výběr talentovaných zpěváků nebo lidé zavření v domě, na tom až tak nezáleží. Je otázka, jestli se jedná ještě o zábavu, pokud vás k ní někdo takovým trikem vmanipuloval. Je gambling zábava, jste-li na něm závislí?

Na závěr bych se rád vyjádřil k mediální manipulaci obecně. Nikdo, ani intelektuálové (mám dojem, že si to o sobě rádi myslívají), vůči ní nemá šanci. Kdo mi nevěří, ať se podívá na nějaké dobré kouzelnické představení.

Pokud nejste v obraze vůbec, jednoduše nedostanete dost informací, abyste mohli iluzi prokouknout. A i kdybyste znali dost triků, je obtížné říct, o který se právě jedná. A přitom show běží dál... Není na to čas, všechno detailně ověřovat a analyzovat. Podobně jako u kouzelníků, musíte se tím naplno zabývat, pokud by vás zajímalo, jak se manipulace dělá, a ani to není záruka, že vám bude hned všechno jasné; někdy to prostě možné není. Ovšem toto platí zejména tehdy, čelí-li člověk manipulaci sám. Navzájem komunikující lidé jsou pro mediální manipulaci největší nepřítel (zde bych rád Britské listy ocenil).

                 
Obsah vydání       1. 9. 2005
1. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
1. 9. 2005 Střelba zastavila evakuaci z New Orleansu
1. 9. 2005 Kenneth Clarke ostře zaútočil na Blaira kvůli válce v Iráku
1. 9. 2005 Jak námi manipulují Britské listy
31. 10. 2005
1. 9. 2005 CzechTek po americku Thomas  Franke
1. 9. 2005 Proč české servery ignorují Utah?
1. 9. 2005 Hudbou proti nesvobodě - "Nechceme policejní stát"
31. 8. 2005 "Zemřely stovky, možná tisíce lidí"
1. 9. 2005 Kostel Petr  Odehnal
1. 9. 2005 Konec vše napraví? Major Zeman byl po celou dobu agentem CIA! Jan  Čulík
31. 8. 2005 Ministerstvo zahraničí šíří v médiích polopravdy o obchodu se zbraněmi
1. 9. 2005 Kdo určí, co je skutečná kultura? Jan  Samohýl
27. 9. 2005
1. 9. 2005 Co je podstatou uměleckého díla? Jan  Čulík
31. 8. 2005 Férové a vyvážené: Je úplně jedno, zda jste černoch nebo běloch
31. 8. 2005 Irák: Při panickém útěku zahynulo až 1000 šiitských poutníků
1. 9. 2005 Kenneth Clarke do čela britských konzervativců? Jan  Čulík
1. 9. 2005 Americká studie varuje před pěstování GM pšenice Miroslav  Šuta
1. 9. 2005 Německé voliče vyděsila rovná daň Richard  Seemann
1. 9. 2005 Stoiber, Paroubek a Klaus Miroslav Václav Steiner
31. 8. 2005 Klavírista a mediální pábení o psychiatrii Ivan  David
30. 8. 2005 "Cizinci jsou zločinci"
31. 8. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
30. 8. 2005 Láska všechno překoná?
19. 8. 2005 Hospodaření OSBL za červenec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Co je podstatou uměleckého díla RSS 2.0      Historie >
1. 9. 2005 Kdo určí, co je skutečná kultura? Jan  Samohýl
1. 9. 2005 Co je podstatou uměleckého díla? Jan  Čulík
31. 8. 2005 Lidovky a skutečná lidová demokracie pokleslých "reality shows" Bohumil  Kartous