9. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 9. 2003

Případ Hill

3. září 2003 byl na Floridě popraven vrah lékaře Johna Brittona provádějícího potraty a jeho bodyguarda Jamese Barretta. Když odhlédneme od skutečnosti, že pro civilizovanou (alespoň evropskou) společnost je trest smrti nepřijatelný (to platí pro soudce i samozvané soudce), zůstanou nám k řešení dvě otázky.

Je provádění interrupce zločinem?

Je zcela nemorální potrestat individuální akcí potencionálního vraha ?

Například, pokud vezmeme v úvahu možnost, že by bylo jednou prokázáno, nebo dosaženo společenského konsensu, že interrupce je za určitých okolností vraždou.

Na první otázku je odpověď obtížná, protože současná oficiální věda ani osoby zabývající se duševědným výzkumem (tedy na poli neoficiální vědy) nejsou schopni rozhodnout s úplnou jistotou, od kterého dne je plod v rozhodující míře člověkem, jinými slovy, odkdy má duši a odkdy je jeho duše (resp. intelekt) již na lidské úrovni. I kdybychom přistoupili na dogma, na kterém se duševědný výzkum shoduje, že lidská duše je vždy na lidské úrovni, zůstane otevřena otázka vědomého intelektu i otázka okamžiku tzv. spojení duše a těla.

Nejnovější vědecké výzkumy (např. výkumy morfogenetického pole Ruperta Sheldraka) ukazují, že i když bychom zavrhli teorii relativně nehmotné duše přicházející od Boha nebo minulé inkarnace, je něco v lidském intelektu, co není vázáno na materiální struktury mozku a neodpovídá stádiu biologického vývoje. Vypadá to spíše, že člověk (podobně jako zvířecí druhy) je v jistém ohledu rezonázorem, který přijímá informace z jakéhosi pole vlastního všem lidem, v biologickém i intelektuálním smyslu. Nemůžeme tedy otázku termínu vhodného pro interrupci chápat jen jako otázku stádia biologického vývoje mozku apod.

Stejně zapeklitou je i otázka spojení duše a těla a je dokonce možné, že budoucí duše plodu může utrpět potratem i v případě, že ještě dosud nedošlo ke spojení a je dosud jen nějakou formou přítomna poblíž. Špičkový psychotronický výzkum minulosti, např. světově proslulým Břetislavem Kafkou, přinesl určité závěry týkající se okamžiku spojení duše a těla, ale na určitém termínu zatím nedochází ke shodě a přestože výzkum plnil důležité zásady vědeckosti (opakovatelnost, systém nezávislých pozorovatelů atd.), oficiální věda zatím nenalezla takové modely duše, které by jako celek umožnily závěry psychotronického duševědního výzkumu verifikovat.

Závěrem by ovšem mělo být jediné: Člověk nezná celé tajemství zrození a neměl by proto do něj zasahovat ani interrupcí ani třeba mimoděložním oplodněním.

Stejně starou jako lidstvo samo je otázka morálnosti individuální odplaty, pokud případně selže policie a soudy. Zejména takové akce, během kterých dojde k usmrcení člověka, jsou velmi diskutabilní a je vždy lépe se jim vyhnout. Káže nám to jak evropská duchovní tradice, tak zdravý rozum, který nás varuje před bludným kruhem fyzického násilí i před chaosem, který může vyvolat stav, kdy lidé berou spravedlnost do vlastních rukou, který je stavem formálního bezpráví a v historii většinou nakonec tak často i porušením obsahu smyslu práva.

Individuální odplatu jako takovou zcela morálně zpochybnit nelze, a to zejména tehdy, pokud v důsledku zanedbání potrestání zločinu hrozí další rozsáhlé zločiny proti lidem, lidskosti, společnosti.

Co z toho plyne pro případ Paulla Hilla? Jistě víme jediné: Trest smrti není přijatelným trestem a v daném případě ani adekvátním.

Český národ by měl o tomto případu hodně přemýšlet. Jednak se i u nás množí případy fyzické odplaty, navíc pro cíle mnohem méně ušlechtilé (než ochrana nenarozených životů), jednak obecně úcta k životu je u nás na nízké úrovni. Mladé dívky se často velmi lehkovážně stavějí k novému životu ve svém těle, lékaři bez mrknutí oka provádějí interrupce i eutanázie, často nevyžádané.

Přestože česká policie ví o provádění nevyžádaných eutanázií, případy nejsou vyšetřovány. Dokonce i zjevné vraždy na starých lidech nejsou vyšetřovány jako vraždy, aby si policisté nekazily různé průměry. Také policie a soudy (v USA i v Evropě) si stále (v ČR dokonce stále častěji) vybírají pro řešení případů obětní beránky místo (pracnějšího a nevděčného) hledání skutečných viníků. Takový stav už může být symptomem pokračující celkové fašizace společnosti (po předchozí fašizaci ekonomické) a může být předehrou nedemokratického, silového řízení státu. Je to cesta do pekla, cesta s mnohem horšími morálními následky než akce individuálních hledačů spravedlnosti a ojedinělého extrémismu.

