4. 11. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Francis Fukuyama
4. 11. 2005

Fukuyama: Islámský extremismus pochází z Evropy

Přesně před rokem usmrtil Mohame Bouyeri, muslim narozený v Holandsku, mluvící plynně holandsky, holandského filmaře Thea van Gogha tím, že mu rituálně prořízl hrdlo. Tato událost vedla k radikální proměně holandské politiky: téměř úplně bylo zastaveno nové přistěhovalectví do Holandska. Tato událost by měla také dramaticky pozměnit náš názor na podstatu hrozby od radikálního islámu, píše Francis Fukuyama.

Považujeme většinou extremistický terorismus za něco, co vzniká v nefunkčních částech světa, jako je Afghánistán, Pákistán či Blízký východ, odkud je prý vyvážen do západních zemí. Proti terorismu se můžeme uchránit buď tím, že se od těchto zemí budeme izolovat, anebo do nich provedeme invazi a začneme tam "podporovat demokracii".

Jenže zdroj současného radikálního islámu není na Blízkém východě, ale v západní Evropě. Bouyeri i atentátníci z Londýna, stejně jako Mohammed Atta a útočníci z Madridu byli zradikalizováni v Evropě. V Holandsku, kde je více než 6 procent obyvatel muslimských, existuje množství radikalismu navzdory tomu, že je Holandsko moderní a demokratická země.

Absolutně nechápeme současnou islámskou ideologii, pokud ji považujeme za prosazování tradičních muslimských kulturních hodnot. Avšak v tradiční muslimské zemi není vaše náboženská totožnost otázkou volby: obdržíte ji, spolu se svým společenským postavením, zvyky a budoucím manželským partnerem od svého společenského prostředí. V takové společnosti nevládne zmatek ohledně toho, kým jste, neboť v ní dostáváte svou totožnost od společenských institucí.

Totéž neplatí pro muslima, který žije jako přistěhovalec na předměstí Amsterodamu či Paříže. Najednou si můžete svou totožnost sami určit: V knize Globalizovaný islám (2004) argumentuje francouzský vědec Olivier Roy přesvědčivě, že současný radikalismus je důsledkem "deteritorializace" islámu, která připravuje muslimskou totožnost o veškerou společenskou podporu, které se jí dostává v tradiční muslimské společnosti.

Problém totožnosti je zvlášť složitý pro druhou či třetí generaci přistěhovalců. Vyrůstají uvnitř tradiční kultury svých rodičů, ale na rozdíl od většiny nových příchozích do USA nemají pocit, že je okolní společnost řádně přijala.

Holanďané, Němci, Francouzi a další evropské národy si podržují silné povědomí vlastní národní totožnosti, která je nepřístupná lidem, pocházejícím z Turecka, z Maroka či z Pákistánu. Integrace je dále ztěžována tím, že nepružné evropské pracovní zákony způsobují, že je pro nedávné přistěhovalce a jejich děti velmi obtížné získat i nekvalifikovaná zaměstnání. Velký počet přistěhovalců závisí na sociální podpoře, nedostalo se jim důstojnosti přispívat svou prací okolní společnosti. Tito přistěhovalci a jejich děti se vidí jako outsideři.

Když se v tomto kontextu objeví někdo jako Usáma bin Ladin, který nabídne mladým konvertitům unverzalistickou, čistou verzi islámu, bez místních svatých, zvyků a tradic, je to populární. Náboženství už není realizováno - tak, jako v tradiční muslimské společnosti - prostřednictvím dodržování množství externích společenských zvyklostí a předpisů - náboženství se stává otázkou vnitřní víry. Proto srovnává Roy moderní islámismus s protestantskou reformací, která také zvnitřnila náboženský prožitek a očistila ho od externích rituálů a podpory společnosti.

Z toho vyplývá několik důležitých věcí. Zaprvé, problém, který tedy nyní zosobňuje extremistický islamismus, není neznámý a nový problém. Rychlý přechod k modernosti vždycky vyvolával radikalizaci: přesně těchže forem odcizení jsme byli svědky u těch mladých lidí, kteří se v předchozích generacích stávali anarchisty, bolševiky, fašisty anebo členy skupiny Baader-Meinhofové. Ideologie se sice mění, avšak psychologie, která tyto postoje motivuje, se nemění.

