31. 10. 2002
Britové nechtějí v televizním zpravodajství celebrity ani politikyBritští televizní diváci rychle ztrácejí zájem o publicistické pořady s politickými tématy na veřejnoprávní televizi BBC i na komerční televizi ITV, tvrdí nová analýza. Sledovanost televizního zpravodajství a publicistiky poklesla o roku 1994 o třetinu. Vyvolává to obavy, že roste nezájem občanů o politiku v televizi. Ze studie, kterou zpracovaly britské rady pro televizní vysílání, vyplývá, že průměrný britský občan se v roce 2001 díval na 44 hodin zpravodajství a publicistiky ve srovnání s 64 hodinami v roce 1994. Navzdory vzrůstu zájmu o televizní zpravodajství po 11. září 2001 dokazuje zpráva, že televizní stanice nejsou schopny vůbec oslovit velké části populace. Podle údají pro první polovinu roku 2002 prý průměrný britský divák sledoval je 15 hodin zpravodajství a publicistiky, i když byly vneseny pochybnosti ohledně metody, jímž byly tyto údaje získány. Ostrý pokles zájmu občanů o zpravodajství a publicistiku potvrzuje, jak se zdá, obavy kritiků, že dochází k zprimitivňování britského televizního vysílání, avšak analýza zdůrazňuje, že pokles zájmu diváků o zpravodajství a publicistiku je důsledkem eratického, nesystematického zařazování zpravodajských a publicistických pořadů do programového schématu i rostoucí apatií občanů vůči politice obecně.
|
Analýza poukazuje na to, že pořady, které se už celou řadu let vysílají pořád ve stejnou dobu, jako například Channel Four News, Question Time v BBC či publicistický pořad Jonathana Dimblebyho na komerční televizi ITV, si zachovaly relativně vysokou sledovanost, protože lidé vědí, kdy se vysílají. Pořady, jejichž vysílací čas se často měnil, jako například Money Programme televize BBC, dopadly hůře. Vlajkový publicistický pořad televize BBC Panorama, který se dříve vysílal v pondělí ve 21.30 a nyní se vysílá v neděli ve 22.15, přišel od roku 1994 o celou třetinu svých diváků. Komerční televize ITV také eraticky měnila dobu vysílání svého zpravodajství. Její nynější zpravodajský pořad Tonight měl v roce 2001 jen 3,6 milionů diváků. Je to málo ve srovnání s pravidelným publicistickým pořadem komerční televize ITV "World in Action", který se už dnes nevysílá - ten měl průměrnou sledovanost 6,7 milionů diváků. Šéf zpravodajství BBC Richard Sambrook přiznal, že televizní zpravodajství se v současnosti málokdy zabývá otázkami, které se týkají skutečných problémů lidí: "Lidi mají opravdu dojem z toho, jak informujeme o politice, že jsme s politiky uzavřeli spiknutí. Bělošští středostavovští muži středního věku mluví o věcech, které se přímo netýkají jejich života," uvedl. Jen šestina britských občanů dnes uvádí, že se pravidelně dívá na televizní zprávy a na televizní publicistiku. Časté jsou stížnosti, že v televizním zpravodajství je příliš mnoho celebrit a politiků. Nejzávažněji bylo postiženo televizní zpravodajství na komerční televizi ITV, která se v roce 1999 rozhodla zlikvidovat svůj půlhodinový zpravodajský bulletin, ktereý se více než třicet let vysílal ve 22 hodin. Vyvolala tím hněv v parlamentě. Nakonec byla televize ITV donucena, aby vysílala zpravodajství ve 22 hodin alespoň třikrát týdně - v ostatní dny ho vysílá v nepravidelnou dobu. Avšak televizní diváci tyto úpravy nepřijali a sledovanost večerního zpravodajství ITV poklesla od roku 1994 o třetinu. Na druhé straně pořady, které se vysílají stále ve stejnou dobu, jako Newsnight na BBC 2 ve 22.30 a Channel Four News na Channel Four v 19 hodin si zachovaly svou diváckou obec. Moderátor Channel Four News Jon Snow konstatoval, že je příjemně překvapen zjištěním, že když vidí diváci v televizním zpravodajství celebrity, vypínají televizi. Na dotaz, jací lidé se v televizním zpravodajství vyskytují příliš mnoho, řeklo 68 procent respondentů, že celebrity. 64 procent dotazovaných uvedl, že je v televizním zpravodajství příliš mnoho politiků. (Podrobnosti v angličtině jsou např. zde.) |