20. 5. 2004
ÚOHS se všemi stavebními spořitelnami zahájil správní řízeníBěhem tří uplynulých let se roční poplatky za služby stavebních spořitelen v průměru více než ztrojnásobily. Nespokojeným klientům se podařilo vyvolat reakci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jak jsme již dříve informovali v článku Stavební spořitelny asi tunelují státní podporu svým klientům, u státních dozorových orgánů ani oslovených poslanců nespokojení klienti zastání nenašli. |
Spořitelny hladoví?Již v únoru Sdružení obrany spotřebitele předalo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k šetření ve věci neustále rostoucích poplatků stavebních spořitelen, působících na českém trhu a zavádění nových poplatků, např. poplatku za úrokové zvýhodnění. Přicházejí však další a další stížnosti nespokojených klientů. Příčinou nespokojenosti jsou, stejně jako v mnoha dalších případech, prudké změny poplatků provedené bankou bez souhlasu druhé smluvní strany. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v této souvislosti nyní informoval Sdružení, že se všemi stavebními spořitelnami zahájil správní řízení. Správní řízení ÚOHS zdůvodnil možným porušením § 3 odst. 1 a § 11 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže. Jde o podezření z kartelové dohody a ze zneužívání dominantního postavení na trhu. Nezlob trpaslíku!O nerovné postavení se nepochybně jedná, protože pokud by nespokojený spotřebitel odešel od stavební spořitelny, tj. vypověděl smlouvu, pak se připraví o veškeré výhody spoření. Přišel by o státní příspěvek a ještě zaplatil stanovené procento z celkové cílové částky. Dovedeno ad absurdum, banky by mohly zvyšovat poplatky na ještě vyšší úroveň, protože spotřebitel se v jejich rukou stává de facto loutkou. Komunikace mezi smluvními stranami zatím vždy končila volně přeloženo takto: "Když se vám to nelíbí...". |