21. 8. 2006
Účtování příplatků k letenkám je v rozporu se zákonemtisková zpráva Praxe leteckých společností, která spočívá v rozdělování skutečné ceny letu mezi vlastní cenu letenky a dodatečné "servisní" poplatky představuje dle názoru právníků programu GARDE Ekologického právního servisu (EPS) porušení zákona o ochraně spotřebitele i obchodního zákoníku. Právníci GARDE-EPS se společně se Sdružením obrany spotřebitelů obrátili na alianci leteckých společností SkyTeam s výzvou, aby se zdrželi protiprávního jednání. |
Zákon o ochraně spotřebitele zakazuje informovat o ceně způsobem, který vzbuzuje zdání, že cena je nižší než ve skutečnosti nebo že v ceně jsou zahrnuty služby, které se ve skutečnosti platí zvlášť. V rozporu s tímto zákazem je tedy účtování poplatků představující úhradu "služeb", které tvoří nedílnou součást hlavní služby - tedy letu - a nejsou ovlivnitelné volbou cestujícího. Obdobného charakteru jsou servisní poplatky, které zvyšují cenu každé letenky o konstantní částku bez udání důvodu, pro který jsou placeny. České aerolinie, největší domácí letecká společnost, si při nákupu každé letenky účtuje servisní poplatek ve výši 400 Kč. Ceny letenek však inzeruje bez zmíněného poplatku. Právník GARDE-EPS Filip Gregor k tomu dodává: "Účtování dodatečných poplatků, které jsou bezdůvodně vyčleněny ze základní ceny zboží či služby, je v rozporu s platnou českou právní úpravou i judikaturou. V zahraničí se již soudy vyjádřily i konkrétně k servisním poplatkům účtovaným k! letenkám a konstatovaly jejich protiprávnost." V případě, že se SOS a EPS nepodaří smírnou cestou přimět letecké společnosti v České republice ke zrušení těchto poplatků, hodlají předložit otázku legálnosti jednotlivých účtovaných poplatku k rozhodnutí soudu. Právníci GARDE-EPS ve spolupráci s SOS provedli analýzu postupu leteckých společností v rámci projektu NROS "Transition Facility" financovaného ze zdrojů Evropské Unie. |