4. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 5. 2004

Ministerstvo školství: Dost bylo demokracie!

Ministryně školství Petra Buzková vyslala v poslední době několikrát zcela jasný signál žákům, rodičům, učitelům i ředitelům: Dost bylo demokracie! Je to zřejmé především ze způsobu, jakým se rozhoduje o nejdůležitějších otázkách českého školství.

Školský zákon

Proti znění školského zákona se vyjádřily největší profesní asociace CZESHA i SKAV, které sdružují většinu učitelů a ředitelů základních i středních škol. Nesouhlasí s ním ani Asociace krajů a některé odborové organizace. Tedy prakticky všichni, kterých se zákon týká a již se budou muset tímto zákonem řídit! Přidala se i opozice, která možná za dva roky resort školství převezme. Ministerští úředníci tyto názory vůbec neposlouchají. Petra Buzková se dokonce nechala slyšet, že pokud zákon nepodpoří ostatní koaliční strany, bude hledat podporu u komunistů, což o kvalitě předkládaného školského zákona vypovídá nejvíce...

Podobná situace nastala i v případě zákona o pedagogických pracovnících, který je úplně zbytečný. Ministryně logicky s oběma právními normami pospíchá, protože jako jediná dosud nepředložila do parlamentu žádný zákon, natož aby jí byl nějaký schválen! Výtky kverulantů ze školství a koaliční Unie svobody vše jenom zdržují a ohrožují její popularitu.

Pedagogická centra

Jedním z argumentů pro přijetí školského zákona je nutnost reformovat české školství. To mají zajistit rámcové vzdělávací programy, o kterých se ale v daném zákoně mnoho nedočtete. Jsou totiž ve fázi ověřování a Výzkumný ústav pedagogický ještě nemá hotové ani definitivní znění těchto dokumentů pro základní školy, na středních školách jsou dokonce práce v samém začátku... Představa, že nějaký zákon promění jako mávnutím kouzelného proutku celé české školství, je naprosto naivní. Nedokázala by to ani kvalitní norma respektující moderní trendy ve vzdělávání, natož předkládaný paskvil.

Školy se musejí reformovat zevnitř! Nejprve je nutné změnit myšlení ředitelů a učitelů škol. Ti musejí především reformu chtít. Dále je třeba, aby si doplnili profesní dovednosti v oblasti nových výukových metod. Nekvalifikovaní učitelé, jejichž množství ve školách astronomicky narůstá, musejí získat dovednosti alespoň základní...

Dosud měla další vzdělávání pedagogů na starost pedagogická centra. Ta se ale ministryně rozhodla zrušit. Opět se nikoho neptala, zda s tím souhlasí, tentokrát ani úředníků příslušných ministerských odborů! Pěkně potichu a bez jakékoliv přípravy se začalo s tzv. transformací. Jaký bude výsledek? Zhroucení potřebného vzdělávání učitelů a znemožnění reformy školství. Jako by na ministerstvu jedna ruka nevěděla, co dělá druhá. Proti rušení pedagogických center opět vystoupil SKAV, odboráři, ředitelé, učitelé i stínový ministr školství za ODS Walter Bartoš. S jakým výsledkem? Petra Buzková je ani nepřijala, aby jí mohli vysvětlit svoje argumenty!

Malotřídní školy

Poslední kauzou tohoto typu je náhlá změna pravidel pro malotřídní školy. Nikdo z ministerstva opět s nikým ze školství toto rozhodnutí nekonzultoval. Ministryně vše prostě naoktrojovala jako v případě školského zákona, zákona o pedagogických pracovnících nebo transformace pedagogických center. Výsledkem bude, že celá řada malotřídek skončí.

