4. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 8. 2003

Jsou učitelé darmožrouti a vyděrači?

Z vašeho článku čiší představa, že učitelé jsou darmožrouti, kteří mohou být rádi, že je někdo vůbec zaměstná a ať se spokojí s prázdninami a neotravují reálné hodnoty plodící společnost. Ještě na závěr poznámka:Tak hloupý článek jsem již dlouho nečetl, gratuluji vám k němu,
napsal autorovi článku o učitelích Ladislavu Žákovi čtenář Jan Pacovský z Kladna.

Vážený pane

Četl jsem váš článek o učitelích v BL ZDE a rozhodl jsem se podělit s vámi o své zkušenosti.

Učil jsem několik let výpočetní techniku na střední škole. Můj hodinový plat byl 105 Kč hrubého za jednu odučenou hodinu, něco navíc bylo za třídnictví. Takže není potřeba umět dělit, ale násobit, to je úkon ještě jednodušší než vámi zmíněné dělení, snad si ho ze školy pamatujete.

Dovolujete si tvrdit, že ve školách se učí po staletí stejně a učitelé se, až na čestné výjimky, nemusí na hodiny připravovat. Kolik let jste učil, co jste učil a kde jste učil? Koho jste měl za ředitele, že se to opovažujete napsat. Psali vaši žáci písemky, dostávali domácí úkoly? Opravoval jste je?

Jistě máte částečně pravdu, že jsou učitelé, kteří »jedou« podle zkamenělých osnov. Tvrzení »že se tam až na čestné výjimky učí již po staletí to samé a přitom úroveň výuky i absolventů neustále klesá« je absurdní. Já mnohé školy pokládám spíše za dlouhodobý test paměti a inteligence. Nicméně naprostá většina učitelů se snaží pracovat aktivně a výuku modernizovat. Překážkou bývají osnovy, které nekvalifikovaně a bez přihlédnutí k potřebám 21. století připravují úředníci ministerstva školství, mimochodem asi mnohem lépe placeni, než učitelé.

Z vašich názorů čiší představa, že škola je ústav, kam děti odložíte a učitelé starejte se. Jen tak si lze vyložit vaše slova o dětech nechaných na pospas automobilům. Je to asi vžitá představa, že škola všechno zařídí, vychová vaše děti, vštípí jim touhu po vzdělání a napumpuje morální zásady -- v přiměřeném množství nebránícím úspěchu, do hlavy. Vy to jen na třídní schůzce zkontrolujete. Někdy ani to ne, vždyť se stačí podívat na vysvědčení.

Podotýkám, že při mé učitelské činnosti nebyl nízký plat tím největším problémem. Daleko větší zátěží je naprostý nezájem většiny žáků a rodičů o vzdělání. Musel jsem odpovídat na otázky typu: proč se mám učit počítače, když to nebude u maturity, nebo: disketa stojí dvacet korun, to je moc drahé. Já si doporučené knížky kupovat nebudu, mně to nezajímá.

Co je podle vás vámi oplakávaná učitelská autorita? Jakou může mít autoritu povolání, které zajistí nanejvýše holou existenci? Znám profesora matematiky, jež v noci, aby si přivydělal, chodil balit pampersky do supermarketu. Pokud jsem chtěl být na výši svému oboru a mít u svých žáků autoritu, musel jsem si kupovat literaturu z vlastních prostředků, o programech a přístupu k internetu ani nemluvě. Naštěstí mi dům postavili rodiče a děti už z hnízda vyletěly.

Co je podle vás »reálná hodnota«? Plechovka piva, buřty u řezníka, billboard u dálnice nebo člověk schopný orientovat se v dnešním světě? To první se měří daleko lépe a jistě vám to nedělá potíže. To druhé už tak jasně nevnímáte, asi jste měl učitele, učící podle stoletých osnov. Takže podle vlastních zkušenosti byste mohl posoudit nezaplatitelnou cenu dobrých učitelů. Konec konců máte-li děti, můžete je učit sám. Alespoň poznáte to o čem jste psal.

