2. 1. 2008
Diskriminace celebritálního obdivu tvůrců vůči sexu před kameroureakce na polemiku Fabiana Golga "Rosenbergovi: Měli bychom vylučovat pornografy ze společnosti?" s článkem Štěpána Kotrby "Pornoproducentka v České televizi?" Nikdo, tím méně já, nepopírá právo souhlasících dospělých vyrábět, publikovat, vystavovat, rozšiřovat a konzumovat pornografii v soukromí. Česká televize ale není soukromá. A není to ani soukromí. Veřejná služba není bordel, ani sexshop, nebo by alespoň být neměla. V soukromí ať si Fabiano Golgo dělá, co je mu příjemné. Při vstupu do veřejného prostoru po něm chce evropská společnost, aby měl zahalené pohlaví, v případě žen vyžaduje společnost i zahalené druhotné pohlavní znaky. Výjimky nudistických pláží nelikvidují obecné pravidlo. V brazilském pralese možná toto pravidlo neplatí. V městě Brasílii ovšem platí také... Říká se tomu kulturní kontext. Vít Klusák, Filip Remunda, Jan Burian: S pornoproducentkou v očekávání - foto z natáčení: ČT |
Multikulturní soužití vyžaduje toleranci i jiných zvyklostí než domácích. Kulturní normy se nastavují postupně liberálněji, nicméně ani liberálnost není anarchie (anarchisté mi prominou, že zneužívám laického významu tohoto slova). A tak stejně jako francouzské státní sekulární školství nastavilo velmi tvrdou bariéru proti agresivnímu, "jinému", islámu v podobě šátkového zákona, česká společnost nastavila normy chování solidárně placených médií veřejné služby. Nastavila je přísněji než nastavila normy obecné morálky trestním právem. Nad pornografií uprostřed města se pohoršují pouze křesťanští moralisté, nemajíce už politickou sílu k tomu, aby hambáře bičovali či křižovali. Děti i faráři si zvykli na sexuálně explicitní reklamu, na růžovo obarvené domy se srdcem ve vývěsním štítu i všeliké vyretušované sexuální mašiny v tiskovinách na stánku. Ze společnosti pornografii a prodejný sex vylučují pouze feministky s poukazem na symboličnost pokoření a zotročení. Kurvy samy jsou v centru rády, stejně tak homosexuální prostituti. Nad nimi se pohoršoval kdysi pouze Fabiano Golgo. Televize či rozhlas veřejné služby má ale ve společnosti roli, vymezenou nikoliv pouze technologicky, jako tomu bylo dlouho v Británii, ale dnes už pouze obsahově. Žije v konkurenci komerčních médií, komerčního marketingu a reklamy. A právě tento obsahový imperativ existenci televize či rozhlasu veřejné služby odůvodňuje a odůvodňuje i koncesionářský poplatek. A proto by se program ČT či ČRo měl odlišovat od programu komerčních médií, aby dostál své roli, určené mu společensky uznanými normami - zákonem a kodexem. Ty tvoří základní obsahové omezení a hranice veřejné služby, bez ohledu na názory Johna Stuarta Milla či Fabiana Golga o svobodě. Pornoproducenti a pornoherci mají své místo na obrazovce veřejné služby v České republice také. Je třeba se ale ptát, co je na takovémto pořadu veřejnoprávního. Nejde mi o morálku, ale o obranu pojmu veřejné služba. Pornografka může být v televizi veřejné služby objektem sociálně kritické reportáže jako ukázka zvráceného prostředí, ve kterém se sex stává zbožím. Burian toto prostředí vizualizuje, ale nepolemizuje s tím, pouze ve svém komentáři na internetových stránkách. Rosenbergovou nekonfrontuje s protinázorem, nenutí ji odhalovat příčiny. Čeká, že tak učiní sama. On sám je v tu chvíli udiveným a mírně rozpačitým pozorovatelem... Očekává inteligentního diváka, který bude polemizovat sám a sám se bude pohoršovat nebo nesouhlasit. Pornografka může být v televizi veřejné služby objektem důsledně analytické publicistiky, odhalující okolnosti prodejného sexu a jeho vizualizace jako součásti kritického veřejného diskurzu. Tento diskurz nesmí ovšem být jednozdrojovým monologem ze života představitelky pornoprůmyslu, kterému je moderátor pouze stafáží. Pornografka by ale neměla být v televizi veřejné služby objektem takovéto prezentace, oslavou liberalismu bez hranic, bulvární ikonou Burianova