Dále, radikální islamismus je produkt modernizace a globalizace. Nebyl by tak intenzivní, kdyby muslimové nemohli cestovat, používat internetu a kdyby neztratili kontakt se svou původní kulturou. To znamená, že demokratizace Blízkého východu neodstraní problém terorismu, ale v krátkodobé perspektivě ho zřejmě ještě zhorší. Terorismus v Evropě bude pokračovat bez ohledu na to, co se stane na Blízkém východě, i když je tam jistě vznik demokracie žádoucí.

Skutečný problém pro demokracii leží v Evropě. Bude zapotřebí integrovat velké počty rozhněvaných mladých muslimů, a to takovým způsobem, aby to nevyvolalo pomstu od ještě rozhněvanějších pravicových populistů. Země jako Holandsko a Británie musejí změnit svou multikulturní politiku, která ochraňovala radikalismus, a potlačit extremisty. Zadruhé však budou muset změnit svou definici národní totožnosti tak, aby byla daleko přijatelnější pro lidi, kteří nepocházejí ze Západu. Postupně se obojí už začíná dít.

Mnoho Evropanů však tvrdí, že americký tavicí kotel nelze přenést do Evropy. Že je evropská totožnost relativně úzká, je zakořeněna v krvi, v půdě a ve starobylé, sdílené společné paměti. Pokud tomu tak skutečně je, demokracie v Evropě se dostane do velkých potíží, až se muslimové stanou ještě větším procentem populace.

Kompletní článek v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       4. 11. 2005
6. 11. 2005 Násilí ve Francii přerostlo v celostátní krizi
6. 11. 2005 Násilí ve Francii: Evropské společnosti musejí přistěhovalce integrovat
5. 11. 2005 Bushova popularita poprvé dosáhla záporných hodnot
5. 11. 2005 Bývalý britský velvyslanec ve Washingtonu: "Útok na Irák byl motivován politicky a vymstilo se nám to"
5. 11. 2005 Jak to vypadá při chřipkové pandemii
5. 11. 2005 Rekordní počty osobních bankrotů v Británii
5. 11. 2005 Reality show Odhalení: gorily v přímém televizním a rozhlasovém přenosu Štěpán  Kotrba
4. 11. 2005 Mohou být i procesní chyby zločinem? Stanislav  Huml
4. 11. 2005 Fukuyama: Islámský extremismus pochází z Evropy
3. 11. 2005 EU bude vyšetřovat "tajná americká vězení ve východní Evropě"
4. 11. 2005 Koho se Američané rozhodnou uvěznit, ten je podle MFD rovnou terorista Jan  Čulík
3. 11. 2005 CIA zadržuje osoby podezřelé z terorismu v tajných věznicích ve východní Evropě
4. 11. 2005 Stránky yDnes: Gates by bydlel v Nuslých
4. 11. 2005 Slušnost je pro česká média důležitější než podstata věci Bohumil  Kartous
4. 11. 2005 * * * Vítězslav  Nezval
4. 11. 2005
4. 11. 2005 Neukáznění řidiči, pokuty a úplatky: Úvod do mikroekonomie Jan  Hošek
4. 11. 2005 Chřipka Petr  Wagner
4. 11. 2005 Někteří jsme si stále rovnější? Zbyněk  Šebor
4. 11. 2005 Doufám, že všichni jednou zemřeme, aneb podušičkové zamyšlení Jan  Paul
4. 11. 2005 Petice proti zrušení českého vysílání BBC
4. 11. 2005 Zemřela Eva Švankmajerová
4. 11. 2005 Čína: Společnost potřebuje filozofy!
4. 11. 2005 Sarko cirkus čili Neklidné noci v Clichy-sous-Bois a jinde Josef  Brož
4. 11. 2005 Slované pozbývají "svůj" ("jejich") jazykový cit hromadně Tomáš  Koloc
3. 11. 2005 Pomozte dramaturgům vybrat Večerníček... Štěpán  Kotrba
3. 11. 2005 Česká televize používá renesanční češtinu! Jakub  Žytek
3. 11. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. října 2005
3. 11. 2005 Dvě porážky pro Tonyho Blaira
2. 11. 2005 Dějiny se opakují dvakrát: poprvé jako tragédie, podruhé jako fraška Petr  Gočev
3. 11. 2005 Stát jako pašík Bohumil  Kartous
3. 11. 2005 Je ekologické zákonodárství v ČR příliš restriktivní?
3. 11. 2005 Výkon státní moci jako zločin Aleš  Uhlíř
3. 11. 2005 Dětský svět Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
1. 11. 2005 Dobrá zpráva -- můžeme číst Václav  Dušek
4. 11. 2005 Hospodaření OSBL za říjen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce