30. 12. 2004
Nefotografujeme utrpeníZcela záměrně jsme v Afghánistánu nefotili děti bez nohou nebo v Etiopii lidi postižené elefantiázou a jinými chorobami. Nefotografovali jsme ani v Rusku invalidy na "skateboardech". Když jste ve třetím světě a jste tam s vědeckou expedicí jako my či z jiných "neturistických" důvodů, snažíte se ty místní lidi pochopit. To se vám samozřejmě nepodaří, ale podstatné je o to usilovat. |
Samozřejmě řadu věcí nějak dokumentujete a snažíte se s větším nebo menším úspěchem postihnout to podstatné nebo zajímavé. Mým cílem vždycky bylo přinést zprávu o obyčejném životě obyčejných lidí a programově jsem se s fotografem Khalilem Baalbakim vyhýbal tématům, která jsou "zpravodajská". V uvozovkách to píšu proto, že nynější zpravodajství, zejména televizní, je významně postiženo oním zmiňovaným voyeurismem. Ale to zabíhám jinam, byť souvislost tady je. Proč lidi postižené nikdy nefotografujeme: pokládal bych to za akceptovatelné pouze s jejich souhlasem, pouze kdybych je znal a pouze tehdy, kdybych se chtěl podrobně a se znalostí věci věnovat např. problematice zaminování Afghánistánu (s podtextem "pomozme"). Ale i tehdy bych velmi váhal, jestli jako ilustraci nepoužít něco jiného než fotku nějakého nešťastného dítěte - třeba přiložený obrázek, resp. jeho detail. Zkrátka musel bych mít zatraceně dobrý důvod, abych někoho postiženého použil/zneužil k fotografování. Představte si, že by to byl váš příbuzný... Ovšem neříkám, že vaše argumenty nechápu (byť nesouhlasím). Žijeme v době, kdy téměř vše je vnímáno pouze prostřednictvím obrazů, nikoli již slova. Takže jsem možná stejný dinosaurus jako Čulík, protože slova "děti bez nohou" v nás budí stejnou hrůzu jako fotografie dětí bez nohou. Mimochodem, teď jsem se podíval do MfD. Řeší tam, kde a kdy si spolu začaly různé "celebrity". Jistě je tu také souvislost s bulvarizací a s tím, že ony celebrity se předvádějí bez sebemenšího studu, jako myšky v teráriu - včetně toho páření. Autor je přírodovědec, působí jako dlouholetý vedoucí mezinárodního vědeckého projektu Africká Odysea, Nová odysea a dalších. Pracuje jako šéfredaktor internetové redakce Českého rozhlasu |
Marčákova "nepřijatelná" karikatura a hranice piety a svobody slova | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 12. 2004 | "Nikdy jsem se tolik nenasmál jako v koncentráku" | Jiří Drašnar | |
30. 12. 2004 | Úcta k mrtvým a jiné morální zásady | Michael Marčák | |
30. 12. 2004 | Syrová pravdivost jako novinářské krédo | Štěpán Kotrba | |
30. 12. 2004 | Absolutní nedorozumění | Jan Čulík | |
30. 12. 2004 | Charita je odlukou chudoby od státu | Jiří Jírovec | |
30. 12. 2004 | Jak polemizovat s tím, co nikdo neřekl | Štěpán Kotrba | |
30. 12. 2004 | Nefotografujeme utrpení | Miroslav Bobek | |
30. 12. 2004 | Hranicí humoru by měla být velká utrpení | ||
30. 12. 2004 | Nedopusťme, abychom měli českého Larryho Flynta | Jiří Kratochvíl | |
30. 12. 2004 | Karikatura stokrát dokola | ||
30. 12. 2004 | Marčákova karikatura nijak neporušuje etiku | Ondřej Fér | |
30. 12. 2004 | I cynismus musí mít svůj étos | Bohumil Kartous | |
30. 12. 2004 | Stručněji | ||
30. 12. 2004 | Cynismus až za hrob | Ondřej Hausenblas | |
30. 12. 2004 | Nepřesná argumentace | Jan Čulík |