15. 7. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 7. 2003

Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce

Téma, o němž chci dneska psát, je banální, přesto však neznamená, že není důležité.

Starší čtenáři si jistě ještě pamatují, jak odporně vypadaly v Československu veřejné záchodky v hostincích a v restauracích za socialismu. To všechno je většinou už jen dávno minulá noční můra - málokdy člověk dnes v restauraci v ČR najde takový záchod, nad nímž by se mu opravdu zvedal žaludek. Jsou ovšem výjimky, třeba záchodky na autobusových nádražích v různých místech České republiky - nejen že se v ČR za použití veřejného záchodku PLATÍ, na což si zvykám jen s velkými potížemi (v Británii je vstup na veřejné záchodky, s výjimkou záchodků britských železnic :) samozřejmě zadarmo, stejně jako vstup do státem vlastněných muzeí a galerií), ale na těch nejzaplivanějších českých veřejných záchodcích přežívá ještě neuvěřitelný, děsný, ponižující zvyk, že zaplatíte pět korun a za ně vám umolousaná zřízenkyně utrhne pro vaše "osobní použití" čtyřicet centimetrů toaletního papíru...

Ne, s tím se člověk setkává už jen opravdu málokdy. Odmítám samozřejmě na těchto "civilizačních výdobytcích" platit, s poukazem na to, že nebudu dávat peníze za špinavý ručník a ze záchodu se linoucí smrad mě natolik ochromuje, že bych nenašel peněženku.

Zřejmě pod vlivem německé turistické a restaurační kultury však většinou tyto hrůzy v České republice už pominuly, tedy - znovu opakuji - především v restauracích. Skoro už jediná instituce, která si zachovává děsivý standard nečistoty z období komunismu, a to nejen na záchodcích, jsou kupodivu České dráhy. Proč?

Letos v létě se České dráhy pokusily začít něco dělat proti odlivu cestujícíh a snížily na české poměry předražené jízdné svých většinou zpožděných železničních spojů.

Něco o tom vím, letos na jaře jsem se hodně najezdil mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Načas nepřijel nikdy žádný vlak.

Znám studenty z mimopražských vysokých škol, kteří musejí vlakem dojíždět několikrát týdně. Je velmi nepříjemné, když si člověk nemůže vůbec předem organizovat čas. Železnice sice inzerují určitý jízdní řád, avšak vlak dojede většinou s půlhodinovým až hodinovým zpožděním. Už to jistě odrazuje od užívání železnice, když například autobusová doprava mezi Prahou a Brnem byla donedávna podstatně levnější, spolehlivější a ČISTŠÍ než vlak.

To, v jak neuvěřitelně špinavém stavu je většina českých vlaků, je skutečně pozoruhodné. Chtějí-li české dráhy zpět přilákat cestující, nemohly by se věnovat tomu, co přece musí být organizační maličkost - že by občas - tedy, podstatně častěji než nyní - železniční vagóny zevnitř i zvnějšku umyly?

V minulých dnech jsem znovu několikrát jel v ČR vlakem - a návštěva záchodu ve vlaky bývá skutečně zážitek. Jistě, něco málo se od komunismu změnilo: nyní najdete většinou na vagónovém záchodě pár papírových kapesníků, na záchodě teče voda a je tam smradlavé erární mýdlo. Jenže odporná špína, jaká je dodnes na vlakových záchodech, je skutečně rekordní, je nepopsatelná.

Velmi podobné to bývá s čistotou - spíše tedy nečistotou sedadel v železničních kupé, která musí cestující většinou nejprve otřít, má-li se odvážit si na ně sednout, a stejné je to i s neuvěřitelně špinavými okny. Všimli jste si, že z oken železničních vagónů skoro není jejich šedí či žlutí vidět ven? Někdy okna kvetou i trochu do zelena, protože už na nich rostou nějaké mikroorganismy... Proč musí být odporné se čekoholiv v železničním vagónu dotknout?

Včera jsem jel vlakem z Dobřichovic do Prahy: díval jsem se oknem vagónu ven skrze něco, co vypadalo jako přischlé zvratky...

České dráhy, alespoň co se čistoty týče, to je tedy skutečně i nadále skanzen socialismu. Pročpak tomu asi tak je? Nevědí ředitelé ani zaměstnanci Českých drah, že si takto mizernou službou nad sebou podepisují ortel smrti? Málokdo z cestujících bude ochoten dlouhodoběji tolerovat takto ponižující podmínky přepravy donekonečna.

