5. 4. 2005
Monitor Jana PaulaStav mezi životem a smrtí se nazývá umíráníNechci vypadat jako někdo, který si tu dělá patent na téma smrti, nicméně přehnaná mediální prezentace posledních dnů papeže Jana Pavla II. mě přiměla k malému zamyšlení nad posledními chvilkami člověka. Už po prvních zmínkách o kritickém stavu vysokého církevního hodnostáře jsem věděl, že umírá. V životě každého člověka přijde v jistou chvíli okamžik, kdy už umírajícímu není možné nijak pomoci a musí zemřít. |
Umírání je stav mezi životem a smrtí, je to různě dlouhé období, v němž člověk už nereaguje na žádné podněty z vnějšího světa, objektivně nemůže a subjektivně už třeba ani nechce. Jsou to chvíle, v nichž umírají ztrácí a vzdává jakoukoliv vůli cokoliv změnit, cokoliv ovlivnit a ocitá se zcela sám, ve smyslu svého údělu, na své poslední cestě. Takový člověk ještě je a už vlastně není, filozoficky vzato, z lidského hlediska je umírající člověk stále ještě žijící člověk a na to se u nás zapomíná. Toto období se nazývá "in finem" a vede bezprostředně k smrti. U celkové sepse, jehož počátkem je onen mediálně propíraný septický šok, dochází obvykle k multiorgánovému selhání, kolapsu celého organismu, z něhož ve většině případů není pro staré lidi návratu. V české praxi se rodinou odmítnutý pacient v nemocnici tzv. zaintubuje, napojí se na tzv.ventilaci, řízené dýchání a příbuzní mají pocit, že je pro něho uděláno maximum. Bohužel ani lékaři v těchto chvílích ještě neřeknou příbuzným, že jejich blízký umírá, natož aby jim ho před tím nabídli domů.. Jediným důvodem je strach zklamat ty, kteří očekávají zázrak, avšak umírání v nemocnici je také umírání psychické a umírajícímu tím činíme tu nejhorší službu. Papež Jan Pavel II, nemocnici odmítl, ale ne každý umírající má takovou možnost a odpovědnost za takové rozhodnutí, musí nést jeho blízcí příbuzní. Ovšem ne každý, kdo doma pečuje o umírajícího, má ale takové možnosti, jako měla hlava církve. Je na to třeba sám, jako jsem byl já, bez profesionálního týmu různých specialistů, které papež u sebe měl. V období "in finem" je to už ale v podstatě jedno. Vlastní smrti obvykle předchází stavy transu různého stupně, po kterém následuje koma, stav hlubokého bezvědomí, v němž umírající nemůže odpovídat na žádné podněty zvenčí. Pokud nastane tzv.vegetativní kóma, není už umírající schopen myslet a uvědomovat si okolní svět. Při tzv. bdělém komatu, které měla moje matka, má umírající oči obvykle otevřené a je schopen podle individuálních dispozic ještě vnímat své okolí, v ideálním případě až do posledního vydechnutí. To je potom skutečně okamžik, v němž převedete umírajícího "na druhou stranu", avšak vy zůstanete, pro zatím, než vám někdo podobnou službu v budoucnu daruje. Stav mezi opilostí a střízlivostí se nazývá kocovina a to je to, co už hodně dlouho mají česká média. Proč umírala hlava církve s takovým mediálním patosem? Protože byla mediální celebritou. Pro mne to byl ale člověk stejně bezejmenný a stejně významný, jako kdokoliv jiný. Zemřel důstojně a myslím že i statečně, jak se na Kristova representanta sluší, měl tu možnost, kterou bohužel v naší společnosti všichni nemají. Chtěl bych říci těm, kteří se ocitnou v situaci podobné volby, aby neváhali, zvládnou to, povede je cit. Smrt blízkého je poslední, nejtěžší kus osobní cesty, na které by člověk neměl zůstat sám. |
Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 4. 2005 | Poslal nám Jan Pavel II. nějaký naléhavý vzkaz? | Miloš Dokulil | |
5. 4. 2005 | Stav mezi životem a smrtí se nazývá umírání | Jan Paul | |
4. 4. 2005 | Začala válka o duši katolické církve | ||
2. 4. 2005 | Papež Jan Pavel II. zemřel | ||
1. 4. 2005 | Papež Jan Pavel II. je prý v bezvědomí a jeho stav je beznadějný | ||
28. 2. 2005 | Vojta Kotek a Karol Wojtyla | Boris Cvek | |
24. 2. 2005 | Papež Jan Pavel II. se vrací do nemocnice | ||
9. 2. 2005 | Historické omyly (?) Filipa Sklenáře | Jaroslav Štemberk | |
8. 2. 2005 | Atheismus není nové dogma | Filip Sklenář | |
7. 2. 2005 | Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev | Ondřej Slačálek | |
7. 2. 2005 | Vylučování křesťanství je koncem Evropy | Jan Rajlich | |
7. 2. 2005 | Jak tomu bylo s Pannou Marií | ||
3. 2. 2005 | Chci nového papeže, tenhle už je rozbitý | Fabiano Golgo | |
2. 2. 2005 | Papež Jan Pavel II. byl odvezen do nemocnice | ||
20. 1. 2005 | Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" | Jan Čulík |