16. 12. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 12. 2008

Láska ještě úplně nevymřela

(Předvánoční rozjímání nad červenou rukavicí hozenou do tváře)

Když jsem si dnes ráno vyrýpával zubním párátkem ze vzorku podrážky našlápnutý psí výkal, tak mne přepadlo předvánoční rozjímání. Adventní atmosféra ovládla naše města, vesnice a nákupní střediska. Zubní párátko je na čištění podrážky výhodné, neboť je špičaté. Tupou sirkou stejného efektu nedocílíte.

Zprvu jsem uvažoval nad tím, zda mám jako všichni štěkat na odcházejícího ředitele zeměkoule, že je pes a házet na něj zapáchající boty. Pak mne napadlo, proč bych se měl zlobit na výkonnou ruku Páně, že dokončuje to, v čem jsme všichni v podstatě zcela za jedno? Pak jsem si uvědomil, že úplně všichni za jedno ve všem nejsme. Vzpomněl jsem si totiž, že dnešní ranní cestou do práce jsem na soklu domu, vedle chodníku, zahlédl odloženou dívčí rukavičku. Byla pletená, ztracená, červená, a tak sama a opuštěná. Někdo ji zvedl z chodníku, aby ji ostatní chodci nezašlapali. Myslím tu rukavici, nikoliv dívku. Ta se musí zvednout sama. Nebo snad neřekl Ježíš: "Dívko vstaň" ("Talita kumi" Mk. 5.41)?

Věnuji se již dlouho věštění z toho, po čem šlapeme, z chodníku, ze země, ze mě. Jiní prognostikové to mají obtížnější, ale zato jsou lépe placení, a dostávají lepší posty. Někdo musí hádat z hvězd, někdo z čísel, někdo z karet, nebo křišťálové koule, vnitřností, kávové sedliny. Zvláště o vánocích je lidové věštění velmi oblíbené. Všichni zkoušejí, jestli jim vyjde lepší osud, než ten mizerný, který všichni dobře v hloubi své duše tuší.

Parafrázoval bych jenom tvrzení jednoho předlistopadového věštce, který se po listopadu stal úspěšný, že občané i jich pastýři, králíci i králové, chtějí slyšet jenom dobré věštby. Pokud dobře prognózy nevycházejí, je vhodné starý věštecký ústav rozpustit a založit si nový. Když každý ví, že staré císařovy šaty jsou ošuntělé, úředně se zavrhnou, a davu se nabídnou nové. Císař Pán, král Herodes, však musí napřed plošně vybít nevinnou nově narozenou konkurenci (Mt. 2).

Budoucnost toho, co se děje na naší Zemi, hádají jak astrologové, tak astronomové. Z čísel hádá jak hloupá vědma, jak tak statistický úřad nebo vláda. Křišťálová koule je drahá, stačí ji nahradit sklenicí vody nebo tvrdého alkoholu. Z útrob na nemoc hádá jak počítačový tomograf, tak řezník. Nad kávovou sedlinou a s peněženkou v ruce hádáme de facto úplně všichni.

Doporučuji začínajícím i pokročilým prognostikům nemít hlavu ve hvězdách, světlých zítřcích, penězích, blahobytu, plánovaném trhu, tabulkách a grafech slibujících výtěžnost. Nespoléhejme, že nás Vánoce vždycky zachrání. Pravý Ježíšek je nežádoucí. Vánoce jsou horečka, byť nákupní, která signalizuje závažnou chorobu a možná i nečekaný skon pacienta, možná Heroda.

Nebýt té výrazně červené rukavičky, věštil bych dnes jako obvykle. Podestýlka, po které jsem jako obvykle kráčel, byla stereotypně stejně šedivá: Nedopalky, plivance, žvýkačky, psí lejna, plechovka od energy drinku, reklamní leták slibující bezpracné získání peněz atd. Skloňte pyšnou hlavu, a možná tam ty relikvie, pozůstatky po nás svatých a nevinných lidech, uvidíte také. Jistě se také domníváte, že jste nevinní, že za špatné mohou jiní, a že si zasloužíte lepší budoucnost, a hodně dárků k Vánocům, ne?