Anebo si železniční bossové myslí, že cestující se nevzbouří nikdy? A že vlastně ani nevědí, že jinde ve světě železnice dodržuje určité základní kulturní normy?

Poznámka z vlaku, úterý 9.00: Shodou okolností jsem právě nastoupil v Praze do vlaku směr Žilina, po dlouhé době je to projednou čistý a moderní vlak. Škoda, že jich není víc... (I v tomto novém vlaku je však na záchodě vyvrácen odpadkový koš na papírové ručníky...)

PPS: Poznámka ze zpátečního vlaku, úterý 16.30: I ve zpátečním vlaku je na záchodě vyvrácen odpadkový koš na papírové ručníky (že by to byla specialita Českých drah?) a urvané prkýnko od záchodu.

                 
Obsah vydání       15. 7. 2003
15. 7. 2003 Británie se vzdává boje za své občany v Guantánamu
15. 7. 2003 Shromážděme na internetu veškeré informace o politicích
15. 7. 2003 Saddám Husajn se "skrývá u Bagdádu"
15. 7. 2003 Hnutí DUHA má dokument, jehož existenci MPO popírá
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
15. 7. 2003 Nová kniha o české ultrapravici Ondřej  Slačálek
15. 7. 2003 Militarizace Evropské unie: bezprostřední hrozba míru Costas  Alissandrakis
15. 7. 2003 Lubomír Ptáček si neví rady s jazykem Michaela  Černá
15. 7. 2003 Genetika, medicína a společnost Axel  Kahn
15. 7. 2003 Co způsobily kampaně proti očkování
15. 7. 2003 Pochyby o bezpečnosti vakcinace
15. 7. 2003 Očkování z pohledu praktického lékaře Hana  Cabrnochová
15. 7. 2003 OČKOVACÍ KALENDÁŘ pravidelného očkování v České republice
14. 7. 2003 Soros: "Politika George Bushe je neudržitelná a nedemokratická"
14. 7. 2003 Co říká zpráva Ministerstva vnitra o extremismu a co už neříkají média Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Co dál v Iráku a po Iráku? Petr  Kužvart
14. 7. 2003 1968 Přemysl  Janýr
14. 7. 2003 Kdo dnes může bez povolení odposlouchávat i poslance? Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Krásný nový svět je konec civilizace Bushka  Bryndová
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
1. 7. 2003 Hospodaření OSBL za červen 2003
27. 6. 2003 Technické změny v Britských listech
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
15. 7. 2003 Nová kniha o české ultrapravici Ondřej  Slačálek
15. 7. 2003 Shromážděme na internetu veškeré informace o politicích   
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
15. 7. 2003 Hnutí DUHA má dokument, jehož existenci MPO popírá   
15. 7. 2003 Británie se vzdává boje za své občany v Guantánamu   
15. 7. 2003 Genetika, medicína a společnost Axel  Kahn
15. 7. 2003 Co způsobily kampaně proti očkování   
14. 7. 2003 Korán - co obsahuje i z křesťanství a judaismu   
14. 7. 2003 Kdo dnes může bez povolení odposlouchávat i poslance? Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Co říká zpráva Ministerstva vnitra o extremismu a co už neříkají média Štěpán  Kotrba
14. 7. 2003 Elitní fotografové? Jan  Čulík
14. 7. 2003 Krásný nový svět je konec civilizace Bushka  Bryndová
14. 7. 2003 Ladislav Smoljak odvádí pozornost Josef  Trnka
14. 7. 2003 Co dál v Iráku a po Iráku? Petr  Kužvart
14. 7. 2003 1968 Přemysl  Janýr

Doprava RSS 2.0      Historie >
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
27. 5. 2003 Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí Jan  Zeman
26. 5. 2003 Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? Radek  Mokrý
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček
2. 3. 2003 Je možno ještě zachránit České dráhy před destrukcí? Pavel  Řezáč
14. 2. 2003 Náš štrajk sa neskončil Radovan  Geist, Martin Muránsky
14. 2. 2003 Európa a štrajky železničiarov   
12. 2. 2003 Lokálky: prežitok minulosti, alebo perspektívna regionálna doprava? Aleš  Bílek
12. 2. 2003 Zmení štrajk ortieľ nad železnicami? Karol  Labaš
10. 2. 2003 Usvedčení štrajkom Martin  Muránsky
10. 2. 2003 Vzrastie počet okresov bez železničného spojenia? Marián  Repa
10. 2. 2003 Štrajk nie je zločin! Ivan  Štefunko