17. 4. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 4. 2003

Čína, Tibet, Američané a Irák

Předem se omlouvám za heslovitý a poněkud primitivizující styl příspěvku. Je to záměr. V souvislosti s válkou v Iráku se v řadě českých médií objevila narážka na mnoho jiných světových diktatur, které také porušují lidská práva brutálním způsobem. Jedním z nejnotoričtějších příkladů je Čína a její problém Tibetu. Proč prý Američané nezaútočí na Čínu, která násilně okupuje Tibet již od 50. let?

Dovolím si malý exkurz do historie, ve kterém se pokusím nastínit, že Američané dnes v podstatě činí totéž, co Čína v 50. letech, a po kterém mě jistě všichni znalci a obránci lidských práv budou chtít pranýřovat. I přesto to udělám, a to jen proto, aby byl vysloven názor, který má jaksi tu nevýhodu, že je na špatné straně všeobecného mínění. Neboť historii píšou vítězové a dějiny Číny posledních dvou století byly jednoznačně dějinami státu poraženého, shodou okolností, tzv. západními mocnostmi, které se nerozpakovaly naplnit svá muzea nejhodnotnějšími uměleckými díly různých dynastií z dob, kdy ony samy se teprve učily psát.

Autor žije a pracuje v Číně.

Netřeba poukazovat na tisícileté střetávání čínské a tibetské kultury ve středověku, na dobu, kdy Čína mnohokrát "okupovala" Tibet a ten zase mnohokrát Čínu (v době dynastie Tchang dokonce Tibeťané vyplenili hlavní město Číny -- tehdy Čchang` an), je to jako kdybychom chtěli určit, jestli v Sudetech prvně byli Němci anebo Češi, či Lucembursko za Jana Lucemburského bylo českým územím nebo Čechy lucemburským. V každém případě Tibet patřil dlouhá staletí Číně, která jej považovala (považuje) za své svébytné území.

Musíme ale zmínit, že prvními okupanty v Tibetu 20.století byli Francouzi, které záhy vystřídali Angličani. Ale zřejmě zjistili, že kromě vysoké nadmořské výšky, chudých budhistických klášterů, mrazivé pouště, sněhu a svérazných lidí (kteří se mimo jiné chlubí tím, že se za život myjí pouze třikrát -- při narození, o svatební noci a po smrti) zde žádné bohatství nenajdou, a tak se spokojili alespoň s Hong Kongem a obchodováním s opiem (zbytek Číny byl v té době už vyloupen spojeneckým úsilím vojsk francouzsko-britsko-německo-americko-portugalských).

Poté Tibet zažil kratičké období nezávislosti (předtím asi 1000 let střídavě patřil Číně) od roku 1911 do 1950, kdy do něj vstoupila komunistická vojska. Na Západě přežívá iluze, že tehdy v Tibetu byla čerstvě rašící demokracie, kterou barbarští komunisté zničili. Během této doby ovšem formou vlády v Tibetu byla krajně represivní teokracie, postavená na nevolnictví. Při náboženských obřadech byly běžné lidské oběti a o žádných lidských právech zde nemohla být ani řeč.

Číňané věří tomu (podobně jako Američané v Iráku), že Tibet osvobodili před středověkem, útlakem a přinesli mu civilizaci. Při masakrování tibetských obyvatel byli přesvědčeni, že jim vlastně pomáhají. Dodnes mnozí nechápou jejich nevděk (jako v Iráku).

Vždyť jim, podobně jako Britové v Indii, postavili školy, silnice, továrny, letiště, atd. (Je pozoruhodné, jak si světová impéria bezohledu na ideologii osobují právo rozhodovat o tom, co je pro druhého lepší, kde berou tu neotřesitelnost? pozn. aut.).

V zájmu férovosti je třeba dodat, že destrukci klášterů a kulturních hodnot musíme zasadit do celkového historického kontextu, jelikož v té době (60.léta) probíhala v Číně tzv. Kulturní revoluce a kláštery (nejen budhistické, ale i taoistické či křesťanské) se bouraly po celé Číně a mniši byli posíláni do vyhlazovacích táborů nebo na převýchovu. Bohužel těmto obětem už světová média tolik pozornosti nevěnovala. Zřejmě neměly svého mediálně nadprůměrně zdatného dalajlámu.

Je zcela absurdní očekávat, že by někteří západní vládní představitelé, tedy kromě těch nadprůměrně statečných českých politiků, kteří se asi museli všichni narodit až po listopadu 1989, protože teprve teď sepisují petice proti Číně, Kubě a Koreji, třeba jen zmínili problém Tibetu při svých oficiálních návštěvách.

Čínské televizi všichni ti Schroderové, Chiracové, Putinové i Bushové dosud tvrdili (sám jsem toho svědkem), jaké vynikající vztahy mezi sebou mají a jaká skvělá budoucnost tyto vztahy čeká.

