13. 9. 2006
Chceš se jít pomodlit? Zaplať!Připadá mi přirozené, že kostel spravuje církev. Hájil jsem soukormě i veřejně návrat k právní pozici pražského dómu sv. Víta, Vojtěcha a Václava před jeho znárodnění minulým režimem. Byl jsem si samozřejmě vědom národních či státních aspektů budovy, že tam jsou pohřbeni čeští králové a že jsou tam korunovační klenoty, ale byl jsem přesvědčen, že správce katedrály, svatovítská kapitula a stát se snadno domluví. |
První všemi viditelný krok, který církevní správa katedrály udělala hned po jejím převzetí, mne opět usvědčil z naivity. Bylo zavedeno vstupné do celé budovy. Výjimkou jsou chvályhodně aspoň doba bohoslužeb a poutnické skupiny vedené kněžími. Jenže to je málo. Do katedrály, kde leží ostatky sv. Václava a pravděpodobně sv. Vojtěcha, dále pak ostatky hlavního patrona Země české, sv. Jana Nepomuckého, do katedrály, která byla po staletí svědkyní smutných i slavných okamžiků katolíků v českých zemích, nechodí lidé jen zírat na památky. Chodí se tam i modlit. To možná kaptula přehlédla. Modlitba se asi v jejím účetnictví ztrácí. Nic nevynáší. A modlitebníci jen našlapou a opotřebovávají zařízení. Kdo to má platit? Platit za návštěvu katolické kostela, to je v evropské kulturní a duchovní tradici prostě SKANDÁL. Církevní činitelé dělají v posledních týdnech a měsících krok za krokem vše proto, aby lidi z kostelů a z církve vůbec vyhnali, aby se zesměšnili a aby vzbudili vůči sobě oprávněný hněv veřejnosti. Ještě, že Zakladatel a Hlava církve je v katedrále přítomen v oné diskrétní, skromné, a také bezmocné podobě. Že je tam jako eucharistický Chléb. Kdyby tam totiž nebyl přítomen svátostně, nýbrž fyzicky, vzal by nepochybně do rukou důtky a zpřevracel by stoly penězoměnců, totiž pardon, stoly prodavačů vstupenek a horlil by pro dům svého Otce. Znovu by jasně řekl, že si přeje, aby to byl dům modlitby a ne peleš lotrovská. zdroj ZDE |