25. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 7. 2008

ZKLAMÁNÍ:

Letošní Letní filmová škola jako sociologický materiál pro studium české společnosti

Letní filmová škola je pod novým vedením Asociace českých filmových klubů. Za minulý rok se zbavila jejího dlouholetého ředitele Jiřího Králíka, který byl obviněn z finančních nesrovnalostí, a zorganizovala letošní festival zcela pod novým vedením. Uměleckým ředitelem LFŠ je Pavel Bednařík, výkonná ředitelka je Martina Gogolová.

Každá kontroverze instituci či kulturní akci oslabí. Totéž se, jak se zdá, loni a letos stalo i s Letní filmovou školou. Funguje letos v omezené verzi. Sedím v restauraci Orlovna v Uherském Hradišti, kde se v minulých letech celý den konala v rámci LFŠ filmová představení. Letos tu není nic. Omezena byla i kyvadlová autobusová doprava, kterou festival dříve organizoval zdarma. Po nočním představení odvezl autobus LFŠ účastníky do Kunovic i opačným směrem, do Starého Města. Letos autobus do Kunovic neexistuje, ať se účastníci do svého ubytování dopraví jakkoliv. LFŠ chybí charisma.

V posledních letech se Jiří Králík snažil dát LFŠ i mezinárodní dimenzi. I když to pokaždé úplně nefungovalo, vládla snaha filmy případným zahraničním účastníkům tlumočit do angličtiny. Letos se o něco takového organizátoři vůbec nepokusili. Češi na LFŠ znovu, pouze "hovoří mezi sebou". Festival je vždycky zajímavý především tím, že umožňuje divákům přístup k archivním filmům, které nejsou běžně k dispozici a bohužel nebyly vydány ani na DVD.

Ztrátou Jiřího Králíka přišla Letní filmová škola opravdu o hodně. Chybí jeho kontakty, jeho dlouholetá zkušenost, jeho otevřenost i jeho charismatický přístup. Dobře, dopustil se údajně finančních nesrovnalostí. Nemyslím, že to udělal ze zlé vůle, ze snahy se obohatit, spíš z finanční nekompetentnosti. Charakteristickým rysem LFŠ pod Králíkovým vedením byla vždycky určitá míra docela "milého", pro Králíka charakteristického, chaosu a improvizace. Přesto byl Králík nadšenec. Byla to osobnost. Měl toleranci a zkušenosti. Ta letošní LFŠ chybí. Za něho byla LFŠ, zdá se mi, daleko více platformou pluralitních názorů. Obrození akce mladými lidmi není vždycky nutně ku prospěchu. Akci zploští.

Je orwellovské, že byl Jiří Králík z LFŠ naprosto vyzmizíkován. V katalogu LFŠ je krátký článek o "historii Letní filmové školy". O Jiřím Králíkovi, který byl léta její spiritus movens, v ní není ani slovo.

Možná je v dnešní svobodné české společnosti příliš konfliktů a hašteření. Snad by bývalo bylo rozumnější, kdyby lidi víc hledali kompromis. Pokud byla AČFK s Králíkovým hospodařením nespokojena, mohla mu odebrat finanční pravomoce a nadřadit mu peněžní kontrolu, Ve vedení LFŠ ho však měla nechat -- už jen proto, že je to charismatická osobnost, která se během let stala doslova trademarkem této akce. Králíkova absence je cítit. V jádru LFŠ je mrtvé centrum. Před začátkem LFŠ dostali novináři honosící se tiskovou informaci, že Filmovka bude především prezentovat současné české filmy, a to "systematicky" , na rozdíl od předchozích let, kdy byla prý prezentace současného českého filmu na LFŠ "chaotická". No, nevím. Ze současných českých hraných filmů se nepromítá na LFŠ letos skoro nic. Kde jsou například vynikající Děti noci Michaely Pavlátové, které bylo možno zhlédnout začátkem července v Karlových Varech?

