21. 6. 2005
V arabském světě lidé neumějí milovat"Chorobou arabského světa je to, že lidé neumějí milovat. Dívají se z frustrace v televizi na romantické seriály. Sní o lásce, poslouchají písně, jsou sentimentální, ale nejsou něžní. Oceňují krásnou milostnou poezii, ale nemají odvahu ve vlastním srdci." Mandle, částečně autobiografický erotický román, jehož autorkou je v anonymitě se skrývající muslimka, píšící pod pseudonymem Nedjma a žijící v "tradiční arabské společnosti v severní Africe", vyšel loni ve Francii v Éditions Plon a dosud se ho prodalo 50 000 výtisků. Kniha vyšla už také v překladu do osmi jiných jazyků. Při příležitosti amerického vydání poskytla anonymní autorka rozhovor listu New York Times. V něm zdůraznila, že vylíčila ženu, která má potěšení ze sexu, jako oslavu fyzického těla, které je výrazem života. Jejím cílem bylo také zaútočit na utlačování muslimských žen, k němuž dochází už celá staletí. Prvotní motivací její knihy byl hněv nad útoky z 11. září 2001 a nad reakcí Washingtonu na ně. "Střetly se dva fundamentalismy," konstatuje autorka. "Fundamentalisté spáchali nezvratný, šokující, šílený čin. Ale reakce byla také zvěrstvem, byla šokující a šílená. Obě strany hovořily jen o vraždění a o krvi. Lidské tělo nikoho nezajímalo." |
Erotický román, vyprávěný v první osobě, líčí příběh Badry, která vyrůstá v jedné vesnici v Maroku a postupně objeví svou ženskost. Sní o pravé lásce, ale je donucena se vdát za daleko staršího muže. Trpí - a nenávidí ho - mlčky, zatímco on se jí snaží hrubým způsobem přivést do jiného stavu. Nakonec uteče k tetě do nedalekého města Tangiers a tam se seznámí s Drissem, bohatým lékařem s evropským vzděláním, který jí naučí tajemstvím lásky a sexu. Avšak Driss si ji odmítne vzít, a protože nejsou svoji, jejich milostný vztah zůstává skrytý světu. A i když jí Driss sexuálně uspokojuje a ona ho vášnivě miluje, Driss jí není věrný. Badra pak nakonec jde svou vlastní cestou. Autorka odhaduje že asi 40 procent knihy je založeno na autobiografické zkušenosti. "Je to svědectví o životě žen. Je to založeno na zkušenostech tet, sousedek, sestřenic, žen. Pociťovala jsem morální povinnost svědčit o tom, co musejí podstupovat ženy." Napsala knihu francouzsky, protože se jí zdálo méně šokující psát o sexu jiným než vlastním jazykem. "Kdybych to napsala arabsky, nikdy by to nevyšlo," dodává autorka. "A ani to nevyjde. Je tomu tisíc let, co naposledy muslimky hovořily svobodně o sexu. Najdete-li mi arabského nakladatele, koupím vám láhev šampaňského." Autorka ostře odsuzuje zotročení žen v muslimském světě. "Za to, v jakých podmínkách žijí dnes ženy, nenese však vinu ani Prorok, ani Bůh, ale společnost. Je to šaria, způsob, jak jsou zákony interpretovány, duchovní, kteří vládnou islámu namísto Pánaboha." Důsledkem je podle ní potlačování svobodného myšlení, které ochromuje arabské společnosti a vede k trvalému zotročování žen muži. "Každý krok, o nějž se ženy pokusí směrem ke svobodě, je interpretován jako snaha ochromit autoritu mužů. Ochromuje to tento prohnilý svět, který se rozpadá. Arabský svět je jako nemocný stařec, trpící gangrénou, negramotností, chudobou, diktaturou, fundamentalismem." Pokud jde o vztahy mezi muži a ženami, i když se spojují v manželství a pro plození dětí, pro většinu žen je sex břemenem, protože většina mužů neví, jak funguje ženské tělo. "Láska bude možná jen tehdy, až si ženy uvědomí, že nežijí proto, aby byly legálně znásilňovány a muži pochopí, že žena neníl otrok ani podřadná bytost." I Driss je v knize obětí zvyklostí, jimž podléhají arabští muži. "Byl osvobozen sexuálně, nikoliv však společensky." "Chorobou arabského světa je to, že lidé neumějí milovat. Dívají se z frustrace v televizi na romantické seriály. Sní o lásce, poslouchají písně, jsou sentimentální, ale nejsou něžní. Oceňují krásnou milostnou poezii, ale nemají odvahu ve vlastním srdci." Podrobnosti v angličtině ZDE |
Genderová nerovnost ve společnosti | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 6. 2005 | V arabském světě lidé neumějí milovat | ||
13. 5. 2005 | Porodnost klesá v důsledku zbytnění sociálního státu | ||
12. 5. 2005 | Dvě zprávy pro dobráky, kteří by chtěli řešit propad porodnosti a la pan Mareš | Lenka Vytlačilová | |
26. 4. 2005 | Dívky jsou zapomenutými obětmi válek | ||
12. 4. 2005 | Terry Schiavo a potraty | Petr Sláma | |
10. 4. 2005 | Edikty Jana Pavla II. usmrtily miliony lidí | ||
16. 3. 2005 | Britské zdravotnictví bude muset zaměstnankyním vyplatit obrovské odškodné | ||
15. 3. 2005 | Britští konzervativci chtějí zpřísnit zákony o potratech | ||
1. 3. 2005 | O životním partnerství a ženské revoltě | František Hrdlička | |
1. 3. 2005 | Máme krásné dívky, a proto máme soutěže ženské krásy | Petr Jánský | |
1. 3. 2005 | Klaus byl použit i jako propagace soutěže | ||
1. 3. 2005 | Klaus korunuje "královnu"? | ||
1. 3. 2005 | Hleďme, hleďme... | Jan Sláma | |
1. 3. 2005 | Jak se bouří Fromm | Bohumil Kartous | |
1. 3. 2005 | O životním partnerství a ženské revoltě | Zdena Bratršovská |