2. 11. 2008
Polemika o užitečnosti obecní a městské policieNa mušce mám už dlouho obecní policii, jak ji definoval zákon ČNR ze dne 6. prosince 1991, včetně dalších 8 změn a úprav. Po sametové revoluci byli tací, kteří ve změně systému spatřovali cestu k racionální správě věcí veřejných. Kdy lid jako tvůrce zákonů nastolí takové poměry, aby z vyprodukované nadhodnoty nebylo možné financovat činnosti, o jejíž užitečnosti byli přesvědčené pouze sekretariáty vládní strany. S lidmi, pro které ideologie byla zdrojem příjmů. Ostatně i dnes propagovaný kapitalismus vzývá docela jiné hodnoty, než jaké ve skutečnosti musíme konzumovat. A co má s tím společného obecní policie, zeptáte se? Ve strukturách obecní a městské správy se jako rakovinné bujení šíří výdaje na tuto represivní složku, která dnes už dubluje práci existující "státní" policie. |
Předvádění moderní techniky na vojenské přehlídce u příležitosti oslav 28. října jen zvýraznilo tuto prioritu naší exekutivy. Můžeme dlouho polemizovat o užitečnosti obecní a městské policie. Vždy ale musíme na závěr konstatovat, že tento druh ozbrojených sil ČR nepotřebuje. Činnosti této rádobypolicie lze ve většině případů realizovat bez potřeby mít uniformované a ozbrojené občany a občanky, cvičené jakoby k naší ochraně. K výběru pokut od majitelů špatně zaparkovaných aut? K vyhledávání jehel na dětských pískovištích? K postávání na fotbalových stadionech? K ochraně přechodů u škol? K montování stojanů na kola a řetízků v bytech seniorů (u nás ve Zlíně)? K nahánění sprejerů? K odvádění opilců? Ke kontrole psích známek? Všechny tyto jistě užitečné činnosti by mohla obec zajišťovat i bez pistolí a paralyzerů. Bez potřeby draze platit výcvik v používání zbraní. Často tragicky končící na strážnicích nechtěným výstřelem, poraněním, smrtí. Navíc se občané běžně stávají oběťmi diskriminace. Řízenou státem a samosprávou. Ta se realizuje tím, že řidič automobilu s cizí registrační značkou není popohnán k odpovědnosti, protože to úředníci nedokáží. A vy máte smůlu. Postraší vás zasláním předvolánky a hrozbou, že vás předvedou v případě, že se nedostavíte. Vskutku rovnost občanů před zákonem! Výdaje spojené s udržováním obecní policie nejsou vykazovány v celostátním měřítku. Obce a města se však domáhají navýšení svých příjmů, poukazují na kdeco, jen aby do jejich rozpočtů připluly další peníze. Ty pak vyhodí oknem. Za nájmy budov, za platy, za techniku a kdoví co ještě. A samotná městská a obecní policie? Vykazuje čím dál více činností. Požaduje další rozšíření početních stavů. A k našemu velkému překvapení nás obklopují stále větším počtem kamer. Zaměřených na náměstí a křižovatky, kde jinak pěšího policistu za celý den nepotkáte. Kamery je třeba instalovat, udržovat, a také sledovat, zaznamenávat, archivovat záznamy. Aby pak kamery nechtěně zaznamenaly podivnou asistenci městské policie při úmrtí bezdomovce (Zlín). Nebo co si mám myslet o hospodaření města, když v posledním městském zpravodaji (Zlín) čtu, že na posílení standardního dohledu nad průběhem fotbalového utkání bylo na stadion nasazeno dalších padesát strážníků? Kolik jich vlastně ve městě máme? Nebo jiná zpráva: 30 strážníků kontrolovalo během voleb volební místnosti, a provedlo celkem 770 jednotlivých kontrol. Proč? Nebo snad přítomné komise složené z aktivních občanů je třeba kontrolovat? Jako hovnivál válí svoji kuličku, tak se stále zvětšují výdaje na zmíněnou represivní složku. Jsme tak naivní, že se necháme opít rohlíkem a svým radním budeme donekonečna tolerovat jejich argumentaci? Přestaňme už být lhostejní k záležitostem víc než veřejným! Města a obce mají mít jiné priority, než je policie! |