18. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Mezi pozemským a kosmickým
18. 5. 2004

RECENZE

Pavel Mühlbauer -- mezi pozemským a kosmickým

Pavel Mühlbauer byl a zatím ještě je krajinář, což také potvrzuje jeho výstava v Galerii 9, v obci Klokočná u Prahy, která potrvá až do 30. 5. 2004. Mimochodem opravdu doporučuji, galeristé vám uvaří kávu a budou se vám věnovat. Je to skvělý výlet, pár kilometrů za Prahou se vám totiž otevře úžasná krajina s kopci a kopečky, která se poeticky vlní až k Benešovu.

Na naší výtvarnou scénu vstoupil autor v druhé polovině sedmdesátých let, jako absolvent AVU u Prof. Jana Smetany a to velmi vyhraněným jazykem, výtvarně čitelným a čistým, bez sofismat, skryté symboliky, přesto ale vizuálně svébytným. Pomyslným Mühlbauerovým uměleckým a generačním "spoluhráčem" snad mohl být vzdáleně Ivan Ouhel, avšak i on se viditelně v podtextu dotýkal existenciálních témat.

Vážnost tématu však nemusí nutně naznačovat jen osamocená figura. Muhlbaerovými motivy se staly úvozy, prázdné krajinné prostory bez civilizace a především cesty, ztrácející se na horizontu. Ten má pro autora bezpochyby symbolický charakter, naznačuje totiž také nedohlédnutelné a nedohlédnuté, neviditelné a nedosažitelné. Tady lze snad vystopovat zvláštní nostalgii dřívějších malířských krajinných kompozic, z nichž pocit nebyl rozhodně jen radostný.

Jestliže se tedy mohlo dříve zdát, že Mühlbauerovy práce jsou v době těžké společenské skepse bezkonfliktní, či dokonce obsahově neaktuální svým zdánlivě přílišným důrazem na klasické formální stavební prvky obrazu, pak s odstupem času je nyní zřejmé, že autorovo konzistentní umělecké snažení potvrdilo jeho kvality. Je to především přesvědčivost, vycházející ze soustavného pozorování krajiny, účasti v krajině a její důsledné abstrahování v symbolický tvar.čistým výtvarným jazykem. V době dnešního návratu k těmto hodnotám obrazu, je Muhlbaerova malba téměř nadčasová.

S jistou nadsázkou lze říci, že vedle občas prvoplánové kritiky společenských poměrů představoval Mühlbauer osobní zaujetí, empatii pro řeč přírody, romantiku okouzleného pěšáka jdoucího krajinou a radost z prostého objevování vztahů, uvnitř důvěrně známého kraje. Přitom ale střídání velmi lapidární lineární kresby a jednoduché barevné plochy v dramaticky komponovaných stylizacích dávalo tušit cosi víc z autorova prožitku, než jen nadšení z objevovaných souvislostí vnitřního řádu krajiny.

To platí obecně i pro nejsoučasnější práce, které autor vystavil v Galerii 9, avšak olejomalby z let 2002 až 2004 dosáhly vizuálně přece jen podstatných změn. Předně se zdá, že autor vyčerpal své tradiční motivy otevřené krajiny, za horizont nelze pravděpodobně opravdu dojít a tak se malba stala pohledem dovnitř krajinných struktur, zvýraznila detail, obvykle se ztrácející v dynamice prostorových plánů.

Symbolickým tvarem a vlastně výsledkem další maximální stylizace se stal kruh-skvrna, mnohde již na hranici téměř geometrického rastru. Rozprostírá se po ploše obrazu v mnoha pastózních i lazůrních vrstvách, aby někde dal tušit pohled do hlouby lesa a jinde se stal výtvarnou metaforou mikroskopického pohledu do nitra trávy. Optické a světelné kvality této malby jsou evidentní a vytvářejí hloubku prostoru. Stále jde o krajinu, o hru světel a stínů.

Tak jako před tím, i nyní zaznamenává autor především pocit, nesnaží se malovat jen abstraktní obrazovou strukturu, ale vyjadřuje logické výsledky svého pozorování. Tato cesta je zajímavá, protože autor se chtě nechtě dostává díky své důslednosti ke geometrizaci obrazové plochy, někde i skrze náznaky téměř molekulárních vzorců. To by mohlo vést k ornamentálnímu pojetí malby, kdyby ovšem v dolní třetině obrazu nepoužíval onen horizont, jež se mu zatím nechce opustit.

