Zrušte maturity, doporučuje labouristický guru pro školství

17. 8. 2009

Peter Hyman, odborník na školství, který byl téměř deset letčlenem úzké skupiny poradců Tonyho Blaira a pak se stal učitelem, konstatuje, že život "na frontě" ho přesvědčil, že vládní školská strategie je nesprávná.

Hyman poukazuje na to, že zkoušky jsou koncipovány tak, že se děti neučí myslet. Jeho kritika přichází ve chvíli, kdy vyplynulo z průzkumu šéfů firem, že jsou silně znepokojeni úrovní absolventů vycházejících z dnešních britských škol. Každý pátý podnikatel charakterizoval kvalitu vzdělávání v britských školách jako slabou nebo velmi slabou, polovina z nich ji označila za "průměrnou".

Institute of Directors se dotazoval 1316 svých členů a zjistil, že třetina ředitelů podniků přiznala, že zaměstnává osoby, které nejsou gramotné, neumějí počítat a neumějí pořádně zacházet s počítačem. 70 procent z těch, kdo to přiznali, uvedli, že to způsobuje jejich podnikání vážné problémy.

Drtivá většina ředitelů chce, aby školy dávaly daleko větší důraz na gramotnost, na znalost matematiky a na schopnost mluvit na veřejnosti.

Hyman píše: "Existuje téměř nepsaná smlouva. Musíte se naučit nazpaměť informace, které vám škola poskytne. Maturitní zkoušky neodrážejí skutečný talent mých studentů. Je načase je zrušit." Hyman požaduje systém, v jehož rámci by mladí lidé dělali průběžně celou řadu nejrůznějších druhů zkoušek a ve věku 14 - 19 let by realizovali rozsáhlé praktické projekty.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 17.8. 2009