Koncesionářské poplatky: média jsou ve stavu hlubokých proměn
24. 7. 2009 / Jan Čulík
Bez ohledu na řvavý primitivismus a aroganci Rady Českého rozhlasu je nutno podotknout, že systém rozhlasového a televizního vysílání mezinárodně se octl ve stavu probíhajících dramatických změn a lze se obávat, že i velmi kvalitní britský duální (komernčně-veřejnoprávní) vysílací systém zanedlouho zařve smutným hlasem. Se všemi problémy, které se v drsné formě objevují na české mediální scéně, zápolí v mírnější formě i britský vysílací systém.
Koncesionářský poplatek za vysílání veřejné služby měl zajistit kvalitní vysílání bez ohledu na komerční tlaky. Jak všichni dobře víme, argument "když bude pořad dobrý, divák si za něj rád zaplatí", nefunguje - pod komerčními tlaky se rozhlasové a televizní stanice přizpůsobují nejnižšímu společnému jmenovateli a všechny velmi brzo vypadají stejně.
V porovnání s britským vysílacím systémem, který ovšem také začíná podléhat novým tlakům, je porevoluční mediální scéna v České republice obrovským zklamáním: Češi prostě zřejmě nemají na sdělovací prostředky vynikající veřejné služby. Nevím, proč tomu tak je, a nechápu ani, jakou historickou náhodou se stalo, že zrovna v Británii vznikla od dvacátých let dvacátého století tak vynikající vysílací veřejná služba.
S pokrokem technologie a postupnému slučování internetu s televizním vysíláním však bude nutno řešit i problém koncesinářských poplatků. Všechno bylo zpochybněno: V Británii se například diskutuje o tom, že reklama v televizních pořadech vysílaných na internetu je pro zadavatele daleko atraktivnější než tradiční reklama zadávaná v televizi: Na internetovou reklamu si totiž může uživatel kliknout a může rozhodnout, zda si z inzerovaných oděvů chce koupit tričko, kalhoty či košili. Tato interaktivní data má pak zadavatel reklamy okamžitě k dispozici.
Můj internetový provider v Británii právě - bez zvýšení poplatku, který zůstává 560 Kč měsíčně - mi zvýšil rychlost připojení na 20 Mb/sec. V takové situaci už opravdu přestává existovat rozdíl mezi televizí a počítačem. Britské televizní stanice nyní zpřístupňují tisíce svých pořadů na internetu. Zatím zadarmo. Není zřejmě důvodu, proč by se v budoucnu nemohl koncesionářský poplatek proměnit v mikroplatby. Tím bude asi princip veřejné služby s konečnou platností zlikvidován. Nebo lidé vymyslí nějaké inteligentní řešení, jak nepodrobit práci sdělovacích prostředků ničivým komerčním vlivům?
VytisknoutObsah vydání | Pátek 24.7. 2009
-
25.7. 2009 / Průzkum26.7. 2009 / "Doma už neříkáme jiné věci než ve škole"24.7. 2009 / Rusko "nedovolí Gruzii, aby se znovu vyzbrojila"25.7. 2009 / 2. světová válka se stala poučením pro celé lidstvo23.7. 2009 / Kasík: Odvolání generálního ředitele, to je akt, který si zaslouží lepší důvodovou zprávu23.7. 2009 / D'Addariová: "Mladý muž by se už udělal dvakrát"24.7. 2009 / Uwe LadwigKdyž politikové nevědí, co zákon káže, neboli O rozporu ohledně trestu proti rouhání24.7. 2009 / Přes 100 měst podpoří lidská práva v Íránu24.7. 2009 / "Tady jste v Anglii, tak mluvte anglicky"24.7. 2009 / Obama zasáhl do americké rasové kontroverze24.7. 2009 / Obama obnovil dobrou pověst Ameriky23.7. 2009 / Honduraský puč odhalil i krizi americké demokracie23.7. 2009 / Pavel PečínkaAnketa Romano hangos: Můžete zhodnotit vývoj našich novin za poslední rok?24.7. 2009 / Léto proti radaru: Pochod v Brdech12.7. 2009 / Hospodaření OSBL za červen 2009