a Remundova pseudo-show. Peříčkem ČT. Jako Český senTelevize veřejné služby má normotvornou roli. I v oblasti morálky. Vytváří vzory pro jednání mnohých diváků. Určuje míru společenské tolerance - toho co je "normální", co je "normou" a co nikoliv. Vytváří a vizualizuje mediální symboly. Ikony. Celebrity. I proto je důsledně omezena zákonem a kodexem. Je názorovým kompromisem všech koncesionářů. Není a nemůže být místem pro neujasněné dramaturgické koncepty. Nemůže být místem pro hodnotově neujasněné experimenty, jakým byl "dokument" Český sen. Neupírám přitom Českému snu ani persifláži na "den žen" experimentální hodnotu. Je legitimní otázkou se ptát, zda pornografie je určena k prezentaci v tomto médiu, i když je tolerována na okraji společnosti a není za určitých podmínek kriminalizována. O tom - opět dle zákona - rozhoduje mimo redaktorů a producentů skupina lidí, zvaná Rada ČT, zastupující veřejnost, a u nejednoznačných případů rozhoduje na základě poradního orgánu generálního ředitele, zvaného Etický panel. Natočit toto téma tak, aby plnilo veřejnou službu, je obtížné. Vyžaduje to schopnost analytického myšlení a schopnost je vizualizovat. Nepodlehnout lacinosti. Plochosti. A právě to se Klusákovi a Remundovi stalo. Česká televize - Vít Klusák, Filip Remunda, Jan Burian: S pornoproducentkou v očekávání - ukázka YOU TUBE VIDEO Sama Rosenbergová navíc je kriminalizována. Za obchodování s lidmi, kuplířství a krádeže. Což jsou trestné činy které společnost určila v trestním zákoně a odnětím svobody určila i jejich společenskou nepřijatelnost. Zákon je televize povinna dodržovat a respektovat. Rosenbergová je nyní v roli obviněné, která je obžalována - tudíž státní zástupce shledal odůvodněnost obvinění. K soudu ještě nedošlo, ale žádost o propuštění z vazby byla zamítnuta. Za těchto okolností je podle mého názoru a podle § 2 odst. b) zákona 483/1991 Sb. o České televizi její oslavná medializace v Burianově "dni žen" nevhodná. A to není diskriminace, která by byla v rozporu se zákonem. To je diskriminace, kterou kodex veřejné služby připouští jako ochranu společnosti před pokřiveným nechtěným uplatněním normotvornosti masmédia. Neb vrahy a lupiče si také televize veřejné služby nebere na obrazovku, aby zde vysvětlovali své názory. I kdyby se John Stuart Mill a Fabiano Golgo stavěli na hlavu. Skoro se chce myslet, že dramaturgie České televize tento doposud třídílný cyklus uvedla jen proto, aby mohla v druhém dílu představit dva světy: americkou bubenici Hilary Binder a prezidenta Václava Klause. Předesílám, že 22.1., několik dnů před volbou prezidenta. Protože třetí díl o zpěvačce Janě Kratochvílové, dnes "Uriel", o čerpání energie rovnou z vesmíru, je pouze kratochvilným výletem filmařů do blázince, který je všude kolem nás. Je, anebo se jen zbláznila jedna dramaturgie v České televizi? ČT: Burianův den žen s Janou Uriel Kratochvílovou, papežkou světla ZDE Vít Klusák, Filip Remunda: Český sen - ukázka YOU TUBE VIDEO
Anonce pořadu v ČTBurianův den žen s Žanetou Rosenberg, pornoproducentkou, režisérkou a také v době natáčení nastávající matkou Žaneta Rosenberg, pornoproducentka a režisérka, příležitostná pornoherečka a v době našeho natáčení nastávající matka, stráví filmovací den s Janem Burianem. Společně nahlédnou do fotografického ateliéru v domě, kde zrovna vznikají obrazové podklady na obal desky, ale navštíví i Žanetiny rodiče, kteří se postupně smiřovali s povoláním dcery. Česká republika zastává v produkci pornografie přední světové místo. Svět velkých peněz láká stále více zájemců o "práci". Žaneta Rosenberg tvrdí, že adepty herectví musí pro velký zájem odmítat. Obživa sexem, která se provalila u studentek Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni, je jen špičkou ledovce. Žaneta se narodila v Kdyni u Domažlic na Vánoce 1982. Její rodiče žijí a podnikají v Kdyni, vlastní zlatnictví a železářství. Do školy tu chodí její desetiletý bratr, většinou