13. 12. 2008
Integrovaná Evropa je jedinou možnou budoucnostíNárodní státy, které postupně vznikaly na okrajích a pak i na troskách Svaté říše římské, jsou slepou uličkou dějin. Technika a hospodářství se globalizují, ať se to komu líbí nebo nelíbí. Národní státy se politicky a kulturně uzavírají. Vznikly na základě revolučního patosu, který do role suveréna místo panovníka obsadil národ. Jenže politický národ (lid) se záhy zaměnil s národem etnickým a proto každý revolučně osvobozený národ začal utiskovat jiná etnika žijící na jeho území. Francouzi se revolucí na konci 19. století osvobodili od bourbonské tyranie a vytvořili postupně systém, v němž jsou za Francouze prohlášeni Baskové, Bretoňci a Alsasané. K osvobozenému národu československému se Masaryk vyslovil, že je spolu s národem karpatoruským státotvorný, ostatní národy žijící na našem území byly nestátotvorné, čímž se zadělalo na vážné konflikty o dvě desetiletí později. Nehledě už na to, že se reprezentace Slováků nikdo neptal, chtějí-li být Čechoslováky. Vyhroceně národní státy, které si to mohly dovolit ekonomicky vedly imperiální politiku nebezpečnou okolí. Vrcholem politiky národních států byla Velkoněmecká říše 1935 - 1945 jako odporná nacionalistická karikatura nadnárodní a decentralizované Svaté říše římské. |
Dnes jistě nechceme suverénního panovníka nad obyvatelstvem, ale národní princip musí být nahrazen nebo aspoň doplněn principem občanským. Evropská unie a také slabší, ale širší Rada Evropy jsou pokusem o překonání zhoubného nacionalismu. Je třeba jasně říci, že naše primární identita je evropská a nacionální příslušnost je druhotná. Tak to bylo po staletí, stačí se rozhlédnout po zdejších kulturních dějinách, a tak to globalizační proces přináší i dnešku. Politická integrace Evropy může znamenat oslabení dosavadních národních států, ale nemusí být centralizovaná. Svou roli v ní už hrají a mohou ještě víc hrát i regiony dané ekonomicky a kulturně, které nerespektují hranice států. V integrované Evropě mají omezované a potlačované národní menšiny, např. Maďaři na Slovensku, Romové v různých zemích střední a východní Evropy a další větší šanci, než v dnešních státech s neomezenou suverenitou. Politika českých odpůrců Lisabonské smlouvy je krátkozraká a nerealistická. Je v rozporu se skutečným zájmem nás, Evropanů žijících v Česku a mluvících česky, slovensky, polsky, romsky a jinými jazyky. Jednotný trh si vynucuje odstupňovaně evropskou integraci, euroatlantickou spolupráci, partnerství s Ruskem, dobré vztahy s Indií a dalšími velkými celky Asie. Stavět si v této situaci bábovičky na českém nacionálním písečku je hrou zpozdilých a nepřemýšlejících jedinců. Integrovaná Evropa umožní i u nás snazší prosazení klasického evropského modelu státu opírajícího se o tři pilíře: zastupitelskou demokracii, občanské svobody a sociální solidaritu. Evropa se po neúspěšném experimentu a asociálním neoliberalismem vrací k modelu evropského demokratického, právního, liberálního a sociálního státu. Ve spojení s ní můžeme opustit beznadějný východoevropský ekonomický model a vrátit se k evropské tradici. |