8. 12. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 12. 2005

Realita - obchodní artikl jednadvacátého věku

Zavést dobrý pojem a vytvořit v lidech pocit jeho nepostradatelnosti může předznamenávat obrovský kasovní úspěch. I když je pozice pojmů "Ježíš" a "Bůh" na memetické burze zřejmě zatím neotřesitelná (vedle "svobody", "demokracie" a hlavně "humanity", která učinila z Václava Havla jednoho z nejbohatších Čechů světa), je dobré mít další v záloze. Na poli kšeftu s ničím čeká slovo "realita" slavná budoucnost. Jeho zavedení na mediální úrovni bude možná jednou označeno za stejně geniální tah jako vytvoření neviditelného, nehmatatelného a nepoznatelného Boha.

Nemá-li obchodní artikl žádnou hmotnou podstatu, nemůže být jeho prodejce usvědčen z obchodování se šuntem, což ví dobře každý teolog. Časy třikrát a více účinných bohů se zřejmě tak či onak chýlí ke konci, chytrý obchodníček však má vždy něco v záloze - skutečnější realitu, opravdovější skutečnost. Tyto časy se právě začínají. Už ne heretik, už ne šarlatán - ukradené rukopisy scénářů budou usvědčovat pořadatele konkurečních reality show z nedostatečné skutečnosti.

Po nudných experimentech, jaké přenášejí televize nyní, zvedají rytíři mediální sféry hledí. Za zrcadlovými brýlemi se usmívají živá očka obchodníka schopného prodat nic. Odtud tedy fouká vítr. Proto ta nenávist katolické církve a zjevná odtažitost ostatních křesťanských sekt vůči reality show. Zdá se, že byl vynalezen termín, který může potenciálně ohrozit monopol malo i velkoakcionářů firem obchodujících se slovem "Bůh". Pojem vzrušující, táhnoucí masy.

Reality show pořádané například katolickou církví mohou sice dráždit fantazii, ale neuspokojí primární potřeby konzumenta této podívané - skutečně se stát hvězdou programu a skutečně něco změnit. Nu, tak nám zase Matka Čenstochovská v lublinské katedrále pláče krev, pomyslí si znuděný divák. Vyroste mi kvůli tomu před barákem bazén? I kdyby totiž byli skutečně náboženští vůdcové schopni do každé domácnosti doručit jednu neperiodicky krvácející Madonu, deset milionů je deset milionů.

Nedávno proběhnuvší zpráva o připravované holandské reality show Fet a šuk celkem oprávněně ponechala většinu komentátorů chladnými. Tuto formu reality show již dnes prezentují (či napodobují) desítky, snad stovky pornowebů - a mají značný úspěch. Divák může sledovat celou cestu pornomodelu z ulice - kde byl osloven a přesvědčen - až do nahrávacího studia. Skvělé dobrodružství - skvělá naděje. Chcete se stát lovci pornohereček? (To jó! To jó!) A chtěli byste být na ulici lapnuti chlapem s peněženkou plnou dolarů? (Jasan! Jasan!)

Čtenář, divák, konzument ujišťovaný na každém kroku o nereálnosti světa prezentovaného médii, o nepoznatelnosti světa jako takového, bude po realitě žíznit stále víc. Po realitě, jíž bude účastníkem, hlavním hrdinou - hvězdou. Co přijde po Fetu a šuku? Zřejmě euthanasie online. Laskavá a dobrá babička s pomněnkovýma očima bude v tichosti upadat do spánku, zatímco krátké spoty budou ukazovat její život podbarvený romantickým klavírem, příbuzní budou s pláčem vzpomínat na to, jaká že byla paní magistra pravá světice, a národ žíznící po takovém nádherném nekrologu se bude moci udívat k smrti. Čí oko by slzu neuronilo...

Dosud nejprodávanější bezobsažný pojem - totiž Bůh - necítíme zde něco neuchopitelného, něco iritujícího nás svou dokonalou cizostí? Naproti tomu skutečnost - jakkoliv je svou povahou anti-ideální, absurdní, nepřející našim plánům a předpokladům, je nám důvěrně známá, představujeme si totiž svou vlastní skutečnost, svůj ideál samotný. Samozřejmě, že se jedná o pančované zboží, to však může ponechat obchodníka chladným. Dokonale přece stačí, že si konzument pod pojmem "skutečná dívka" představí svou ideální dívku.

Reality show nabízí stejně jako náboženství tyátr, během kterého jsou člověku prodávány jeho vlastní naděje, je to čirý tunel. Zákazníkovi se zde nabízí předražené zboží z jeho vlastní kapsy. Přesto se realita, opravdovost stane přídomkem schopným prodávat nejen nudu, ale i sušenky, mobilní telefony a kokosové ořechy. Už nyní se pokoušejí malé farmy přesvědčit zákazníka, že rajčata z velkofarem nejsou skutečnými rajčaty - co přijde dál? Ve stálých sporech o to, který Bůh, automobil a která show je skutečnější, se zrodilo božstvo nové - skutečnost sama.