v tričku rosenberg-tv.com, což je značka pornotelevize do telefonu, kterou Žaneta založila se svým manželem Robertem Rosenbergem (jak jinak - nejznámějším českým pornohercem). Manželé jsou teprve rok, do té doby byli obchodními partnery. Žaneta je v době natáčení v 6. měsíci těhotenství, pro syna má připravené jméno Forrest (podle amerického filmu Forrest Gump). Česká republika zastává v produkci pornografie přední světové místo. Z pražských serverů se explicitní pornografický materiál šíří všemi směry - k největším odběratelům patří konzumenti v USA. Svět velkých peněz láká stále více zájemců o "práci". Žaneta Rosenberg tvrdí, že adepty herectví musí pro velký zájem odmítat. Obživa sexem, která se provalila u studentek pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni, je jen špičkou ledovce. Česká relativistická společnost je ve srovnání například s USA velmi liberální. Žaneta Rosenberg je mladá nastávající matka unášená větrem doby, ve které žije. Vydělává svým tělem, vzdělává se v nových audiovizuálních technologiích a zakládá rodinu. Co na to její rodiče, katolíci z Kdyně? ČT: Burianův den žen ZDE Jiná doba? Povídal jsem si před kamerou s rodiči známé pornohvězdy. Byli to milí lidé z malého města, dům, v němž mají svůj obchod, dostali zpátky v restituci. Patřil dědečkovi, kterého věznili v komunistickém lágru v Jáchymově. Dcera se vydala do Prahy studovat práva, ale nějak se to zvrtlo a stala se pornoherečkou. Dnes má honosnou vilu, a když ji rodiče chtějí vidět, musí se vydat oni za ní, neboť porno je byznys a holka se ještě ke všemu chlubí, že je workoholička. Matka pravila: "To víte, že se nám to její povolání nelíbilo, ale když ji vyhodíme z domu, ničemu tím nepomůžeme, jen ji ztratíme úplně." A otec dodal: "Co jsme měli dělat. Je jiná doba..." Rozloučil jsem se s nimi s hořkým pochopením, neboť jsem také rodič a mám své noční můry, a vyrazil jsem zvýšenou rychlostí k domovu, jen abych už na podobné věci nemusel myslet. Za drsného hukotu cédéčka punkové kapely SABOT, které hrozilo tím, že vyskočí z přehrávače a způsobí na dálnici hromadnou havárii, jsem si pročišťoval hlavu a přitom opakoval tu tatínkovu zaklínací formuli: "Je jiná doba." Vážně je jiná doba? Vzpomínám si třeba na to, co jsem četl o třicetileté válce. Vojska valící se Evropou, hordy žoldáků, kteří náhle zjistili, že doposud uznávaná pravidla už neplatí, takže mohou po libosti drancovat, vraždit a znásilňovat nejen na nepřátelském území, ale kdekoli, kde se jim zachce -- i doma... Tehdy opravdu přišla jiná doba, v níž si nikdo nemohl být ničím jistý. Ale co tak strašného se stalo dnes, že si tím najednou tolik lidí omlouvá své zmatení hodnot? Holka ze slušné rodiny ukazuje rozkrok celému světu a bez uzardění o tom mluví jako o práci. Nikdo ji k tomu nenutí, neprodali ji do otroctví, netrpí hlady, není válka a ona nemá na smrt nemocného bratříčka, kterému by potřebovala našetřit na operaci nebo na léky. Jen jí někdo nakukal, že vydělávat si tímto způsobem je naprosto v pořádku. Spousta lidí přece rovnou krade nebo podvádí, že... Navíc kam se na "pornoprůmysl" hrabe Hollywood; v téhle branži proteče mnohem víc peněz, má také své žánry, hvězdy, a dokonce Oscary. Podnikají v ní miliony lidí a miliony lidí to kupují, tak to asi bude v pořádku... No, nevím. Na pornografií mi nevadí nahá těla, zveřejňovaný milostný akt. Děsí mě způsob, jakým se tyhle produkty vyrábějí, ta prázdnota ducha, absence citu a zoufalý nevkus. Možná bych měl být smířlivý mnohem míň, než jsem -- anebo právě naopak?! Jasno mám jen v jednom: není pravda, že by se změnila doba. V případech, jako je tenhle, žádné jiné doby neexistují, existují jen opakující se příběhy lidí, kteří si něco nalhávají, aby umenšili svůj stud a ubrali z vlastní slabosti a viny. Aby se dokázali smířit se sebou samými. Copak si asi nalhávám já? Jan Burian ČT: Doslov Jana Buriana k filmu s Žanetou Rosenberg, pornohvězdou v očekávání ZDE |