12. 3. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 3. 2002

Ještě jednou o heslu "Náš zákazník, náš pán"

Včera jsem na tomto místě vysvětloval, že podnikatelské transakce mezi prodejcem a zákazníkem jsou na Západě založeny na základě oboustranné spokojenosti, nikoliv vydírání od prodejce, a pokud vyjde najevo, že prodejce zákazníka nějakým způsobem podvedl, podnikatelskou smlouvu to anuluje. Vyjádřil jsem politování, že je tento - na Západě relativně běžný princip - v České republice i dvanáct let po pádu komunismu nepochopitelný.

Jeho nepochopitelnost potvrdil Vít Zvánovec, který mou argumentaci označil za "blábol" .

Opět se tedy ocitám v postavení člověka se čtyřiadvacetiletou zkušeností života na Západě, který se snaží zprostředkovat do českého prostředí zkušenost tam nesrozumitelnou - a místní lidé protestují a tvrdí, že to, co píšu, "nemůže být pravda", že by kontrakt mezi prodejcem a zákazníkem byl založen skutečně na oboustranné spokojenosti! Jsem v rozpacích: Jak mohu vysvětlit všechny ty vrstvy spotřebitelských magazínů či pořadů v televizi a v rozhlase, hájících zájmy zákazníka, dlouholetý nátlak na vládu, v jehož důsledku byly dávno přijaty podrobné zákony, hájící zájmy zákazníků. Nepřesvědčím zřejmě nikoho. :) V Čechách je to jinak...

(Přitom například Američané si stěžují, že zákaznické zájmy jsou v Evropě hájeny prý daleko neefektivněji než ve Spojených státech - rozdíl mezi Evropou a Amerikou je prý asi takový, jako je rozdíl mezi Českou republikou a západní Evropou.)

Pár drobností z Británie: právě proto, že je dobře známo, že se právě prodej pojistek či jiných finančních instrumentů může stát záminkou k podvádění neinformovaných zákazníků, je britské právo - a jistě i právo Evropské unie - v těchto věcech silně na straně zákazníka. Při podepsání jakékoliv smlouvy na pojištění či na finanční služby má v Británii zákazník už léta např. automaticky právo na tzv. "cooling off period" - období po podpisu smlouvy, které trvá nejméně čtrnáct dnů a během níž není zákazníkův podpis na smlouvě platný - bez jakéhokoliv zdůvodnění ho během tohoto období zákazník může zrušit, jen proto, že si věc rozmyslel.

Rozhodnu-li se z jakýchkoliv důvodů, že mi pojistka nevyhovuje, stačí, abych to oznámil pojišťovně. Jestliže mi pojišťovna pošle dopis "komplikace v těhotenství nehradíme, to jste si zavinila sama" - může očekávat, že tímto dopisem mou smlouvu s pojišťovnou zrušila. Žádný soud by se v Británii po tak nehorázném výroku nepostavil na její stranu. Mj. i proto, že by zákazníkovi věřil, že o kontroverzní klauzuli v podmínkách pojišťovny nevěděl. Proč by si přece jinak stěžoval!

Opakuji: v západních zemích je spokojenost zákazníka prioritní. Ale vždyť si to zkontrolujte už jen jednoduchou návštěvou libovolného hostince či obchodu za rakouskou či německou hranicí!

O Vánocích roku 2001 jsem byl lyžovat ve francouzském lyžařském středisku Val d'Isére. Služby, které mi při tom poskytla britská cestovní kancelář Crystal Holidays, měly určité nedostatky. Poslal jsem stížnost a požadoval jsem pro porušení kontraktu z jejich strany finanční náhradu. Dostal jsem zpět zdvořile patnáct procent ceny zájezdu.

Koupím-li si v Británii v potravinářském supermarketu Safeway jakýkoliv výrobek, pokud s ním nejsem spokojen a přijdu ho vrátit, firma mi ho vymění a zároveň mi za něj - za to že jsem byl nekvalitní službou obtěžován - zaplatí plnou cenu: kompenzace je tedy dvojí. Dostal jsem takto toto dvojí odškodnění s poukazem na nekvalitní výrobek už v Safewayi třikrát - Safeway tento způsob kompenzace v Británii široce inzerovala. Přijdu-li do Safewaye a u pokladen je fronta více než pěti zákazníků a zvolám-li že, to jako platící zákazník nehodlám tolerovat, že tam prostě nebudu čekat, měli byste vidět, jak manažer kmitá a otevírá další pokladnu.

(Stejně je v normální situaci nemožné, aby se na vás číšník v restauraci vytahoval, nebo si vám či na vás! stěžoval, nebo vám a přátelům u jednoho stolu nepřinesl jídlo najednou, ale nechal část skupiny dál čekat, zatímco některým už přinesené jídlo stydne, nebo přinesl účet a hlasitě oznámil "Tak bude to 387,50," nebo vám v půl desáté řekl, že už se nepodává jídlo, anebo vám přinesl třicetistránkový jídelní lístek s dlouhým seznamem vín a aby se při snaze některá z nich objednat ukázalo, že skoro žádná nejsou k dostání, ani nebude v údajné luxusní restauraci hrát ryčná hudba, nebude tam pokecaný ubrus a číšník nebude mít mastné skvrny na saku a dveře do kuchyně nebudou mít rozbité sklo - viz má aktuální pražská a ostravská zkušenost. Je šílené, aby zákazník, který přináší do restaurace útratu, přitom ještě platil za použití smradlavého záchodu - a dostal od zřízenkyně na záchodě, kde chybí papírové ručníky, za poplatek tři koruny přesně odměřeného půl metru toaletního papíru k použití v kabince! Aby člověk poznal všechny tyto rozdíly, stačí pracovat přes léto v nějaké londýnské restauraci - kdosi přítomný, kdo měl tuto zkušnost, v neděli citlivě vypočítával, co dělá ostravská číšnice v jedné kavárně špatně. Lidem, kteří vycestovali, není toto třeba vysvětlovat.)