V zájmu univerzální spravedlnosti bychom tedy my Češi, jsouce jedinými obránci lidských práv na světě, měli jedním dechem s heslem "Free Tibet" žádat, aby Spojené státy vrátily nezávislost třeba havajskému království, které bylo anektováno až 10 let poté, co Číňané vstoupili do Tibetu (1959).

Na Havaji jsou také politická hnutí, která požadují nezávislost. Lidé tam také demonstrují proti mcdonaldizaci. Vždyť Američané ostrov získali až po násilné smrti královské rodiny. Ale v tomto světě rozhodují jiné síly, a tak nelze čekat, že USA vrátí Havaji nezávislost, ani že Čína učiní totéž s Tibetem. Pěkný den.

                 
Obsah vydání       17. 4. 2003
17. 4. 2003 Summit EU: už se nemluví o ilegální okupaci po ilegálním vojenském útoku
17. 4. 2003 Saddám "měl spojení s jednou africkou teroristickou organizací"
16. 4. 2003 Vedoucí představitelé EU vydají prohlášení o Iráku
17. 4. 2003 Šokující situace v iráckých nemocnicích
17. 4. 2003 Britská policie v Severním Irsku vraždila katolíky
16. 4. 2003 Palestinská správa: "Američané porušili dohodu"
16. 4. 2003 Smrt v Iráku Jan  Čulík
17. 4. 2003 Amatérova analýza: Reflex Vladimír  Bernard
17. 4. 2003 O třech izraelských filmech festivalu Jeden svět Petr  Šafařík
17. 4. 2003 Čína, Tibet, Američané a Irák Radim  Dvořák
17. 4. 2003 Řecko a válka proti Iráku Lida  Filippaki
17. 4. 2003 Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace Ivo V. Fencl
16. 4. 2003 Pesach 5763:
Stvoření mých rukou se utopilo v moři a vy chcete zpívat píseň?
Štěpán  Kotrba
17. 4. 2003 Malý velký svět ministra Svobody Petr  Schnur
17. 4. 2003 Pohlednice z Timoru VIII. Jaroslav  Kováříček
17. 4. 2003 Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia Karol  Dučák jr.
16. 4. 2003 Kupředu Zelená! Pavel  Uhl
16. 4. 2003 Svět po válce
16. 4. 2003 Velikonoční zajíčci z krmiva pro dobytek Radek  Mokrý
16. 4. 2003 Komise pro lidská práva OSN odsoudila Izrael
17. 4. 2003 Odsun or "Vertreibung"?
17. 4. 2003 Heldt Prize in Women Studies
15. 4. 2003 Irák, 451°F: "Ten chlap říká, že hoří ňáká biblická knihovna"
16. 4. 2003 O militantní demokracii
16. 4. 2003 Lidská práva jako globální problém Miloš  Dokulil
15. 4. 2003 Kterému "výkladu" světa máme věřit? Michal  Rusek
15. 4. 2003 Britské listy e-mailem
12. 4. 2003 Hospodaření OSBL za březen 2003
5. 2. 2003 Pošta redakci
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Útok na USA, Afghánistán, Irák RSS 2.0      Historie >
17. 4. 2003 Malý velký svět ministra Svobody Petr  Schnur
17. 4. 2003 Čína, Tibet, Američané a Irák Radim  Dvořák
17. 4. 2003 Summit EU: už se nemluví o ilegální okupaci po ilegálním vojenském útoku   
17. 4. 2003 Saddám "měl spojení s jednou africkou teroristickou organizací"   
16. 4. 2003 Evropsko-irácké problémy Miroslav Václav Steiner
16. 4. 2003 Svět po válce   
16. 4. 2003 O militantní demokracii   
16. 4. 2003 Palestinská správa: "Američané porušili dohodu"   
16. 4. 2003 Smrt v Iráku Jan  Čulík
15. 4. 2003 Američané míří na Sýrii   
15. 4. 2003 Kterému "výkladu" světa máme věřit? Michal  Rusek
15. 4. 2003 Izraelský nátlak na Sýrii prostřednictvím Washingtonu   
15. 4. 2003 Američané rabováním "překvapeni", avšak britské a americké úřady byly předem varovány   
15. 4. 2003 Irák, 451°F: "Ten chlap říká, že hoří ňáká biblická knihovna"   
14. 4. 2003 Ministr války Tvrdík si z útoku na Irák dělá osobní show Josef  Trnka

Čína RSS 2.0      Historie >
17. 4. 2003 Čína, Tibet, Američané a Irák Radim  Dvořák

Tibet RSS 2.0      Historie >
17. 4. 2003 Čína, Tibet, Američané a Irák Radim  Dvořák
12. 3. 2003 Ostrava vítá čínské komunisty Petr  Ďásek
7. 6. 2002 5.   Střed a střet civilizací Zdeněk  Zbořil