Bývalý pastor Paull Hill měl hledat jiné cesty odplaty a raději jen cesty léčby společenského problému. Jako pastor měl k tomu prostředky i určité závazky. Srovnám-li jeho čin se sazbami za naše malé české vraždy, neměl by dostat více než 13 let natvrdo. Americký rozsudek potvrzený guvernérem Jebem Bushem tak pomáhá rozpustit poslední zbytky respektu, který USA ve světě měly.

Pozn. red.: Redakce Britských listů se nemusí vždy ztotožňovat s názory svých autorů. Netroufá si ale soudit kvalitu příspěvku pouze proto, že autorův názor na "neoficiální" vědu není názorem většinovým. Dialektický materialismus nemusí být také vždy jediným východiskem etických a filosofických úvah...

                 
Obsah vydání       9. 9. 2003
9. 9. 2003 Veřejná služba vůči národnostním menšinám - mediální ticho a nikomu to nevadí Štěpán  Kotrba
9. 9. 2003 Zdrojem antiamerikanismu je závist
9. 9. 2003 A proč jsme napadli Irák, tatínku?
9. 9. 2003 Žádný sex - vždyť jsme Američané
9. 9. 2003 Meacher "urazil oběti z 11. září"
9. 9. 2003 Zemřela Leni Riefenstahlová
9. 9. 2003 Kdo nemá rád odbory...?! Ladislav  Žák
9. 9. 2003 Legenda a pravda životního příběhu Beatrice Cenci Stefan  Zweig
9. 9. 2003 Jak to bylo: Tragédie Beatrice Cenci Jiří  Nezval
9. 9. 2003 Nový pohled na americkou zahraniční politiku Veronika  Valachová
9. 9. 2003 Vážený člověče v tísni... Jana  Chalupová
9. 9. 2003 Romové: Chléb nebo hry? Lenka  Kučerová
9. 9. 2003 Bude irácká ropa za eura nebo za dolary? Štěpán  Kotrba
9. 9. 2003 Nezaměstnanost v ČR lze snížit spotřebou zboží domácí provenience Michal  Rusek
9. 9. 2003 Případ Hill Darius  Nosreti
9. 9. 2003 Co udělat pro Romy: je to složitější problém, než jako to vidí pánové Kotrba a Polák Ondřej  Čapek
9. 9. 2003 Ještě jednou o "léčbě homosexuality" Vojtěch  Polák
9. 9. 2003 Homosexualita a potraty: Objektivní fakta versus subjektivní interpretace Pavel  Mareš
9. 9. 2003 Fidel Castro: "Vše spolu souvisí"
6. 9. 2003 Michael Meacher: "Americká vláda předem věděla o útoku z 11. září"
6. 9. 2003 Meacher: "USA zneužily 11. září k prosazování politiky světové nadvlády"
8. 9. 2003 J. X. Doležal: Paula Wild je hezčí... Jan  Paul
8. 9. 2003 Česká média: Když rozhovor nepolemizuje s tvrzeními Štěpán  Kotrba
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Interrupce: ženino právo či vražda? RSS 2.0      Historie >
9. 9. 2003 Homosexualita a potraty: Objektivní fakta versus subjektivní interpretace Pavel  Mareš
9. 9. 2003 Případ Hill Darius  Nosreti
5. 9. 2003 Pavel Mareš a potraty -- méně argumentů je někdy více Pavel  Urban
15. 8. 2003 Odmítání interrupcí - žádný pokrok od roku 1588 Anna  Čurdová
1. 8. 2003 "Umělé přerušení těhotenství" je termín klamavý Pavel  Mareš
30. 7. 2003 Interrupce - odrhovačka o vraždě neviňátek Anna  Čurdová
10. 7. 2003 Plávajúca potratová klinika Sylvia  Porubänová
10. 7. 2003 Zakázať, čo sa nedá? Martin  Muránsky
10. 7. 2003 Novela interrupčného zákona sa dostala tam, kde nemala byť Branislav  Kuruc
4. 7. 2003 Ústav pro čistotu rasy Robert  Pokorný
2. 7. 2003 Interrupce ano, nebo ne? Josef  Veger
2. 7. 2003 Vajíčko a spermia -- rukojemníci slovenského parlamentu Martina  Nemethová
23. 6. 2003 Designer babies: Potřebujeme nový morální kompas   
19. 6. 2003 Rozbité panenky: O svatosti udřených drsných žen a Matky Terezy Darius  Nosreti
12. 6. 2003 Potraty: nebytie alebo nedokonalé bytie? Martina  Nemethová