Tiskové zprávě jaksi protiřečil v sobotu dopoledne na LFŠ při uvádění Radokova filmu Daleká cesta filmový kritik Jaromír Sedláček, když divákům sdělil, že přece nechtějí vidět současné české filmy, zajímavé na Filmovce je právě to, že přináší archivní filmové materiály.

Zdá se, že se prostě LFŠ letos některé nejnovější české filmy získat prostě nepodařilo.

Pohlédnutím do katalogu (který novináři dostávali v minulých letech zadarmo, letos si ho museli zakoupit) člověk objeví ještě jednu pozoruhodnou a neuspokojivou věc.

Letošní LFŠ, zdá se, není pluralitní. Možná z nedostatku finančních prostředků má těsné vazby na několik sdělovacích prostředků, především na Respekt, A2, Mladou frontu Dnes a Českou televizi. Institut mediálního partnerství, jak v postkomunismu vznikl v ČR, je velmi sporný. Jak mohou média psát o nějaké akci kriticky a objektivně, když s jejími organizátory uzavřou partnerství? A během festivalu se na ně promítají reklamy? (Viz např. reklama na týdeník A2, kterou diváci vidí před některými filmy.)

Nejspornější jsou však programy, které zavánějí propagandou. Na LFŠ se promítá sekce filmů nazvaných "Totalita ve filmu a ve skutečnosti". Tu připravilo Ministerstvo obrany (!!) ve spolupráci se společností Člověk v tísni a Českou televizí. Je skutečně záhodno, aby nezávislý intelektuální festival dával prostor k propagandě vládní instituci, ať už české nebo americké? (V případě Ministerstva obrany ČR a Člověka v tísni platí vlastně obojí.) Dovedete si představit, že by např. součástí nějakého nezávislého amerického filmového festivalu byla sekce, kterou připravilo ministerstvo obrany USA třeba o válce v Iráku? :)

Téma komunistické a nacistické totality je důležité. I letošní LFŠ je cenná tím, že umožňuje přístup k archivním filmovým materiálům, které nejsou normálně k dispozici. Mám však problém se způsobem, jímž se tyto filmy na LFŠ prezentují. Formulace v katalogu, například jako že film Alfreda Radoka Dlouhá cesta "pobouřil komunistické cenzory natolik, že film celá dlouhá desetiletí zůstal utajovaným klenotem československé kinematografie" (Alena Prokopová) patří do bulvárních, propagandistických novin, nikoliv na festival, který má ambice přispívat k odbornému, akademickému diskursu. Doufám, že navzdory propagandistickým pokusům organizátorů, které se projevují především v katalogu, si o předváděných filmech účastníci udělají vlastní názor -- protože důležité je především dílo samo. Významný je ovšem kontext a důvěryhodnost osob, které filmy předvádějí. Tuším-li, že v pozadí je nějaký propagandistický účel, znepokojuje to.

Filmy z padesátých a šedesátých let myslím dokáží mluvit za sebe, problematičtější je prezentace ideologických normalizačních filmů ze sedmdesátých let, bez nestranného vysvětlení kontextu. Na rozdíl od padesátých let, kdy komunistické ideologii tvůrci často věřili, tomu už v sedmdesátých a v osmdesátých letech vůbec nebylo -- ideologizující filmy z té éry byly naprostým pokrytectvím. "Takyfilmaři" je vyráběli pouze pro peníze, nikoliv z vnitřního přesvědčení. Dokáže Filmovka jasně prezentovat tento kontext?

Velmi sporné jsou i "diskuse časopisu Respekt", na něž byly pozvány vlastně jen osoby, které sympatizují s ideologií tohoto týdeníku. Jak velkou důvěru vyvolává řekněme anotace "diskuse Respektu" , na 26.7.?

"Hosté: Tomáš Kosta (vydavatel a poradce), Jan Ruml (bývalý politik), Jiřina Šiklová (socioložka), Silvie Lauder (redaktorka Respektu), Petr Blažek (historik), Alfréd Kocáb (kněz), Petr Pithart (politik a historik)."

Jak objektivní může být asi diskuse o "budoucnosti českého filmu", kterou moderuje antikomunistický aktivista Jan Rejžek?

