4. 8. 2003
Jsou učitelé darmožrouti a vyděrači?Z vašeho článku čiší představa, že učitelé jsou darmožrouti, kteří mohou být rádi, že je někdo vůbec zaměstná a ať se spokojí s prázdninami a neotravují reálné hodnoty plodící společnost. Ještě na závěr poznámka:Tak hloupý článek jsem již dlouho nečetl, gratuluji vám k němu, napsal autorovi článku o učitelích Ladislavu Žákovi čtenář Jan Pacovský z Kladna. |
Vážený pane Četl jsem váš článek o učitelích v BL ZDE a rozhodl jsem se podělit s vámi o své zkušenosti. Učil jsem několik let výpočetní techniku na střední škole. Můj hodinový plat byl 105 Kč hrubého za jednu odučenou hodinu, něco navíc bylo za třídnictví. Takže není potřeba umět dělit, ale násobit, to je úkon ještě jednodušší než vámi zmíněné dělení, snad si ho ze školy pamatujete. Dovolujete si tvrdit, že ve školách se učí po staletí stejně a učitelé se, až na čestné výjimky, nemusí na hodiny připravovat. Kolik let jste učil, co jste učil a kde jste učil? Koho jste měl za ředitele, že se to opovažujete napsat. Psali vaši žáci písemky, dostávali domácí úkoly? Opravoval jste je? Jistě máte částečně pravdu, že jsou učitelé, kteří »jedou« podle zkamenělých osnov. Tvrzení »že se tam až na čestné výjimky učí již po staletí to samé a přitom úroveň výuky i absolventů neustále klesá« je absurdní. Já mnohé školy pokládám spíše za dlouhodobý test paměti a inteligence. Nicméně naprostá většina učitelů se snaží pracovat aktivně a výuku modernizovat. Překážkou bývají osnovy, které nekvalifikovaně a bez přihlédnutí k potřebám 21. století připravují úředníci ministerstva školství, mimochodem asi mnohem lépe placeni, než učitelé. Z vašich názorů čiší představa, že škola je ústav, kam děti odložíte a učitelé starejte se. Jen tak si lze vyložit vaše slova o dětech nechaných na pospas automobilům. Je to asi vžitá představa, že škola všechno zařídí, vychová vaše děti, vštípí jim touhu po vzdělání a napumpuje morální zásady -- v přiměřeném množství nebránícím úspěchu, do hlavy. Vy to jen na třídní schůzce zkontrolujete. Někdy ani to ne, vždyť se stačí podívat na vysvědčení. Podotýkám, že při mé učitelské činnosti nebyl nízký plat tím největším problémem. Daleko větší zátěží je naprostý nezájem většiny žáků a rodičů o vzdělání. Musel jsem odpovídat na otázky typu: proč se mám učit počítače, když to nebude u maturity, nebo: disketa stojí dvacet korun, to je moc drahé. Já si doporučené knížky kupovat nebudu, mně to nezajímá. Co je podle vás vámi oplakávaná učitelská autorita? Jakou může mít autoritu povolání, které zajistí nanejvýše holou existenci? Znám profesora matematiky, jež v noci, aby si přivydělal, chodil balit pampersky do supermarketu. Pokud jsem chtěl být na výši svému oboru a mít u svých žáků autoritu, musel jsem si kupovat literaturu z vlastních prostředků, o programech a přístupu k internetu ani nemluvě. Naštěstí mi dům postavili rodiče a děti už z hnízda vyletěly. Co je podle vás »reálná hodnota«? Plechovka piva, buřty u řezníka, billboard u dálnice nebo člověk schopný orientovat se v dnešním světě? To první se měří daleko lépe a jistě vám to nedělá potíže. To druhé už tak jasně nevnímáte, asi jste měl učitele, učící podle stoletých osnov. Takže podle vlastních zkušenosti byste mohl posoudit nezaplatitelnou cenu dobrých učitelů. Konec konců máte-li děti, můžete je učit sám. Alespoň poznáte to o čem jste psal. Možná, že by bylo lepší, aby učitelé místo stávkování odešli tvořit »reálné hodnoty« a nevydírali společnost dětmi. Z vašeho článku čiší představa, že učitelé jsou darmožrouti, kteří mohou být rádi, že je někdo vůbec zaměstná a ať se spokojí s prázdninami a neotravují reálné hodnoty plodící společnost. Ještě na závěr poznámka:Tak hloupý článek jsem již dlouho nečetl, gratuluji vám k němu. |