Oproti tomu vystavené pastely z roku 1997 jsou již důkazem o tom, že vzdalování se od motivu a dokonce možná i od tématu, je pro Mühlbauera v tomto malířském směřování pravděpodobně nevyhnutelné. V případě pastelů nejde sice o žádnou psychedelii malby, ale volné dynamické struktury se zcela vymanily z kompozičního sevření obrazu a naznačují autorovu cestu od syntézy obrazové plochy, k analýze jednotlivých tvarů. Výtvarný stylizovaný prvek je zde prvkem ne proto že byl viděn, ale proto, že byl tušen. Pomyslné hranice mezi pozemským a kosmickým se stírají, koneckonců v umění nikoliv poprvé.

                 
Obsah vydání       18. 5. 2004
18. 5. 2004 VI. sjezd KSČM: Kupředu levá, zpátky ni krok? Štěpán  Kotrba
18. 5. 2004 Kdo nám zajistí v 21. století "sociální stát"? Miloš  Dokulil
18. 5. 2004 Pokřivená spravedlnost Zdeněk  Jemelík
18. 5. 2004 Bůh ochraňuj britskou školu! Hlavně tu státní... Daniel  Tácha
18. 5. 2004 Pětina Británie je funkčně negramotná, v ČR je to 16 procent lidí Radek  Mokrý
18. 5. 2004 Můžou školy vychovat děti bez mindráků, s myslícím mozkem a pracovitýma rukama? Ondřej  Hausenblas
18. 5. 2004 Pavel Mühlbauer -- mezi pozemským a kosmickým Jan  Paul
18. 5. 2004 Katoličtí voliči v USA riskují, že se dopustí smrtelného hříchu Miloš  Kaláb
18. 5. 2004 Odpuštěné, nebo pouze zadržené hříchy? Zdeněk  Bárta
18. 5. 2004 Rumsfeld obviňován z týrání vězňů
17. 5. 2004 Sebevražedný atentát usmrtil šéfa irácké vládní rady
17. 5. 2004 Jakub Patočka: "Novinář smí být zároveň i politikem" Jan  Čulík
18. 5. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 8. - 12. května 2004
18. 5. 2004 Nigérie: Eskalace násilí Simone  Radačičová
18. 5. 2004 Samota, svoboda ... a odpovědnost Bohumil  Kartous
17. 5. 2004 SRN: "Východním" spolkovým zemím hrozí drastické krácení finančních prostředků na dopravu
17. 5. 2004 Brazilec v Americe v arabském oděvu
17. 5. 2004 Češi podporují Bushe Milan  Valach
19. 5. 2004 Co jsem slyšel od Morálních Velikánů Jan  Hruška
16. 5. 2004 Americké stráže natáčely bití vězňů v táboře Guantánamo
17. 5. 2004 Bránit vraždám prostitutek, nebo raději rychle identifikovat jejich mrtvoly? Miloš  Kaláb
17. 5. 2004 Co řekne křesťan na pornografii? Boris  Cvek
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Vyloučení Milana Horáčka bylo zrušeno Petr  Uhl
14. 5. 2004 Vláda trestá své zaměstnance za vlastní neschopnost
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
18. 5. 2004 Pokřivená spravedlnost Zdeněk  Jemelík
18. 5. 2004 VI. sjezd KSČM: Kupředu levá, zpátky ni krok? Štěpán  Kotrba
18. 5. 2004 Samota, svoboda ... a odpovědnost Bohumil  Kartous
18. 5. 2004 Pavel Mühlbauer -- mezi pozemským a kosmickým Jan  Paul
17. 5. 2004 Jakub Patočka: "Novinář smí být zároveň i politikem" Jan  Čulík
17. 5. 2004 Překvapivě jednostranné zpravodajství (nejen) televize Nova Jan  Čulík
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
17. 5. 2004 Co řekne křesťan na pornografii? Boris  Cvek
17. 5. 2004 Bránit vraždám prostitutek, nebo raději rychle identifikovat jejich mrtvoly? Miloš  Kaláb
17. 5. 2004 Češi podporují Bushe Milan  Valach
16. 5. 2004 Americké stráže natáčely bití vězňů v táboře Guantánamo   
14. 5. 2004 Vladimír Špidla: "Nemyslím si, že náš politický vývoj směřuje k referendové demokracii" Štěpán  Kotrba
14. 5. 2004 Klobása je důkazem předchozího zahraničního vlivu, pane prezidente... Fabiano  Golgo
14. 5. 2004 Zlo v člověku je kryto velmi tenkým civilizačním nátěrem...