1. 11. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 10. 2002

Britové nechtějí v televizním zpravodajství celebrity ani politiky

Britští televizní diváci rychle ztrácejí zájem o publicistické pořady s politickými tématy na veřejnoprávní televizi BBC i na komerční televizi ITV, tvrdí nová analýza. Sledovanost televizního zpravodajství a publicistiky poklesla o roku 1994 o třetinu. Vyvolává to obavy, že roste nezájem občanů o politiku v televizi. Ze studie, kterou zpracovaly britské rady pro televizní vysílání, vyplývá, že průměrný britský občan se v roce 2001 díval na 44 hodin zpravodajství a publicistiky ve srovnání s 64 hodinami v roce 1994. Navzdory vzrůstu zájmu o televizní zpravodajství po 11. září 2001 dokazuje zpráva, že televizní stanice nejsou schopny vůbec oslovit velké části populace. Podle údají pro první polovinu roku 2002 prý průměrný britský divák sledoval je 15 hodin zpravodajství a publicistiky, i když byly vneseny pochybnosti ohledně metody, jímž byly tyto údaje získány. Ostrý pokles zájmu občanů o zpravodajství a publicistiku potvrzuje, jak se zdá, obavy kritiků, že dochází k zprimitivňování britského televizního vysílání, avšak analýza zdůrazňuje, že pokles zájmu diváků o zpravodajství a publicistiku je důsledkem eratického, nesystematického zařazování zpravodajských a publicistických pořadů do programového schématu i rostoucí apatií občanů vůči politice obecně.

Analýza poukazuje na to, že pořady, které se už celou řadu let vysílají pořád ve stejnou dobu, jako například Channel Four News, Question Time v BBC či publicistický pořad Jonathana Dimblebyho na komerční televizi ITV, si zachovaly relativně vysokou sledovanost, protože lidé vědí, kdy se vysílají.

Pořady, jejichž vysílací čas se často měnil, jako například Money Programme televize BBC, dopadly hůře. Vlajkový publicistický pořad televize BBC Panorama, který se dříve vysílal v pondělí ve 21.30 a nyní se vysílá v neděli ve 22.15, přišel od roku 1994 o celou třetinu svých diváků.

Komerční televize ITV také eraticky měnila dobu vysílání svého zpravodajství. Její nynější zpravodajský pořad Tonight měl v roce 2001 jen 3,6 milionů diváků. Je to málo ve srovnání s pravidelným publicistickým pořadem komerční televize ITV "World in Action", který se už dnes nevysílá - ten měl průměrnou sledovanost 6,7 milionů diváků.

Šéf zpravodajství BBC Richard Sambrook přiznal, že televizní zpravodajství se v současnosti málokdy zabývá otázkami, které se týkají skutečných problémů lidí: "Lidi mají opravdu dojem z toho, jak informujeme o politice, že jsme s politiky uzavřeli spiknutí. Bělošští středostavovští muži středního věku mluví o věcech, které se přímo netýkají jejich života," uvedl.

Jen šestina britských občanů dnes uvádí, že se pravidelně dívá na televizní zprávy a na televizní publicistiku. Časté jsou stížnosti, že v televizním zpravodajství je příliš mnoho celebrit a politiků.

Nejzávažněji bylo postiženo televizní zpravodajství na komerční televizi ITV, která se v roce 1999 rozhodla zlikvidovat svůj půlhodinový zpravodajský bulletin, ktereý se více než třicet let vysílal ve 22 hodin. Vyvolala tím hněv v parlamentě. Nakonec byla televize ITV donucena, aby vysílala zpravodajství ve 22 hodin alespoň třikrát týdně - v ostatní dny ho vysílá v nepravidelnou dobu. Avšak televizní diváci tyto úpravy nepřijali a sledovanost večerního zpravodajství ITV poklesla od roku 1994 o třetinu.

Na druhé straně pořady, které se vysílají stále ve stejnou dobu, jako Newsnight na BBC 2 ve 22.30 a Channel Four News na Channel Four v 19 hodin si zachovaly svou diváckou obec.

Moderátor Channel Four News Jon Snow konstatoval, že je příjemně překvapen zjištěním, že když vidí diváci v televizním zpravodajství celebrity, vypínají televizi.

Na dotaz, jací lidé se v televizním zpravodajství vyskytují příliš mnoho, řeklo 68 procent respondentů, že celebrity. 64 procent dotazovaných uvedl, že je v televizním zpravodajství příliš mnoho politiků.

(Podrobnosti v angličtině jsou např. zde.)

                 
Obsah vydání       1. 11. 2002
2. 11. 2002 Karlín volá o pomoc
1. 11. 2002 Český ombudsman a vládní Výbor proti mučení: "Veřejné kontroly na policejních služebnách je zapotřebí"
31. 10. 2002 Praha: Radnice městských částí a magistrát škodí veřejnému zájmu Petr  Kužvart
1. 11. 2002 Dezertér Pavel  Sýkora
1. 11. 2002 Anarchistické vnitro před summitem NATO a já Štěpán  Kotrba
31. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody Jan  Paul
31. 10. 2002 Svoboda projevu: Pálení černobílé vlajky není přestupek Jan  Šťastný
1. 11. 2002 Dementi: Cyril Svoboda vrtulníkem nepřiletěl
1. 11. 2002 Jak lidé píší Saddámu Husajnovi
31. 10. 2002 Čeština bude oficiálním jazykem EU
31. 10. 2002 Britové nechtějí v televizním zpravodajství celebrity ani politiky
30. 10. 2002 Historie Literárek: zápas o morálku, integritu a slušnost Jan  Čulík
31. 10. 2002 Ztracený lesk a bída reálného islámu Zdeněk  Müller
24. 10. 2002 Publikujeme znovu, ministr Němec je zřejmě hluchý: Proč jste v parlamentě tvrdil nepravdu, pane ministře?
25. 10. 2002 Czech Film: A Regeneration
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 10. 2002 Sponzorům OSBL