Mne však ty votivní předměty sdělují něco jiného. Odhozený nedopalek říká: "Táhni, šmejde!" Plivanec: "Kašlu tebe, ty hnuse, chcípni! Proč bys měl být zdravý?" Žvýkačka od blbého frajera: "Trhni si nohou, blbej frajere!" Plechovka od posilovacího nápoje: "Ještě chvíli vydržet krást, a pak si o Vánocích odpočinu." Leták slibující peníze: "Zadlužením chudého získám prachy bez práce." Psí lejno od namyšlené slečinky zase tiše sděluje: "Jen si do něj šlápni, hloupý hňupe!"

Ta ztracená červená rukavičku mi říká, že ji ztratila možná dívka, která uklízela nečistotu po svém psíkovi. Možná se trochu před ostatními pohrdlivými chodci styděla. Proto chvátala a nevšimla si, že něco ztratila. Slepený igelitový pytlík špatně otvírá holou rukou, natož v rukavici.

Nevím, jestli mělo Evangelium při narození Ježíše ve chlévě na mysli právě ten náš hnůj, naši podestýlku a takové osly, voly a jiný dobytek, jako jsme my. Ta červená nevinná rukavička v té mrvě zářila jako světlo z Betléma. Představte si, někdo úplně neznámý dal někomu úplně neznámému jeho ztracenou věc na stranu, aby se nezničila, a aby ji opět nalezl! Byla to dobrá zpráva, hotové evangelium! Byla sice dívčí, což trochu motivuje situaci, ale přesto, není to nezištný a obětavý projev lásky? Není to důkaz, že láska ještě úplně nevymřela? A pak, že je vše u nás v pekle jenom černé! Kdyby ty červené rukavičky byly ovšem obě, tak bych je samozřejmě šlohnul.

Vysvětlivky děda Vševěda ((http://www.vseved.cz/) pro ty, kteří nejsou dokonalí jako karambol:

relikvie [lat.] - ostatky z těl svatých nebo předměty nábožného uctívání související třeba se životem Ježíše Krista, Marie bohorodičky, světců a prostých občanů. Přeneseně objekt uctívání, vzácná památka, a v podstatě odpadek.

votivní [-ty-] - předmět věnovaný jako projev díků, vděčnosti.

Votum [lat.] - náboženský slib učiněný bohu v případě, že se dotyčné osobě (občanu) splnila prosba - v našem případě ta, abyste si trhli nohou - s níž se občan obrací k druhým, realitě, bohu, bohorodičce, světci, trhu, ulici, demokracii apod. Náboženská přísaha, která v našem případě znamená, aby vás vzal čert! Příkladem kolektivního vótu jsou slavnosti konané jako děkovný akt za záchranu určitého společenství před pohromou či neštěstím, v našem případě se jedná Vánoce.

evangelium [lat.< řec.] -- dobrá zpráva, původně v helénistických říších zpráva o příjezdu panovníka, například prezidenta USA. V křesťanství radostná zvěst o příchodu Ježíše Krista, chápaná eschatologicky jako zvěst o blížící se radikální změně světa; také legendy o Ježíšově životě a skutcích. Z celé řady evangelií byla v katolické církvi uznána za pravá a zařazena do Nového zákona jen čtyři. Ostatní se nehodila do krámu.

sokl [něm.< fr.] - podstavec sochy nebo domu, nejspodnější část stavby, bez které by skvělé sochy mocnářů, budovy chrámů nebo nové věže babylónské či jorkské na hliněných nohách nestály. Zde nalezneme staviteli zavržený kámen úhelný (Mt. 21.42), holubí trus a odpadky všech, kteří na všechno kašlou.

karambol -- vysvětlivku děd Vševěd nenabízí, pouze nějaké jméno "Krampol". Slovo "karambol" snad pochází od slov "krám" (obchod) a "bolet", čili sděluje, že trh bolí a bude bolet. Je to pochopitelné, jestliže si uvědomíme, že obchodování je založeno na nenávisti, a nikoliv na křesťanské Ježíšově lásce, takže trh ("plánovaný" i "volný") zákonitě vede ke karambolu. Karambol, zánik či poslední soud, je tedy ekonomy správně vydáván za dokonalý.

