19. 7. 2007
I v ČR je spotřebitel chráněnJak popisujete, že v Británii smlouva nabývá platnosti až měsíc po jejím podepsání, tak v ČR je spotřebitel na dobu 14 dní před podomními obchodníky chráněn podobným institutem (v případě nedodání zboží po dobu měsíce), konkrétně §57 odst. 1 občanského zákoníku: |
§ 57(1) Byla-li spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele nebo nemá-li dodavatel žádné stálé místo k podnikání, může spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření; nedošlo-li dosud ke splnění dodávky zboží či služeb dodavatelem, může od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce do 1 měsíce. To neplatí ohledně smluv, u nichž si spotřebitel výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky. Dodavatel je zároveň povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky do 30 dnů od odstoupení od smlouvy. Dále v druhém odstavci ukládá zákon tomuto podomnímu prodejci povinnost spotřebitele na jeho právo k odstoupení písemně upozornit: §57(2) Dodavatel musí spotřebitele písemně upozornit na právo odstoupit od smlouvy nejpozději při uzavření smlouvy; písemné upozornění musí obsahovat i označení osoby, u níž je třeba toto právo uplatnit, včetně bydliště či sídla takové osoby. Přičemž je v jeho zájmu, aby tak učinil, neboť jinak se lhůta na odstoupení prodlužuje až na dobu jednoho roku: §57(3) Při porušení povinnosti stanovené v předchozím odstavci má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 1 roku od jejího uzavření. Že v praxi mnohdy dochází k seznámení spotřebitele o právu na odstoupení od smlouvy titěrným písmem ve smlouvě na zápatí 8. strany z 15 je už jiná věc. Jen doplním, že mi známý povídal, jak si jeho děda koupil od podomního prodejce hlásič požáru (kdo by taky chtěl uhořet, že...?). Myslím, že za něj zaplatil 1200kč, přičemž maloobchodní cena je desetkrát nižší... Ale to už jsou spíše otázky etiky, podobně jako postup Středočeské energetické ve věci vymáhání dluhu... |