Je to dobré božstvo, ta Realita. Popsat to nejde, zachytit jen sotva, každý si pod tím představí, co chce, a dají se na tom trhnout pěkné peníze. Kněžstvo už má, vyznavače taky, tož se jí taky krátkým článkem pokloňme. Nebo tomu, kdo právě tuto novou bohyni zavedl. Byl to pravý fiškus, jemuž mohou jiní proroci jen závidět. Reality show myslím ostatní bohoslužby časem převálcuje - má totiž nad nimi jednu ohromnou výhodu - naděje svého věřícího (změnu pohlaví, slávu, peníze, odchod ze světa za asistence národa tonoucího v slzách) je skutečně schopna a připravena splnit. Dobrodružství, která nabízí, mohou být skutečná. V tomto smyslu se oproti hysteriím ryze náboženským jedná přece o jakýsi pokrok.

                 
Obsah vydání       8. 12. 2005
8. 12. 2005 Ricová: Američané nesmějí mučit nikde
8. 12. 2005 Brazil Tomáš  Krček
8. 12. 2005 Harold Pinter ostře zaútočil na Bushe a na Blaira
8. 12. 2005 Americký cestující byl zastřelen na letišti v Miami
8. 12. 2005 Hole v ráji Vladislav  Reisinger
7. 12. 2005
8. 12. 2005 Jednooké stanovisko k Číně Milan  Daniel
8. 12. 2005 Tiché dohody a špatné hody Václav  Dušek
8. 12. 2005 Politický komentátor Neff konkrétní mobilní telefon přímo doporučuje! Jan  Čulík
8. 12. 2005 Kudy ven ze slepé ulice evropské ústavní krize? Josef  Brož
9. 12. 2005
8. 12. 2005 Mohou mít občanská sdružení i politické cíle?
8. 12. 2005 Parlamentní demokracie a mládežnický aktivismus Štěpán  Kotrba
8. 12. 2005 Boj s nezaměstnaností -- proč nemáme šanci? Miroslav Václav Steiner
8. 12. 2005 Realita - obchodní artikl jednadvacátého věku Filip  Sklenář
8. 12. 2005 Co stojí za teorií přirozených práv? Martin  Ondreját
8. 12. 2005 Jsme nespokojeni s tím, jak se vyšetřuje Czechtek 2005!
8. 12. 2005 K pojmu levice dnes Milan  Neubert
8. 12. 2005 Britney Spearsová v kozačkách, zavěšená do Dlouhého Bidla
7. 12. 2005 Ostravskou Karolinu bylo nutno zbourat Tomáš  Krček
7. 12. 2005 Spojování Urválka s dnešní KSČM, to je jedině dobře
7. 12. 2005 Antikomunistická kampaň posiluje konzervatismus v KSČM
7. 12. 2005 Česká republika nesmí mlčet o hrubém porušování lidských práv v Číně
7. 12. 2005 Mýtus novinářské neutrality a vyváženosti Ivan  Brezina
7. 12. 2005 Riskantní provizorium Oskar  Krejčí
7. 12. 2005 Důchodová reforma Josef  Provazník
7. 12. 2005 Muž žaluje CIA za to, že byl údajně mučen
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 11. 2005 Hospodaření OSBL za říjen 2005

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
8. 12. 2005 Tiché dohody a špatné hody Václav  Dušek
8. 12. 2005 Politický komentátor Neff konkrétní mobilní telefon přímo doporučuje! Jan  Čulík
8. 12. 2005 Realita - obchodní artikl jednadvacátého věku Filip  Sklenář
8. 12. 2005 Brazil Tomáš  Krček
7. 12. 2005 Smí nezávislý komentátor vystupovat v reklamách? Jan  Čulík
7. 12. 2005 Zmatený článek pod zavádějícím názvem Jan  Čulík
7. 12. 2005 Muž žaluje CIA za to, že byl údajně mučen   
7. 12. 2005 Důchodová reforma Josef  Provazník
6. 12. 2005 Hrubý domácí produkt -- k čemu je a k čemu není Tomáš  Paleta
6. 12. 2005 Jak vypadá svoboda peněz Bohumil  Kartous
6. 12. 2005 Být dobrým člověkem Irena  Zítková
6. 12. 2005 Zedník bude pískat, kdo bude skákat? Jan  Mech
5. 12. 2005 Osmdesát čtyři směrem k jedné nule Karel  Moudrý
5. 12. 2005 Zápisky od života odtrženého spisovatele Alex  Koenigsmark
5. 12. 2005 "Primátor Zedník mluví jako dlaždič"