25. 9. 2006
Papež neříkal v přednášce o násilí pravdureakce na vystupení papeže Benedikta XVI. v Řezně Papežovo tvrzení, že verš 256 ze súry Bakara je jednou ze "starších súr z období, ve kterém byl sám Mohammed ještě bezmocný a ohrožený", je nepravdivé. Neboť verš 256 byl seslán v době kdy Muhammad byl vůdcem mocného státu a nebyl ohrožen. Stalo se tak po porážce židovského kmene Banu al-Nadir. Tento kmen porušil smlouvu s muslimským státem a plánoval vraždu samotného Muhammada. Po odhalení plánu členů tohoto židovského kmene došlo k odvetnému kroku a celý židovský kmen byl vysídlen mimo oblast Medíny. |
Přední komentátor Koránu Ibn Kathir k tomuto verši říká: A bylo řečeno, že tento verš byl seslán kvůli jedné skupině z Ankar (obyvatele Medíny), ale je platný pro všechny. A Ibn Abbas řekl: Před tím (bylo zvykem v Medíně), že když ženě zemřely děti po porodu, tak dala slib, že když následující dítě přežije (porod), tak, že z něj učiní žida, a potom když Banu An-Nudair byli donuceni odejít, měli mezi sebou děti od Ansar (aby je vychovali jako židy), a tak ansar řekli: přece neopustíme naše děti! Tak Bůh Vznešený a Mocný seslal tento verš: Nebudiž žádného donucování do náboženství. (Zaznamenal Abu Daůd - vyprávění číslo 2307). Ibn Abbas také řekl, že tento verš byl také seslán k jednomu muži z ansar, z rodu Salima bin Auf, říkali mu al-Hussaini, a měl dvě děti které byly křesťany a on byl muslim. Tak řekl on Prorokovi (mír a požehnáni Boží s ním): Nemám je donutit k (přijetí) islámu? Protože oni chtějí zůstat křesťany. A tak byl seslán tento verš: "Nebudiž žádného donucování do náboženství." Jak vidíme verš: ""Nebudiž žádného donucování do náboženství" nebyl seslán v době, kdy jak tvrdí papež "byl Mohamed slabý a bezmocný", ale právě naopak v době kdy již byl představitelem státu a měl za sebou mnoho úspěšných bitev. V době kdy se blížil k vrcholu moci a síly a nemusel brát ohledy na nikoho. Ale on je bral a odmítl žádost svého druha o násilné přinucení jeho dětí k islámu a místo toho mu řekl "nebudiž žádného donucování k náboženství!" Sám komentátor koránu Ibn Kathir píše: "Tento verš znamená, abyste nikoho nenutili k přistoupení k islámu. A je to tím, že Islám je jasný a jeho důkazy jsou jasné a vše je tak jasné, že nepotřebuje (není třeba), aby někdo byl nucen přistoupit k islámu. A ten, koho Bůh přivedl k islámu a rozsvítil mu v hlavě a uklidnil tím i jeho duši, tak vstoupil do islámu podle jasnosti, a komu Bůh zaslepil jeho srdce a zapečetil jeho sluch a zrak, tak tomu nepomůže přistoupení k islámu donucením." V této situaci zní další výrok papeže "Ale císař přirozeně znal i výrok o svaté válce, napsaný v Koránu, který vznikl později" dosti nevhodně. Bohužel není mi známo, o jaký verš se má jednat a proto nemohu papežova slova okomentovat. Pouze mohu poukázat na skutečnost, že většina veršů o úsilí formou fyzického úsilí při obraně (džihád znamená úsilí a ne nesprávně "svata válka", svata válka v islámu neexistuje a její křesťanské pojetí je v islámu totálně bez ekvivalentu) byla seslána před veršem o zákazu nucení k islámu. |