13. 3. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 3. 2002

Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity

Ve své obhajobě nesrozumitelných cizojazyčných textů, jejichž účelem je při přijímacích zkouškách odfiltrovat nevhodné uchazeče o studium, píše děkan Jan Sokol mimo o jiné toto:

"Za dlouhé řeči nejlépe mluví zkušenost: ze zhruba 1500 uchazečů vybíráme na podobných textech ročně asi 500 studentů, kteří si tedy např. se zmíněným textem více méně uspokojivě poradili. Přesto se pro zhruba 30% takto vybraných uchazečů ukáže být studium příliš náročné, což prostě patří k nárokům Karlovy univerzity, ne nutně jiných vysokých škol v ČR."

Tato informace mě zaujala. Takže škola přijme ze žadatelů o studium jen třetinu, což by mělo znamenat opravdu vysokou kvalitu. Navzdory tomu však z dalšího studia pak vypadne dalších třicet procent studentů - přestože jsou to ti, kteří si mimo jiné poradili s nesrozumitelným přijímacím textem a přeobtížnou přijímací zkouškou.

Co to znamená? Že by přijímací zkoušky svou strukturou přece jen nebyly tak efektivní při vybírání skutečně talentovaných a vhodných studentů pro studium na Sokolově škole, jak se panu děkanovi zdá?

Že přijímací zkoušky vybírají ke studiu osoby skutečně vynikajících kvalit (nemáme podceňovat české maturanty, mnoho z nich si podle slov pana Sokola umí s přijímacími texty dobře poradit), avšak výuka na Sokolově fakultě je tak náročné úrovně, že si ani tito skvělí studenti s tamějším intelektuálním jiskřením neporadí a třicet procent osob, sežehnutých úpalem myšlenkové intenzity školu opouští...

Nechci ani nemohu samozřejmě dělat soudy o tom, zda jde skutečně o vysokou intelektuální úroveň na Sokolově fakultě, anebo zda jde prostě o to, že je snad studium nepřístupné v důsledku nezvládnutých pedagogických metod. Jistě, univerzity na Západě bývají pod politickým tlakem, aby své kursy studentům zpřístupňovaly, a pod tímto tlakem může docházet k zprimitivňování výuky. Oba extrémy však škodí: přílišné ulehčování studia i jeho přílišná nepřístupnost. Sleduji zpovzdálí, jaké všechny nepříliš smysluplné obory musejí studenti absolvovat například na pražské Vysoké škole ekonomické, kolik nesmyslných zkoušek a zápočtů dělají během roku a s jak obrovským vypětím a v podstatě bez pomoci se toto studium během let snaží zvládat například studenti, kteří tam studují distančně. Mimochodem, VŠICHNI tito distanční studenti jsou v obrovském stresu. Skládat bakalářské zkoušky je na VŠE tak obtížné, že dokonce vznikla přidružená výroba a podnikavci nabízejí za 2500 Kč zděšeným studentům doučování ke zkouškám. Jak, to, proboha, že studenty není schopna ke zkouškám připravit sama škola?

Třicetiprocentní "odpad" studentů na FHS UK během univerzitního studia se mi zdá důvodem pro dosti podstatné znepokojení. Kolik vyplýtvaného marného úsilí to je? Těžko se to dá bagatelizovat tím, že "Karlova univerzita je prostě příliš dobrá škola a mnozí studenti na její úroveň nestačí." Je to, že student tři nebo čtyři roky studuje, a pak je neslavně vyhozen (a je to, opakuji, šokujících třicet procent studentů) skutečně jen vinou toho studenta?

Jsem ze staré školy a jsem přesvědčen, že učitelé jsou tady od toho, aby lidem, kteří mají zájem, studium na školách zpřístupňovali. Možná nemám při svých pochybnostech pravdu - ale třicet procent propadlíků i z těch lidí, kteří prošli nemožně obtížnými přijímacími zkouškami, je moc.

Opravdu studentům studium na FHS UK nezávidím.

