31. 12. 2004
Další otázky nad Marčákovou karikaturouMožná nepociťujeme tuto tragédii jako osobníCo když jde o neporozumění v tom, že přece v té karikatuře vůbec nejde o zaměření na neosobní, přírodní jev? Vždyť ta karikatura je zaměřena na kupónovou privatizaci. Možná v tom, jak kdo pochopí její "osten", její záměr, je ten rozdíl. Jistě se dá zkoumat, co se při tom stane s naším vztahem k té tragédii na Ceylonu, zda to není hrubé a nemravné, použít v pozadí jako přirovnání tu katastrofu. Ale co když právě to svědčí o vážnosti, s kterou ji chápeme? |
Jen poměřením s něčím opravdu vážným se dá hodnotit nějaká ostuda s kupónovými vlnkami, ne? Atp. Prostě nelze vymazat asociace a spojitosti, které se nabízejí, ale můžeme je možná "politicky korektně" zamlčet a nepracovat s nimi (to však neznamená, že je v hlavě nemáme, jde jen o to, zda je vypustíme do médií). Možná je správné je zamlčet, protože by srovnání mohlo urazit nebo ublížit těm, kteří byli tou tsunami zabití či se stali sirotky... Ale představ si situaci za 80 let - pamatovat se to asi bude, ale city nebudou už tak napovrchu, a kdyby dnes někdo udělal karikaturu srovnávajici kuponovku například s ruskou a italskou frontou za 1. války, asi bych se nepohoršoval, ačkoliv mi tam zahynuli dva prastrýčci. Poznámka JČ: Ano, o to přesně jde, že dnes je ta věc tabu v důsledku osobního smutku postižených osob. Vzdálenost tisíců kilometrů je v dnešním globalizovaném světě ošidná - co bude pan Marčák dělat, když se na něho vyčítavě obrátí třeba české dítě, které v Asii v neděli přišlo o rodiče? Čas 80 let, nebo vzdálenost pár tisíc kilometrů - možná to je to, co nám dává možnost toho cynismu. Jednak je paradoxní, a vždy bylo, že v kultuře se vytváří a upevňují vysoké hodnoty nejenom vynášením, ale taky zesměšňováním! (Bachtin) A to v téhle karikatuře ani o zesměšnění tragédie nejde, jen o vytvoření pozadí k lokální ostudě. A jednak je možná opravdu kulturní rozdíl mezi českým a jiným humorem - tak zřetelného Švejka fakt jiné národy nemají. A pokud vím, taky jsem zároveň s obhajobou té karikatury říkal, že je důležité, jak se o tom v BL diskustuje, to patří k tomu vyvažování mezi tragédii a cynismem. Jiné by bylo, kdyby ta karikatura prošla bez povšimnutí. A ještě jedna věc: je důležité, že tsunami je přírodní a ne zaviněná katastrofa. Kdyby se ta tragédie takhle zlehčovala, a přitom za ní stal Pol Pot nebo Hitler, to by bylo mnohem pochybnější si dělat kolem ní legraci, protože by to mohlo stírat vinu, dávat oprávnění k zločinnému jednání atp. To však u zemětřesení nepřichází v úvahu. Je tu čistá tragédie, zoufalství, bezmoc lidí proti živlu a osudu. To námi otřese a soucítíme, ale nezavírá to bránu k černému humoru. |