                 
Obsah vydání       16. 12. 2008
16. 12. 2008 Ropa ze zdrojů OPEC začne docházet za 11 let, z ostatních ropných polí za 3-4 roky
16. 12. 2008 Tanečky okolo Lisabonské smlouvy Michael  Kroh
16. 12. 2008 Sarkozy ve francouzských Gumácích podpálil Klause
16. 12. 2008 Kdyby ČR vyráběla lokomotivy... František  Řezáč
16. 12. 2008 Ruská vláda neví, co bude napřesrok s ekonomikou
16. 12. 2008 Ruští generálové ztrácejí moc
16. 12. 2008 Nastávající krize Milan  Valach
16. 12. 2008 Michael  Marčák
16. 12. 2008 Taky něco na uklidněnou? Krize, nekrize? Miloš  Dokulil
15. 12. 2008 Traumata a mindráky Jiří  Drašnar
16. 12. 2008 Jak odvést pozornost od "lisabonizace" EU... Jaroslav  Kuba
16. 12. 2008 Immanuel Wallerstein: Pákistán: Obamova noční můra Immanuel  Wallerstein
16. 12. 2008 Bestie a nenávist Pavel  Urban
16. 12. 2008 Athénské jaro jako odpověď na finanční krizi Daniel  Veselý
16. 12. 2008 Financování reálné ekonomiky musí mít v regulační politice přednost
15. 12. 2008 Na pomoc ekonomice?
15. 12. 2008 Čech Klaus a složitost evropského bytí Miroslav  Polreich
16. 12. 2008 Vystačíme si se svými šašky? Miloslav  Štěrba
16. 12. 2008 Zemský ráj v nedohlednu
15. 12. 2008 Láska ještě úplně nevymřela Wenzel  Lischka
16. 12. 2008 Dva výroky dne
16. 12. 2008 Public relations ústavních principů Jozef Bohumil Ftorek
16. 12. 2008 Co ty formulace opravdu znamenají Štěpán  Kotrba
16. 12. 2008 Právo na sebeurčení a osud Evropy Tomáš  Boněk
16. 12. 2008 Raketa Bulava byla schválena pro sériovou výrobu
16. 12. 2008 Rovnost, volnost a bratrství - a klacek lidských práv
13. 12. 2008 Klaus je lepší dramatik než Havel Jan  Keller
13. 12. 2008 Integrovaná Evropa je jedinou možnou budoucností Ivan Odilo Štampach
13. 12. 2008 ČR nemůže přežít bez vazeb na ostatní evropské země Jan  Čulík
13. 12. 2008 K obhajobě vůdcovského principu Karel  Dolejší
12. 12. 2008 O roli prezidenta v ústavním systému ČR Václav  Žák
15. 12. 2008 Integrace Evropy nestačí Miroslav  Prokeš
13. 12. 2008 Center for American Progress: Zastavte rozmisťování protiraketové obrany v Evropě Karel  Dolejší
15. 12. 2008 K údajnému ruskému tvrzení o primárně protiruském zaměření nových amerických základen v Evropě Pavel  Barák
15. 12. 2008 Protiraketová obrana
15. 12. 2008 Pavel Barák obhajuje neobhajitelné Karel  Dolejší
16. 12. 2008 Velký kříž Řádu za zásluhy Spolkové republiky Německo českému ministru zahraničí Štěpán  Kotrba
15. 12. 2008 Všechna moc pochází z lidu Štěpán  Kotrba
15. 12. 2008 NATO provokuje Obamu: Chceme raketovou obranu v Evropě
15. 12. 2008 Prosinec 2008: Obamo, Vaše názory mne nezajímají... Boris  Cvek
15. 12. 2008 Muslimové a křesťané - soužití a možnosti dialogu
15. 12. 2008 Jak byste znali své sousedy, neboli Statistická data, na která by se mělo reagovat Uwe  Ladwig
15. 12. 2008 Na břehu dnů Petr  Litoš
15. 12. 2008 Odkud pramení dnešní nevděk vůči RČS a jejím zakladatelům? Tomáš  Koloc
4. 12. 2008 Hospodaření OSBL za listopad 2008