Jsou to dosti běžné procedury, na něž je západní zákazník zvyklý. Zákazník má vždycky pravdu. Neočekává od prodejce či od číšníka psychický výprask. Prodejce či prodavač se se zákazníkem nikdy nehádá, natož aby ho urážel. Poruší tím podnikatelský kontrakt.

Evropská unie ve zprávách o přípravách ČR na vstup do Evropské organizace kritizovala mj. právě nedostatečnost obhajoby zákazníkových práv v České republice. Je velmi pravděpodobné, že do několika let po vstupu do Evropské unie vnutí tuto - běžnou - praxi podle hesla "Náš zákazník, náš pán", neboli "podstatou podnikatelské smlouvy mezi prodejcem a zákazníkem musí být zákazníkova spokojenost" bruselské ústředí EU i prodejcům v České republice. Pak se nebudeme setkávat s patologickými jevy, jaké předvádí Česká pojišťovna zdraví.

                 
Obsah vydání       12. 3. 2002
11. 3. 2002 Šest měsíců po 11. září se nebojíme islámských extremistů, ale jaderné Ameriky
11. 3. 2002 Blaira čeká kvůli Iráku pár dramatických měsíců
12. 3. 2002 Ještě jednou o heslu "Náš zákazník, náš pán" Jan  Čulík
11. 3. 2002 Nový svět, ale stejný nepořádek
11. 3. 2002 Mezinárodní trestní tribunál: nástroj spravedlnosti nebo nástroj velmocenské politiky? Martin  Kunštek
12. 3. 2002 Komu patří Nova a Prima - nesmíme zveřejnit konečné vlastníky, ale každý je zná Petr  Štěpánek
11. 3. 2002 Zpřístupněním svazků Stb bude stát beztrestně šířit pomluvy o občanech Petr  Bradáč
12. 3. 2002 Neo-rasistické desatero ředitele Národní galerie prof. M. Knížáka Mirek  Vodrážka
12. 3. 2002 Cizojazyčné texty pro přijímací zkoušky na FHS UK jsou zcela v pořádku Jan  Sokol
8. 3. 2002 Jak by dopadly Spojené státy, kdyby je hodnotila zpráva amerického MZV pro lidská práva?
8. 3. 2002 Razantní Česká pojišťovna zdraví - anebo O ženách, které mají v těhotenství problémy Daniela  Pilařová
12. 3. 2002 Každý má šanci: když i já, obyčejná holka, jsem se dostala na Harvard Andrejka  Bernátová
10. 3. 2002 Další "protiteroristický" zákon v Parlamentu Tomáš  Pecina
9. 3. 2002 Proč tak dramaticky selhává zavádění elektronického podpisu Tomáš  Pecina
10. 3. 2002 Fízlové, nevinný parlament a bezmocný hlídací pes Štěpán  Kotrba
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
12. 3. 2002 Úřad pro ochranu osobních údajů neni odpovědný za digitalizaci veřejné správy Pavel  Vondruška
12. 3. 2002 Cizojazyčné texty pro přijímací zkoušky na FHS UK jsou zcela v pořádku Jan  Sokol
12. 3. 2002 Neo-rasistické desatero ředitele Národní galerie prof. M. Knížáka Mirek  Vodrážka
12. 3. 2002 Ještě jednou o heslu "Náš zákazník, náš pán" Jan  Čulík
11. 3. 2002 Zpřístupněním svazků Stb bude stát beztrestně šířit pomluvy o občanech Petr  Bradáč
11. 3. 2002 Šest měsíců po 11. září se nebojíme islámských extremistů, ale jaderné Ameriky   
11. 3. 2002 Proč Amerika neposlouchá   
11. 3. 2002 Nový svět, ale stejný nepořádek   
11. 3. 2002 O podstatě smlouvy mezi zákazníkem a prodejcem Jan  Čulík
10. 3. 2002 Spojené státy jsou připraveny užít jaderných zbraní proti sedmi zemím světa   
10. 3. 2002 Bush chce, aby Británie přispěla pro válku proti Iráku 25 000 vojáky   
10. 3. 2002 Bomby se značkou Made in Human Rights aneb proč je krize Charty 77 přítomná i dnes - část III. Mirek  Vodrážka
9. 3. 2002 Proč tak dramaticky selhává zavádění elektronického podpisu Tomáš  Pecina
8. 3. 2002 Dejte holkám taky šanci   
8. 3. 2002 Jak by dopadly Spojené státy, kdyby je hodnotila zpráva amerického MZV pro lidská práva?