Možná, že by bylo lepší, aby učitelé místo stávkování odešli tvořit »reálné hodnoty« a nevydírali společnost dětmi. Z vašeho článku čiší představa, že učitelé jsou darmožrouti, kteří mohou být rádi, že je někdo vůbec zaměstná a ať se spokojí s prázdninami a neotravují reálné hodnoty plodící společnost. Ještě na závěr poznámka:Tak hloupý článek jsem již dlouho nečetl, gratuluji vám k němu.

                 
Obsah vydání       4. 8. 2003
3. 8. 2003 Šéf britské rozvědky odchází po rozkolu kvůli Iráku
4. 8. 2003 Andrew Gilligan: "Nikdy jsem svou verzi události nepozměnil"
4. 8. 2003 Poučné detaily irácké války a okupace Petr  Kužvart
4. 8. 2003 "Bloodymindedness"? Jan  Čulík
4. 8. 2003 CzechTek, rozhořčení měšťáci a spravedlnost pro všechny Štěpán  Kotrba
4. 8. 2003 Pořadatelé CzechTeku v on-line rozhovoru Britských listů
4. 8. 2003 Propastná hysterie davu Karel  Mašita
4. 8. 2003 Novináři "hodnotí tiskové zprávy od PR agentur kriticky"
4. 8. 2003 Letní filmová škola: Lesní chodci a Nevěrné hry Jan  Čulík
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
4. 8. 2003 Jméno Václava Fischera... Martin  Gřeš
4. 8. 2003 Kinský: Mediální prolamování Benešových dekretů Jan  Gregor
4. 8. 2003 Analýza mediální prezentace kauzy Kinský v celostátních denících a v televizích
4. 8. 2003 Disidenti jako tmavozelení pučisté? Pavel  Pečínka
4. 8. 2003 Sežeňte si důkazy a budeme se Vám věnovat
4. 8. 2003 Paracelsus objektivně informující?
4. 8. 2003 Jsou učitelé darmožrouti a vyděrači? Jan  Pacovský
4. 8. 2003 Jak je důležité mít svého Wagnera Ladislav  Žák
4. 8. 2003 Růst HDP a finanční reforma Josef  Vít
24. 7. 2003 Valná hromada OSBL
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003

Mzdy, odbory a sociální politika RSS 2.0      Historie >
4. 8. 2003 Jsou učitelé darmožrouti a vyděrači? Jan  Pacovský
1. 8. 2003 Učitelé za školou Ladislav  Žák
18. 7. 2003 Ohlédnutí za odboráři: fiasko protestů proti reformě veřejných financí Ondřej  Slačálek
16. 7. 2003 Jsme vzdělanostní ekonomikou, nebo úřednickou? Jaroslav  Vávra
7. 7. 2003 Školští bossové, bosorky, kantorské prázdninové osudy a marné volání ... Ivo V. Fencl
3. 7. 2003 Co psal Toni Negri před rokem:
Obnova italské levice mimo rámec sociáldemokratismu
Toni  Negri
1. 7. 2003 Socánkova amnézie - výuka globálního kapitalismu v Česku Jindřich  Zíka
23. 6. 2003 Kolektivní vyjednávání napříště individuální? Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 Nejlepší sociální politikou je prosperující ekonomika Josef  Trnka
23. 6. 2003 Demonstrace ČMKOS proti "vládnímu balíčku":
Bez reformy či s reformou aneb kdo za to může?
Štěpán  Kotrba
20. 6. 2003 Odboráři, kteří chtějí 5000 EUR měsíčně, a vzájemná solidarita Štěpán  Kotrba
19. 6. 2003 Dôchodkovú reformu rakúska vláda pretlačila Albrecht K. Konečny
19. 6. 2003 ČSSD v pasci vlastnej vlády Martin  Kunštek
18. 6. 2003 Francouzské stávky: která ze sociálních výhod byla získána bez boje? Marta  Morice
16. 6. 2003 Pracovať za 4,90 eura na hodinu