Tvrdá ruka diletanta

Z činů a způsobů rozhodování Petry Buzkové je zřejmé, že demokracii považuje za luxus. Možná by toto slovo také ráda vyškrtla z názvu své strany ČSSD... Vždyť vláda tvrdé ruky je daleko pádnější a efektivnější! Možná by to platilo v případě, že by v čele školství stál osvícenský monarcha, který tomuto resortu rozumí a je na slovo vzatým odborníkem. To však nelze říct o vystudované právničce, která se živila jako turistická průvodkyně a už řadu let je profesionální političkou. Popularita Petry Buzkové je velmi překvapivá, protože se neopírá o reálné výsledky její práce. Ministryně má ale velmi dobré PR. Možná kdyby se v novinách tiskly žebříčky pracovitosti nebo odborných kvalit, byla by na místech nejhorších. Takhle stačí změnit účes a voliči jsou nadšeni...

Školství ale potřebuje radikální řez a kosmetické operace mu nepomohou. Role dominy Petře Buzkové možná sluší, ale rozhodně neprospívá českému školství.

Autor je místopředsedou Společnosti středoškolských pedagogů

                 
Obsah vydání       4. 5. 2004
4. 5. 2004 ČTK: Nejmenovaný zdroj je také zdroj... Štěpán  Kotrba
4. 5. 2004 Karlovy Vary opět dějištěm justiční taškařice Robert  Kvacskai
4. 5. 2004 Britská zbrojovka obrovskými částkami podplácela saúdské Araby
4. 5. 2004 Podle jejich skutků poznáte je... Martin  Škabraha
4. 5. 2004 Američané nemají čas na úslužné lichotky Miloš  Kaláb
4. 5. 2004 Irák: Američané začínají hovořit o odchodu ze země
4. 5. 2004 Mělo by se příslušníkům al Kajdy říkat "islámští teroristé"?
4. 5. 2004 Ministerstvo školství: Dost bylo demokracie! Radek  Sárközi
4. 5. 2004 MMM FAQ - aneb proč se MMM 2004 konalo 1. května... Michael "xChaos" Polák
4. 5. 2004 Modrá linka pro volby do Evropského parlamentu
4. 5. 2004 Škola ve Finsku je podivně lehká
3. 5. 2004 Vítej v EU, Stando! Štěpán  Kotrba
3. 5. 2004 Příbuzní iráckých vězňů potvrzují mučení
2. 5. 2004 Americká armáda se snaží zakrýt systematické mučení obviněním šesti jednotlivých vojáků
3. 5. 2004 Důtky pro vysoké důstojníky americké armády
3. 5. 2004 Britští vojáci "si vyměňovali fotografie týraných vězňů"
2. 5. 2004 Jsou či nejsou "britské" fotografie mučení z Iráku pravé?
2. 5. 2004 Fukuyama: V islámském světě je množství liberálních reformátorů
3. 5. 2004 O mladé Romce: Jak pomoci Tereza  Kaděrová
4. 5. 2004 K mentalite etnického konfliktu - príklad Macedónsko Nikola  Jordanovski
3. 5. 2004 Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla"
3. 5. 2004 Jaké bude postavení České republiky v Evropské unii?
3. 5. 2004 Demokracie, ČR, literatura a Evropská unie?
4. 5. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 22. - 28. dubna 2004
4. 5. 2004 Los disidentes
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
4. 5. 2004 Ministerstvo školství: Dost bylo demokracie! Radek  Sárközi
4. 5. 2004 Škola ve Finsku je podivně lehká   
3. 5. 2004 České školství dostalo na frak... Radek  Sárközi
22. 4. 2004 Proč jsme nestávkovali Václav  Votruba
21. 4. 2004 Elektronická učebnice české literatury   
19. 4. 2004 Pár slov ke školství Jan  Čulík
15. 4. 2004 Zmatený výklad   
14. 4. 2004 Opravník obecně oblíbených omylů Vladimíra Al-Maliki Levá
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? Miloš  Dokulil
1. 4. 2004 Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí Ivo  Bystřičan, Petr Jedlička
25. 3. 2004 Jak přimět studenty k (inter)aktivitě Jan  Čulík
24. 3. 2004 Učení by mělo být zábavou Hynek  Hanke
22. 3. 2004 Týden neklidu 29.3. - 2.4. 2004