Oni Češi opravdu neumějí uspořádat diskusi, který by nebyla už charakteristikou pozvaných propagandistickým cvičením "kamarádů, kteří si rozumějí"? Je opravdu tak obtížné pozvat lidi jiných názorů, aby vznikla skutečná diskuse? Zase vládne nebezpečí, že se bude předstírat, že existuje jen jediný správný, establishmentový názor, a to ten náš. Možná to tak nedopadne, ale působí to tak. Anotace na diskuse Respektu jsou odpuzující.

Dověděl jsem se, že nový šéfredaktor Respektu Milan Šimečka se snaží v týdeníku prosazovat princip, aby v každém článku byla slyšena i druhá strana. Výsledek je prý špatný. "Češi prostě nejsou Britové," zněl informovaný názor.

Nové vedení LFŠ je, zdá se, opravdu na dobré cestě bez Králíka Filmovku zdiskreditovat a proměnit ji v propagandistický nástroj, případně v akci, při níž si budou navzájem lichotit a blahopřát příslušníci uzounké skupiny profesních kamarádů a přátel. Je to politováníhodné nebezpečí, které vzniká v českých podmínkách tak často. Myslím, že si to Králíkův odkaz nezasloužil.

Filmovku v její druhý den však nezatracuju. I když je její program o chudší než v předchozích letech, festival přesto prezentuje celou řadu cenných archivních děl. Může být cenným poučením. Budeme informovat, co se bude na LFŠ dít dále.

