12. 3. 2003
Proč válku? Názory saúdsko-arabského vyslance v KanaděJohn Robson, starší fejetonista novin "The Ottawa Citizen", zahájil před časem rozsáhlou prestižní akci - požádal jednotlivé představitele diplomatického sboru cizích zemí v Ottawě o jejich názory ohledně připravovaného útoku Spojených států na Irák. Pochopitelně jsou některé názory zajímavější než jiné ale není fyzicky únosné překládat názory všech diplomatů. Co tedy soudí Dr. Mohammed R. Al-Hussaini Al-Sharif, vyslanec Království Saúdské Arábie, které sousedí s Irákem? |
J. Robson: Po skončení Studené války jsme si mysleli, že se před námi rozkládá mírový svět, ale nedošlo k tomu. Proč? Je to v povaze člověka nebo v povaze lidí určitých zemí dělat problémy? Vyslanec: Během Studené války byly síly v rovnováze. Nazývejte ji třeba rovnováhou teroru. Existovaly dvě velmoci, které udržovaly svět celkem v míru. Po zániku Sovětského svazu jakožto jedné z velmocí máme nyní jedinou velmoc. Sám se ptám, zdali je to pro mezinárodní společenství dobré mít takovou jedinou velmoc, která může kdykoliv vyhrožovat použitím své síly aniž by musela brát ohled na jinou nebo jiné velmoci.
Někteří lidé mluví o konfliktu civilizací. Fred Halliday, profesor
mezinárodních vztahů na Londýnské ekonomické univerzitě, má zajímavý názor,
že je konflikt civilizací mýtem a že je mýtem i názor o tom, že je islám
příčinou toho konfliktu. Řekl, že po zániku Sovětského svazu považuje Západ
islám jakožtou jedinou ideologii, kterou musí konfrontovat. Nesouhlasím s
ním, protože se mnoho islámských zemí těší přátelským vztahům k Západu. Z
celkového počtu 54 islámských zemí má konflikty se Západem jen několik.
V americké zahraniční politice je nespravedlnost a používá se dvojího
lokte, co se týká přistupu k určitým problémům v různých částech světa.
Severní Korea přiznala, že vyvíjí nukleární zbraně a zbraně hromadného
ničení a vyhostila ze země inspektory IAEA - a nic se nestalo. Irák umožnil
práci isnpektorům zbraní a při tom není dokázáno, že by vlastnil zbraně
hromadného ničení - a přece je to Irák, který má být potrestán. Mezinárodní
veřejné mínění to odmítá přijmout a podobně to odmítá veřejné mínění v USA,
Evropě a v Kanadě. Jestliže zasluhuje Irák, aby byl potrestán, mělo by to
být výhradně prostřednictvím Organizace spojených národů. Stanovisko
Saúdské Arábie je takové, že i kdyby Bezpečnostní rada OSN dovolila použití
síly proti Iráku, arabským zemím by mělo být povoleno vyřešit konflikt
mírovým způsobem.
Snášenlivost je velice důležitým konceptem, který by umožnil mírumilovnější svět. Základní součástí snášenslivosti je úcta. Jestliže máte k něčemu úctu, snažíte se dovědět se o tom víc. Máte-li úctu k příteli, uznáte, že má právo mít názory, které nemusí být totožné s vašimi vlastními. Jestliže máte úctu ke kultuře, přiznáte jí právo vyvíjet svůj vlastní systém víry a zákonů podle svého vlastního způsobu. Jestliže máte úctu k hladovějícím masám lidí, budete se snažit udělat pro ně něco užitečného bez ohledu na to, jak velká pomoc to bude.
Kanada je jednou z mála společností, které jsem kdy poznal, kde se
rozmanitost kultur stala skutečným zdrojem moci a síly. Diplomaté to
obdivují a oceňují. Snášenlivost a úcta jsou důležité nejen uvnitř jedné
společnosti ale i v mezinárodních vztazích.
V Africe se snažily některé západní země vnunit západní demokracii a systém mnoha politických stran velice chudým zemím, kde ale nemá žádná strana ani své vedení ani místo, kde by se scházela - a vy je žádáte, aby vytvořily systém mnoha stran. Některé z těch zemí získávají finanční prostředky z jiných zdrojů, což umožňuje cizí intervenci v jejich vlastních domácích záležitostech. Co je tohle za demokracii? Nemůžete přece vnucovat svou západní ideologii nebo demokracii jiným zemím, které k tomu nejsou připraveny a nemají ani prostředky, aby takovou ideologii nebo demokracii udržovaly. |