19. 5. 2004
Telefonování: Omezený výběr a dvakrát vyšší ceny než v NěmeckuVolba a předvolba operátora, které měly umožnit výběr telefonního operátora z konkurenčních nabídek, neplní očekávání. Ceny jsou i přes pokles sazby DPH a nižším mzdovým nákladům více než dvojnásobné než v sousedním Německu. Dovedně spletená konstrukce povinností, klientům až "nuluje" případné výhody. |
Právo na výběr je jedním ze základních spotřebitelských práv, proto Sdružení obrany spotřebitelů velmi přivítalo zavedení volby telekomunikačního operátora v polovině roku 2002 a následně i předvolby od počátku roku 2003. Přestože si čeští spotřebitelé mohou teoreticky volně vybírat, praktické překážky jejich výběru brání. Hromádky účtenekV rámci měsíčního paušálu u Českého Telecomu získávají zákazníci i kredit pro volání zdarma (mimo programy Home Zero a Telefon Universal, které si však pro jejich nevýhodnost, respektive cenu objedná jen málokdo). "Lidé ale nevědí, kdy mají kredit vyčerpán. Buď tedy volají dráž celý měsíc, nebo nechají kredit propadnout. Český Telecom jim bohužel neumožňuje operativně zjišťovat zbývající kredit, a to ani prostřednictvím infolinky," zdůvodnil důvod své nespokojenosti jeden ze zákazníků a dodal: "Za těchto okolností by bylo nejlepším řešením zcela odstranit kredity, které podle dostupných informací prošetřuje i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže." Dvakrát dražší!Situaci by výrazně usnadnila i společná fakturace telefonních operátorů. Ta je aplikována v Německu a spotřebitelé si tak mohou volit vždy nejvýhodnějšího operátora pro každé volání a na konci měsíce dostanou jeden souhrnný doklad. "Mají-li spotřebitelé vždy uhradit třeba 20 korun za poštovní poukázku a ještě trávit čas platbou, pak se výhoda úspory, která bývá často jen v haléřích za minutu, zcela ztrácí," upozorňuje na další problém tentýž zákazník. V Německu mohou spotřebitelé s využitím volby operátora volat ve špičce běžně za 0,019 |