                 
Obsah vydání       13. 3. 2002
13. 3. 2002 Bush: "Nečinnost není alternativa"
13. 3. 2002 Irák: Jestřábi a holubice v Evropě
12. 3. 2002 Izraelská vojska okupovala Ramallah
13. 3. 2002 Mezinárodní tabákové firmy "podváděly veřejnost"
13. 3. 2002 Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity Jan  Čulík
13. 3. 2002 Zamítnutý zákon? Žádný problém! Tomáš  Pecina
13. 3. 2002 Děti Země si stěžují na Ericsson řediteli Dow Jonesu
12. 3. 2002 Neo-rasistické desatero ředitele Národní galerie prof. M. Knížáka Mirek  Vodrážka
13. 3. 2002 Radnice Prahy 13 oslavila 3. výročí vstupu do NATO ohňostrojem Tomáš  Pecina
12. 3. 2002 Úřad pro ochranu osobních údajů neni odpovědný za digitalizaci veřejné správy Pavel  Vondruška
13. 3. 2002 Co se stane, když redaktorovi Britských listů dojdou argumenty Štěpán  Kotrba
9. 3. 2002 Proč tak dramaticky selhává zavádění elektronického podpisu Tomáš  Pecina
13. 3. 2002 Spalovna v Lysé neplní sliby
13. 3. 2002 Stále větší vliv nadnárodních korporací anebo jejich důsledná regulace? Jaromír  Sedlák
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
13. 3. 2002 Radnice Prahy 13 oslavila 3. výročí vstupu do NATO ohňostrojem Tomáš  Pecina
13. 3. 2002 Zamítnutý zákon? Žádný problém! Tomáš  Pecina
13. 3. 2002 Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity Jan  Čulík
13. 3. 2002 Děti Země si stěžují na Ericsson řediteli Dow Jonesu   
13. 3. 2002 Mezinárodní tabákové firmy "podváděly veřejnost"   
12. 3. 2002 Úřad pro ochranu osobních údajů neni odpovědný za digitalizaci veřejné správy Pavel  Vondruška
12. 3. 2002 Cizojazyčné texty pro přijímací zkoušky na FHS UK jsou zcela v pořádku Jan  Sokol
12. 3. 2002 Neo-rasistické desatero ředitele Národní galerie prof. M. Knížáka Mirek  Vodrážka
12. 3. 2002 Ještě jednou o heslu "Náš zákazník, náš pán" Jan  Čulík
11. 3. 2002 Zpřístupněním svazků Stb bude stát beztrestně šířit pomluvy o občanech Petr  Bradáč
11. 3. 2002 Šest měsíců po 11. září se nebojíme islámských extremistů, ale jaderné Ameriky   
11. 3. 2002 Proč Amerika neposlouchá   
11. 3. 2002 Nový svět, ale stejný nepořádek   
11. 3. 2002 O podstatě smlouvy mezi zákazníkem a prodejcem Jan  Čulík
10. 3. 2002 Spojené státy jsou připraveny užít jaderných zbraní proti sedmi zemím světa   

Školství RSS 2.0      Historie >
13. 3. 2002 Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity Jan  Čulík
12. 3. 2002 Cizojazyčné texty pro přijímací zkoušky na FHS UK jsou zcela v pořádku Jan  Sokol
12. 3. 2002 Každý má šanci: když i já, obyčejná holka, jsem se dostala na Harvard Andrejka  Bernátová
15. 2. 2002 Tragický způsob výuky na elektrotechnické fakultě Západočeské univerzity v Plzni   
14. 2. 2002 Studenti neprojevují zájem o znalosti Jiří  Tulka
4. 2. 2002 Ke školství a k panu Petříčkovi: Kdy diskuse asi není možná Ondřej  Hausenblas
4. 2. 2002 Kdo zastaví šikanování českých školáků? Vojtěch  Polák
3. 2. 2002 České školství a utopisté: vyvyšování formy nad obsah Vlastimil  Petříček
1. 2. 2002 Mně ústní zkoušky vyhovují lépe - ano, jsou subjektivní Ondřej  Hausenblas
1. 2. 2002 41 procent žáků českých základních škol je obětí šikanování Antonín  Mezera
1. 2. 2002 Známkování David  Bregar
31. 1. 2002 Zkoušky na vysokých školách v ČR a jinde Jan  Čulík
24. 1. 2002 Petice: Nechceme Gripeny, chceme zdravé, šťastné a vzdělané děti! Jiří  Mašek
17. 1. 2002 Fiasko: Bude Anglie univerzitní školné zase rušit? Jan  Čulík
9. 1. 2002 Lze řešit agresivitu dětí jejich vylučováním ze školy?