19. 7. 2007
VZP: Pacientka nemá právo na asistenčního psaStanovisko k odmítnutí lázeňské péčeJana Víšková, tisková mluvčí VZP ČR V případě naší klientky slečny Daniely Machové k porušení žádného z předpisů nedošlo. Klientce byl schválen návrh na komplexní lázeňskou léčbu s průvodcem pro pobyt do smluvních lázeňských zařízení: Lázně Teplice v Čechách, Janské Lázně a Lázně Mšené. Z obsahu dopisu generálního ředitele Lázní Teplice v Čechách vyplývá, že naší klientce nebylo odmítnuto poskytnutí léčení, ale byla odmítnuta pouze přítomnost asistenčního psa, a to jen v přesně definovaném období. Pokud by pacientka netrvala na přítomnosti asistenčního psa, byla by dle obsahu dopisu v řádném termínu odléčena. |
Toto rozhodnutí tedy není porušením smluvního vztahu, a VZP ČR tedy není oprávněna do rozhodnutí managementu v takovýchto případech zasahovat. Pacientka byla v Lázních Teplice v Čechách léčena už 2x, vždy za přítomnosti průvodce pro pobyt, a dle dostupných informací, i za přítomnosti asistenčního psa. Toto lze považovat za skutečně vysoký nadstandard a benefit pro klienta ze strany lázeňského zařízení. Je třeba si uvědomit, že na úhradě tohoto nadstandardu se žádná zdravotní pojišťovna nepodílí (podle legislativy nemůže -- jedná se o sociální pomoc, nikoliv lékařskou). Z tohoto důvodu zdravotní pojišťovna nemůže rozhodování managementu lázní žádným způsobem ovlivnit. Nicméně vzhledem k tomu, že pacientka má schválený doprovod (zřejmě matky) na celou dobu pobytu, je prokazatelné, že má zajištěnou veškerou péči nejen odbornou, ale i asistenci pro osobní potřebu a obsluhu na celou dobu léčení (VZP za tohoto průvodce hradí ubytování i stravování). Samozřejmě, můžeme diskutovat o zdůvodnění, které nedovoluje přítomnost asistenčního psa. Je ale třeba si uvědomit, že lázeňská zařízení poskytují péči nejen klientům pojišťoven, ale i samoplátcům, a pohybují se tak v silně konkurenčním prostředí. Toto konkrétní smluvní lázeňské zařízení už projevilo dostatečně korektní a vstřícný přístup v předchozích pobytech slečny Machové. Takový přístup není u jiných lázeňských míst - např. přístup na kolonádu v Mariánských Lázních je psům zcela zakázán. Z lidského pohledu je jistě možné tento přístup a vztah k jistě velice oddanému a inteligentnímu tvoru pochopit. Z lékařského hlediska ale byly pro pacientku vytvořeny zcela optimální podmínky pro úspěšné absolvování komplexní lázeňské péče, zejména schválením průvodce pro pobyt, který pomůže zajistit veškeré potřeby a komfort. Z pohledu VZP je přítomnost asistenčního psa určitý nadstandard, který ale nemůže ovlivnit - ani zásahem do pravomocí ředitele lázeňského zařízení. Z lékařského hlediska by bylo nadřazování schopností asistenčního psa nad zlepšení zdravotního stavu pacientky jen velmi obtížně přijatelné. Udržení schopností asistenčního psa by ale zřejmě bylo možné řešit např. umístěním v původním výcvikovém středisku (bohužel, z dostupné dokumentace není patrné, kde byl asistenční pes po dobu pobytu naší klientky ve FM Motol...?) Určité pochybení ze strany Lázní Teplice v Čechách lze spatřovat z jiného pohledu. Dle výše citované metodiky - pokud lázeňské zařízení v prvém pořadí (Lázně Teplice v Čechách) nemá k dispozici lůžko v potřebném časovém období (v tomto případě 11.8.2007 -- důvody pomiňme), je povinno celý návrh odeslat do lázeňského zařízení v druhém pořadí (Janské Lázně). Toto nebylo ze strany Lázní Teplice v Čechách splněno. Chceme ale zajistit co nejkomplexnější zdravotní péči pro své klienty, proto pracovníci VZP po telefonické dohodě s ředitelem Janských Lázní MUDr. Romanem Koudelem zajistili pro slečnu Máchovou možnost lázeňské léčebné péče v tomto zařízení, včetně přítomnosti asistenčního psa a průvodce. Zdroj ZDE |