23. 11. 2005
Pilsudského stín nad polskými gayiZákaz a nakonec rozehnání sobotního pochodu polských homosexuálů v Poznani, zadržení jeho spoluorganizátorek ze strany Zelení 2004, stejně jako mudrování polského prezidenta Kaczyňského, že čtyřprocentní menšina "nepatří do naší kultury", vyhlíží z české kotliny neuvěřitelně. Gayové a lesbičky se v Česku sice dosud nedočkali registrovaného partnerství, jejich komunita zastoupená mj. umělci však má v zádech podporu některých osob, vystupujících na veřejnosti i politiků od KSČM po ODS, veřejnost je k ní poměrně shovívavá a plamenné projevy poslance Jiřího Koniáše Karase občas hasí i jeho vlastní lidová strana. Se zlou by se potázal ten, kdo by si v Česku vůči čtyřprocentní menšině zkusil postupy a rétoriku ze sobotní Poznaně. Obávám se však, že velká část polské společnosti poznaňskému zásahu zatleská. Oproti dnes vládnoucí polské pravici je totiž česká ODS, napadaná za svoje národovectví a autoritářství, umírněnou, kultivovanou a téměř proevropskou silou. |
Ne geograficky, ale politicky stojí polská společnost od západních standardů lidských práv, tolerance a multikulturalismu dál než společnost česká. V temných úsecích své historie vzhlíželi Češi oprávněně severním směrem s obdivem k bojovné katolické církvi, k aktivním dělnickým a intelektuálním kroužkům, které se ve vhodný čas slily pod prapor Solidarity. Jenže mezi odůvodněnými nářky některých českých intelektuálů nad Čechy jako shrbeným národem posluhů, nad nímž hrdě ční Poláci nepokoření ani Němci ani Rusy, se občas ztrácely některé znepokojivé signály. Např. o tom, že část polské antikomunistické emigrace přemýšlela i o tom, zda nebylo vhodnější dobýt společně s Německem Stalinovo Rusko, že ji bolela poválečná ztráta území obývaných Litevci a Ukrajinci, že zatímco východoněmečtí evangeličtí disidenti otevřeli svoje kostely i pro punky, feministky a zelené, polský katolický disent nad pacifisty z hnutí Svoboda a mír (WiP) varovně zdvíhal prst. K historii polského heroického vzepětí proti okupantům z východu i západu patří i protiněmecký odvetný teror, počty ukrajinských civilistů pobitých za II. světové války a po ní polským (antikomunistickým) odbojem dosahují 15 -- 20 000. Že stále žije antisemitismus, ukázalo před lety i rozkrývání kauzy masakru v Jedwabném, doprovázené neochotou části polských nacionalistů přiznat si, čeho byli za války jejich předci schopni. Z těchto kořenů vyrostly dnešní poměry v Polsku, kde klasické pravicové a levicové strany západního typu mají problém vstoupit do parlamentu a kde většinu sympatií sklízí změť konzervatismu, klerikalismu, nacionalismu a autoritářství, které lze zařadit na rozhraní demokratické a extremní pravice. A tak projížděl-li se v sobotu poznaňskými ulicemi na koni duch maršála Pilsudského, kobyla jistě radostně ržála a maršál spokojeně švihal svou holí. O tom, kdy a na jak dlouho jim sklapne, rozhodne míra solidarity s těmi, o nichž část polské ultrapravice říká, že patří do plynu. |
Práva homosexuálů | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
23. 11. 2005 | Pilsudského stín nad polskými gayi | Pavel Pečínka | |
20. 11. 2005 | Homosexuálové do plynu? | Ondřej Slačálek, Linda Sokačová | |
20. 11. 2005 | Gay a lesbická liga protestuje proti zásahu policie vůči polským lesbám a gayům | ||
24. 10. 2005 | Štvanice | Štěpán Kotrba | |
18. 10. 2005 | Být homosexuál je jako obskočit kandelábr | Irena Ryšánková | |
10. 10. 2005 | Uznání homosexuálních sňatků nelze není srovnatelné s uznáním mnohoženství | ||
7. 10. 2005 | O homosexuálech ve Španělsku | ||
6. 10. 2005 | Nezapomínejme, že lidská práva gayů a lesbiček uznalo Španělsko | ||
5. 10. 2005 | Proč by měli mít homosexuálové stejná práva jako ostatní lidé? | Fabiano Golgo | |
5. 10. 2005 | Mea culpa | Fabiano Golgo | |
4. 10. 2005 | Homosexuálové jsou v ČR diskriminovaní | Filip Sklenář | |
2. 10. 2005 | Vladko dělá pro gaye v ČR víc než Jiří Hromada | Fabiano Golgo | |
29. 9. 2005 | Zášť katolické církve vůči homosexuálům volá do nebe | Romana Radová | |
23. 9. 2005 | Vatikán: Homosexuálové budou mít zakázáno stát se knězem |