17. 7. 2007
Psi a muslimovéRád bych reagoval na spor o to, zda pes je či není v islámu nečisté zvíře, píše Jan Potměšil. V obecném povědomí je zakořeněn názor, že pes v islámu skutečně nečisté zvíře je, což ale nevysvětluje, proč se v muslimských zemích psi běžně chovají (odkud vlastně pochází úsloví "psi štěkají, ale karavana kráčí dál"?). I tak může být mezi samotnými muslimy názor na "čistotu" psů nejednotný a rozporuplný, jak dokazuje i muslimská stránka pojednávající o psech a vyvracející předsudky vůči psům ZDE |
Pro jistotu jsem se dotázal svého kamaráda, praktikujícího muslima, který mě ujistil, že pes není nečisté zvíře, že jde o rozšířený omyl, nečisté že jsou pouze jeho sliny (olíže-li pes talíř, je ho prý třeba šestkrát omýt) - bohužel nevěděl, z jakého hadísu kvalifikace psích slin za nečisté plyne (hadís - původně jen ústně předávaná zpráva nebo vyprávění o životě, skutcích a výrocích Proroka a jeho Druhů tvořící sunnu, druhý nejvýznamnější zdroj práva po Koránu). Zmíněný kamarád sám navštěvuje kamarádku, která má psa, se psem si hraje, hladí jej atd. Takže odmítnutí studentky v Lázních Teplice kvůli psovi považuji buď za projev zabedněnosti a nevzdělanosti nebo jde o záminku, jak si nepřidělávat práci s pacientem, z něhož nelze očekávat žádný zisk. Článek Ondřeje Šlechty na Britských listech proto nemohu považovat za seriózní text informující o problému a jdoucí "na dřeň", ale spíše za příklad zřídkavého úspěchu některého ze zakomplexovaných, žlučovitých a štvavých serverů typu EUrabia nebo Český svaz mužů, spočívajícího v proniknutí i na "normálnější", resp. serióznější, internetové portály. |