                 
Obsah vydání       25. 7. 2008
26. 7. 2008 Kohoutovy a Jasného Zářijové noci: pozoruhodně zralý a promyšlený film Jan  Čulík
26. 7. 2008 Letošní Letní filmová škola jako sociologický materiál pro studium české společnosti Jan  Čulík
27. 7. 2008 LFŠ a Jiří Králík Boris  Cvek
26. 7. 2008 Výrok dne (včerejšího): Armáda USA chce napochodovat do Polska
26. 7. 2008 Baracku Obamovi o Íránu
26. 7. 2008 Platnost smlouvy o omezení strategických raket vyprší v příštím roce a USA ji nemají v úmyslu prodloužit
26. 7. 2008 Strašný let Ruska? Miloslav  Štěrba
26. 7. 2008 Space War: Naše nynější krize William S. Lind
26. 7. 2008 Posilní sa závislosť EÚ od Gazpromu?
25. 7. 2008 Výsledek policejního šetření a Vstupenka do bezdomoví Jan  Kadubec
25. 7. 2008 Mezi právem a spravedlností je stále větší propast Štěpán  Kotrba
25. 7. 2008 Občanskoprávní spor Věra  Říhová
25. 7. 2008 RIA Novosti: Rusko může na protiraketovou obranu v Evropě odpovědět raketami na oběžné dráze Karel  Dolejší
25. 7. 2008 Krutý úsměv budoucnosti: mediální scénářování alternativ vývoje a možná realita Štěpán  Kotrba
25. 7. 2008 Skotská nacionalistická strana překvapivě vyhrála nad labouristy v bezpečném labouristickém okrsku
25. 7. 2008 Proč máme armádu, když vařit a zabíjet je rozdíl Miroslav  Polreich
25. 7. 2008 Trapný Schwarzenberg zapomenutý ve střižně České televize Lubomír  Lédl
25. 7. 2008 Co se stane, když otočíte vypínačem? Mirek  Topolánek
25. 7. 2008 Co by měla podle závěrů Pačesovy komise dělat vláda?
25. 7. 2008 Komu posloužil Kubice? Jiří  Paroubek
25. 7. 2008 Výrok dne: Pornokomix za milión, no nekupte to
25. 7. 2008 Výrok dne: americký kosmonaut se seznámil s informacemi o UFO
25. 7. 2008 Schwarzenberg prý není vlastizrádce, dí státní zástupkyně Ivona Horská
25. 7. 2008 Ministerstvo zahraničí připouští v odborném materálu umístění amerických raket v Česku, připouští i 13,5 km ochranné zóny Štěpán  Kotrba
25. 7. 2008 Ufff, to jsme si oddechli.... Chávez ani Castro Rusy nepozvali...
25. 7. 2008 CDI: Program "okamžitého globálního úderu" je pochybený a jeho realizace zvýší riziko jaderné války Karel  Dolejší
25. 7. 2008 Ktarak se darebácký stát mění v přítele z nejvěrnějších
25. 7. 2008 Zpráva dne: V novozélandském Aucklandu studenti vypsali odměnu za zatčení Riceové
25. 7. 2008 Režisér pořadu České televize Kosmopolis Koula se brání: Neožrali jsme se
25. 7. 2008 Obama triumfoval v Berlíně - není to ale pro domácí americkou politiku kontraproduktivní?
24. 7. 2008 Šéf amerického onkologického ústavu varuje před užíváním mobilních telefonů
25. 7. 2008 Aktuální Nesmrtelnost Milana Kundery Hana  Tomšů
25. 7. 2008 Zákaz tašek z umělé hmoty, aneb O životním prostředí a o pohodlnosti Uwe  Ladwig
25. 7. 2008 444. karikatura Michaela Marčáka v Britských listech
25. 7. 2008 Vysoké ceny v ČR se zdaleka netýkají pouze supermarketů a samoobsluh
25. 7. 2008 Český lid je uvědomělý a ví, že kapitalisté musejí vydělávat
25. 7. 2008 Sako levné v Nizozemí, drahé v Praze
24. 7. 2008 Drahota v ČR a láce v Evropě III.
24. 7. 2008 Lidl je "levný", ale ne v ČR
24. 7. 2008 Drahota v ČR a láce v Evropě II.
25. 7. 2008 Hysterie v Britských listech
24. 7. 2008 Sluneční energie ze Sahary by mohla zásobit elektřinou celou Evropu, konstatuje Evropská unie
24. 7. 2008 Rada Českého rozhlasu opět škodí Českému rozhlasu Štěpán  Kotrba
25. 7. 2008 Úmysl a efekt
25. 7. 2008 Zrození "liberálního fašismu" ve Francii Miloslav  Štěrba
24. 7. 2008 Americký generál varuje před tankováním na Kubě, Chávez nabízí Rusům prostor pro základny Štěpán  Kotrba
24. 7. 2008 Velkohubé žádosti o granty a voliči zelených Štěpán  Kotrba
23. 7. 2008 Immanuel Wallerstein: Zabrala v Iráku "vlna"? Immanuel  Wallerstein
24. 7. 2008 Obecní noviny: zkušenost nejen zlínská Miloslav  Štěrba
24. 7. 2008 Jak říci "ANO", anebo "NE", jde-li o účast na olympiádě? Miloš  Dokulil
24. 7. 2008 Příspěvek k politické kultuře Stanislav A. Hošek
23. 7. 2008 Snažíme se rychle dohnat Evropu, svět i zdravý rozum Olga Anna Sedláčková
19. 7. 2008 Hospodaření OSBL za červen 2008

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
27. 7. 2008 LFŠ a Jiří Králík Boris  Cvek
26. 7. 2008 Kohoutovy a Jasného Zářijové noci: pozoruhodně zralý a promyšlený film Jan  Čulík
26. 7. 2008 Letošní Letní filmová škola jako sociologický materiál pro studium české společnosti Jan  Čulík
12. 6. 2008 Králík: Podávám na AČFK trestní oznámení Jiří  Králík
6. 11. 2007 Kauza Králík Markéta  Sulovská
6. 11. 2007 Letní filmová škola: plivat netřeba Ondřej  Čapek
6. 11. 2007 Králík není ochoten přiznat svou odpovědnost   
5. 11. 2007 Asociace českých filmových klubů a vzor podlosti Tereza  Brdečková
31. 7. 2006 Dvě významné české filmové akce Jan  Čulík
29. 7. 2006 Nerušte mé kruhy!   
28. 7. 2006 Poctivost se nevyplácí? Jan  Čulík
28. 7. 2006 Reggio a Tarkovskij Jan  Čulík
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
24. 7. 2006 A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík