Koncesionářské poplatky: média jsou ve stavu hlubokých proměn

24. 7. 2009 / Jan Čulík

Bez ohledu na řvavý primitivismus a aroganci Rady Českého rozhlasu je nutno podotknout, že systém rozhlasového a televizního vysílání mezinárodně se octl ve stavu probíhajících dramatických změn a lze se obávat, že i velmi kvalitní britský duální (komernčně-veřejnoprávní) vysílací systém zanedlouho zařve smutným hlasem. Se všemi problémy, které se v drsné formě objevují na české mediální scéně, zápolí v mírnější formě i britský vysílací systém.

Koncesionářský poplatek za vysílání veřejné služby měl zajistit kvalitní vysílání bez ohledu na komerční tlaky. Jak všichni dobře víme, argument "když bude pořad dobrý, divák si za něj rád zaplatí", nefunguje - pod komerčními tlaky se rozhlasové a televizní stanice přizpůsobují nejnižšímu společnému jmenovateli a všechny velmi brzo vypadají stejně.

V porovnání s britským vysílacím systémem, který ovšem také začíná podléhat novým tlakům, je porevoluční mediální scéna v České republice obrovským zklamáním: Češi prostě zřejmě nemají na sdělovací prostředky vynikající veřejné služby. Nevím, proč tomu tak je, a nechápu ani, jakou historickou náhodou se stalo, že zrovna v Británii vznikla od dvacátých let dvacátého století tak vynikající vysílací veřejná služba.

S pokrokem technologie a postupnému slučování internetu s televizním vysíláním však bude nutno řešit i problém koncesinářských poplatků. Všechno bylo zpochybněno: V Británii se například diskutuje o tom, že reklama v televizních pořadech vysílaných na internetu je pro zadavatele daleko atraktivnější než tradiční reklama zadávaná v televizi: Na internetovou reklamu si totiž může uživatel kliknout a může rozhodnout, zda si z inzerovaných oděvů chce koupit tričko, kalhoty či košili. Tato interaktivní data má pak zadavatel reklamy okamžitě k dispozici.

Můj internetový provider v Británii právě - bez zvýšení poplatku, který zůstává 560 Kč měsíčně - mi zvýšil rychlost připojení na 20 Mb/sec. V takové situaci už opravdu přestává existovat rozdíl mezi televizí a počítačem. Britské televizní stanice nyní zpřístupňují tisíce svých pořadů na internetu. Zatím zadarmo. Není zřejmě důvodu, proč by se v budoucnu nemohl koncesionářský poplatek proměnit v mikroplatby. Tím bude asi princip veřejné služby s konečnou platností zlikvidován. Nebo lidé vymyslí nějaké inteligentní řešení, jak nepodrobit práci sdělovacích prostředků ničivým komerčním vlivům?

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 24.7. 2009