30. 12. 2004
Absolutní nedorozumění |
S politováním musím konstatovat, že veškeré příspěvky "hájící" karikaturu Michaela Marčáka, zlehčující katastrofu, k níž došlo v jihovýchodní Asii, jsou založeny na neporozumění věci. Je tak složité pochopit argument Bohumila Kartouse? Karikatura musí satirizovat nějakou lidskou pošetilost. Zaměřuje-li se na neosobní, přírodní jev, žádnou lidskou pošetilost to neodhaluje, respektive konjunkturálně "přidaná" kritika lidské pošetilosti (kupónové privatizace) v tomto případě tragický přírodní jev frivolně zlehčuje. Tomu, jak se zdá, neporozuměl ani Jiří Drašnar, ani Michael Marčák. "Mám rád černý humor a mám ho rád i v případech, kdy se týká mne," píše Michael Marčák. Tím právě se dotkl jádra celé věci. Ano, pan Marčák má právo dělat si legraci sám ze sebe a ze svého osobního smutku, pokud mu někdo blízký umře. Nebo třeba i z toho, že ho omylem v márnici jednou považovali za mrtvého. Nikdo však nemáme právo zlehčovat smutek jiných lidí v této přírodní tragédii. Jenom oni sami mají právo si rozhodnout si ze sebe samotných případně v této věci udělat legraci - jako ten dědeček pana Drašnara v koncentráku - my jako vnější pozorovatelé na to právo nemáme. Imperativ lidské piety trvá a Britské listy ho budou dodržovat. Souhlasím s mnoha (protikonzumeristickými i protikapitalistickými) argumenty Ireny Ryšánkové, k jádru věci, o kterou jde, se však článek paní Ryšánkové staví zcela mimoběžně. Argumentace Štěpána Kotrby, že je třeba drsně a zcela otevřeně v médiích informovat o všech drastických aspektech umírání, celý tento problém, o němž se mezinárodně vážně diskutuje a o němž existuje už celá mediální literatura, nesmírně zjednodušuje. Potíž totiž je, že informace o realitě ve sdělovacích prostředcích je vždy nutně informace nereálná, a tedy stylizovaná, a funguje v lidském vědomí zcela jinak než bezprostřední, osobní zážitek na místě. Drsná otevřenost sdělovacích prostředků vůči násilí a umírání, bez nejmenších ústupků lidské pietě, nevede u diváka k uvědomění, že je smrtelný, jak se domnívá Kotrba, ale naopak k znecitlivění k jakémukoliv násilí a ke scénám umírání, a tedy k dehumanizaci. Samozřejmě, že hrozí nebezpečí i na druhou stranu, pokud vyloučíme ze zpravodajství veškeré informace o drastických aspektech skutečnosti. Je nutno dodržovat velmi citlivou rovnováhu mezi oběma extrémy. Ta je přesně definována dlouholetou mediální praxí kvalitních západních sdělovacích prostředků. Tuto rovnováhu se nám bohužel v Britských listech včera zveřejněním Marčákovy karikatury o tsunami spojené s "vlnami české kupónové privatizace" opravdu nepodařilo. Takže je právem na místě šéfredaktorova omluva za publikaci této karikatury, zveřejněné nedopatřením bez jeho vědomí. |
Marčákova "nepřijatelná" karikatura a hranice piety a svobody slova | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 12. 2004 | "Nikdy jsem se tolik nenasmál jako v koncentráku" | Jiří Drašnar | |
30. 12. 2004 | Úcta k mrtvým a jiné morální zásady | Michael Marčák | |
30. 12. 2004 | Syrová pravdivost jako novinářské krédo | Štěpán Kotrba | |
30. 12. 2004 | Absolutní nedorozumění | Jan Čulík | |
30. 12. 2004 | Charita je odlukou chudoby od státu | Jiří Jírovec | |
30. 12. 2004 | Jak polemizovat s tím, co nikdo neřekl | Štěpán Kotrba | |
30. 12. 2004 | Nefotografujeme utrpení | Miroslav Bobek | |
30. 12. 2004 | Hranicí humoru by měla být velká utrpení | ||
30. 12. 2004 | Nedopusťme, abychom měli českého Larryho Flynta | Jiří Kratochvíl | |
30. 12. 2004 | Karikatura stokrát dokola | ||
30. 12. 2004 | Marčákova karikatura nijak neporušuje etiku | Ondřej Fér | |
30. 12. 2004 | I cynismus musí mít svůj étos | Bohumil Kartous | |
30. 12. 2004 | Stručněji | ||
30. 12. 2004 | Cynismus až za hrob | Ondřej Hausenblas | |
30. 12. 2004 | Nepřesná argumentace | Jan Čulík |